Aukcje
Wystawy
Obrazy galerii
Zaproponuj obiekt
KUP SPRZEDAJ Usługi
Inspiracje
O nas
Kontakt
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
114.

Andrzej Bator
(ur. 1951)

Rytm II, 1993

akryl, płótno / 95 x 95 cm

sygn. i opisany na odwrociu: RYTM II 95 x 95 / AKRYL 1993 R / Andrzej BATOR , sygn. i opisany na blejtramie: "RYTM II" 1993 r ANDRZEJ BATOR, Łódź

Cena wywoławcza:
10 000 zł
Estymacja:
12 000 - 16 000 zł
Cena wylicytowana:
14 000 zł
114.

Andrzej Bator
(ur. 1951)

akryl, płótno / 95 x 95 cm

sygn. i opisany na odwrociu: RYTM II 95 x 95 / AKRYL 1993 R / Andrzej BATOR , sygn. i opisany na blejtramie: "RYTM II" 1993 r ANDRZEJ BATOR, Łódź

Podatki i opłaty

  • Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna.
    Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
  • Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite" według progów zawartych w regulaminie aukcji. Do 50 tys. euro stawka opłaty wynosi 5%.

Warszawa, kolekcja prywatna Mazowiecki Dom Aukcyjny, aukcja 28.12.2020, poz. 56

W moich rysunkach i obrazach tło nie jest płaszczyzną, na której rozgrywa się plastyczna wrażliwość. Płaszczyzna współtworzy dzieło i jest jednym z elementów twórczej wypowiedzi. Ta analogia istnieje w rysunkach i w malowanych obrazach. Jest to obszar moich fascynacji i zainteresowań. – Andrzej Bator Andrzej Bator konsekwentnie tworzy swoje kompozycje w oparciu o linię i kolor, czerpiąc inspirację z natury i muzyki. Zaobserwowaną w nich pewną powtarzalność motywu i wynikający z niej rytm przenosi następnie na płótno. Kreska jest podstawowym narzędziem jego wypowiedzi. To ona tworzy walor malarski jego obrazów. Nanoszone na płaszczyznę płótna linie powodują, że z tła wyłania się forma, a całość buduje ciekawe i zaskakujące wrażenia optyczne. W tym sensie kompozycje jak oferowany „Rytm II” zbliżają twórczość Batora do op-artu. Ale można też powiedzieć, że jego działania oscylują wokół sztuki geometrii i konceptualizmu. Oferowany obraz przynależy do zrealizowanych w pierwszej połowie lat 90. kompozycji określanych przez artystę jako „Rytm”. Stanowią one motyw symbiozy dwóch dziedzin twórczych – malarstwa i muzyki. Artysta zbliża się tym samym do zjawiska zarezerwowanego dla nielicznych odbiorców, a mianowicie synestezji czyli zdolności, w której doświadczenia jednego zmysłu (np. słuchu) wywołują również doświadczenia charakterystyczne dla pozostałych zmysłów. Sieć pionowych linii dzieli przestrzeń płótna na wąskie pasy, w obrębie których jedna nad drugą znajdują się krótkie linie zbudowane z gradacji bieli, pomarańczu i różu. Poszczególne segmenty tworzą na płótnie zdyscyplinowany zapis, a przy tym dzięki zastosowanym gradacjom kolorystycznym płaszczyzna sprawia wrażenie jakby falowała.

Andrzej Bator zajmuje się projektowaniem graficznym, rysunkiem, malarstwem sztalugowym, plakatem, wystawiennictwem. W 1976 roku ukończył studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych (obecnie ASP) w Łodzi uzyskując dyplom z grafiki warsztatowej i poligrafii. Był uczniem m.in. Stanisława Fijałkowskiego i Leszka Rózgi. Artysta uprawia sztukę inspirowaną naturą i muzyką, tworzy obrazy i rysunki. Podstawowym narzędziem jest dla niego linia i barwa, za pomocą których buduje kompozycje pełne kontrastów a zarