Aukcje
Wystawy
Obrazy galerii
Zaproponuj obiekt
KUP SPRZEDAJ Usługi
Inspiracje
O nas
Kontakt
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
26.

Józef Pankiewicz
(1866-1940)

Pejzaż z drogą wśród drzew, ok. 1912-1913

olej, płótno / 60,5 x 53,5 cm

sygn. p.d.: Pankiewicz na odwrocie nalepka firmy przewozowej

Estymacja:
120 000 - 180 000 
Cena wylicytowana:
180 000 
26.

Józef Pankiewicz
(1866-1940)

olej, płótno / 60,5 x 53,5 cm

sygn. p.d.: Pankiewicz na odwrocie nalepka firmy przewozowej

Podatki i opłaty

  • Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna.
    Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.

Warszawa, kolekcja prywatna
Princetown, aukcja charytatywna „Art for Autism” 30.09.2006, poz. 6.
USA, kolekcja Barbary Piaseckiej-Johnson
Nowy Jork, Lipert Gallery
Paryż, antykwariat Joanny Studzińskiej

por. m.in.:
Józef Pankiewicz 1866-1940. Życie i dzieło. Artyście w 140. rocznicę urodzin [katalog wystawy], MNW, Warszawa 2006, s. 243, nr kat. 258, 259

 

Wielka inteligencja, wielka wrażliwość, wielka kultura – oto określenia, które przychodzą na myśl, kiedy mowa o Pankiewiczu. Człowiek ogarnięty pasją ciągłego doskonalenia się; nieznużony poszukiwacz i eksperymentator, wiecznie głodny nowych metod i technik, ciągle, często zupełnie niespodziewanie przerzucający się od jednego kierunku, od jednego stylu malarskiego do drugiego, a przy tym, pod pozorami wiecznej zmienności, posiadający pewną własną linię zasadniczą. Natura chłonna, „bluszczowa”, jak Słowacki, oplatająca się raz po raz dokoła talentu innych a przy tym nie zatracająca swej samodzielności. Artysta, wyczuwający wcześniej niż inni nowe prądy i śmiało podążający za nimi.

Mieczysław Wallis, Sztuka polska dwudziestolecia, Arkady, Warszawa 1959, s. 41.

Oferowany obraz pochodzi z okresu, w którym Józef Pankiewicz przebywał na stałe we Francji. W 1908 roku za pośrednictwem Feneona, wybitnego krytyka sztuki i dyrektora działu współczesnego galerii Bernheima Pankiewicz poznał Pierra Bonnarda. Obydwu malarzy połączyła serdeczna przyjaźń. W 1908 roku Pankiewiczowie razem z Bonnardami wynajęli dom w St. Tropez i kolejne sezony artyści spędzili wspólnie malując. Przyjaźń nie pozostała bez wpływu na twórczość obydwu malarzy. Połączyła ich przede wszystkim fascynacja impresjonizmem a w okresie ich współpracy Pankiewicz odważnie eksperymentował kładąc coraz silniejszy nacisk na kolor, położenie farby, jej mocne kontrastowanie. Oferowany obraz utrzymany jest w barwach błękitno zielonych o szmaragdowych tonach. Przedstawia pejzaż z Normandii, z okolic Giverny w dolinie Sekwany i rzeki Epte. W latach 1912-1913 państwo Pankiewiczowie spędzali tam letnie wakacje, spotykając się z Bonnardem, który wraz z żoną zamieszkiwał w pobliskim Vernon. Znane są inne dwa ujęcia tego samego widoku, jedno wykonane w technice akwareli a drugie ołówkiem (Józef Pankiewicz 1866-1940. Życie i dzieło. Artyście w 140. rocznicę urodzin, MNW, Warszawa 2006, s. 243, nr kat.258, 259). Obraz wystawiany był w antykwariacie Joanny Studzińskiej w Paryżu skąd następnie trafił do nowojorskiej Lipert Gallery Z. Michaela Legutko. Później znalazł się w zbiorach Barbary Piaseckiej-Johnson w USA. We wrześniu 2006 został wystawiony na charytatywnej aukcji „Art for Autism”, zorganizowanej w Princetown przez The Barbara Piasecka-Johnson Foundation skąd trafił do kolekcji prywatnej.

 

Józef Pankiewicz w 1884 roku rozpoczął naukę w warszawskiej Klasie Rysunkowej pod kierunkiem Wojciech Gersona. W tym czasie zaprzyjaźnił się z Władysławem Podkowińskim, z którym wyjechał rok później na dalsze studia do Petersburga. W 1886 roku powrócił do Warszawy, gdzie otworzył swoją pierwszą pracownię. Pierwsze obrazy z tego okresu noszą silne wpływy malarstwa Aleksandra Gierymskiego, z którym Pankiewicz utrzymywał żywe kontakty. Nie bez znaczenia były też relacje z pozostałymi wielkimi twórcami pedagogami – Janem Stanisławskim, Leonem Wyczółkowskim i Stanisławem Witkiewiczem. W 1889 roku Pankiewicz wspólnie z Podkowińskim odbył pierwszą podróż do Paryża. Po powrocie skupił się na pracy – malował dużo, zwłaszcza portrety, a jego obrazy były chętnie kupowane. Wraz z poprawą sytuacji materialnej, Pankiewicz podejmował kolejne podróże. W okresie między 1894 a 1906 rokiem jego celem stały się Wiedeń, Włochy, Holandia, Anglia i Belgia oraz Francja. W roku 1906 osiadł w Krakowie, gdzie podjął pracę jako wykładowca na Akademii Sztuk Pięknych. W latach 1910-1912 uczył w prywatnej Szkole Sztuk Pięknych dla Kobiet Marii Niedzielskiej. Wakacje spędzał wraz z żoną we Francji, gdzie zaprzyjaźnił się z Pierrem Bonnardem i Paulem Signakiem. Wybuch I wojny światowej zastał Pankiewiczów w Pirenejach. Do 1919 roku przebywali w Barcelonie i Madrycie, by następnie osiąść w Paryżu. W 1923 roku powrócił do Krakowa, by ponownie objąć funkcję profesora na tamtejszej ASP. Był również pomysłodawcą i kierownikiem utworzonego w maju 1925 roku Oddziału Paryskiego ASP. Po wybuchu II wojny światowej wyjechał z Paryża z zamiarem osiedlenia się w prowansalskim miasteczku La Ciotat, znanym mu z wcześniejszych podróży. Zmarł w Marsylii w 1940 roku. Józef Pankiewicz wielokrotnie wystawiał w kraju, m.in. w TZSP, Salonie Aleksandra Krywulta, Salonie Czesława Garlińskiego i Abe Gutnajera, w Krakowie w TPSP. Ponadto we Lwowie, Lublinie i Wilnie oraz innych ośrodkach. W Paryżu jego prace można było oglądać na corocznym Salonie Jesiennym, Salonie Niezależnych oraz w licznych galeriach. Pankiewicz był laureatem medali na Wystawach Powszechnych (1889, 1900), m.in. w Paryżu, Berlinie, Wiedniu i Rzymie. Jego prace pokazywane były nie tylko w Europie. Pankiewicz znany był publiczności w Japonii i Stanach Zjednoczonych. W polskiej sztuce Pankiewicz zapisał się jako jedna z najbardziej znaczących postaci. Jego działalności twórcza i pedagogiczna miała wpływ na pokolenia najważniejszych twórców. Jako pierwszy polski impresjonista, Pankiewicz zasłynął kompozycjami tworzonymi zgodnie z duchem tego kierunku, skupiając się na problematyce koloru i faktury. Odszedłszy od impresjonizmu, malował pełne swobody i rozmachu pejzaże i martwe natury. Na początku lat 90. stworzył serię prac nawiązujących do symbolizmu spod znaku malarstwa monachijskiego i będących świadkiem wpływu Aleksandra Gierymskiego. W drugiej połowie lat 90. malował przede wszystkim cieszące się dużym uznaniem portrety. W tym samym czasie zajął się również twórczością graficzną, dla której inspiracji dostarczały mu liczne podróże, m.in. do Włoch. Począwszy od 1906 roku wakacyjne pobyty we Francji i kontakt z postimpresjonistami, fowistami i kubistami zainicjowały nowy rozdział w jego twórczości, który trwał do lat 20. Zwrócił się wówczas do sztuki klasycznej. Pozostając pod wielkim wpływem koloru, coraz większą wagę przykładał do waloru i kompozycji, osiągając mistrzostwo w jakości materii malarskiej.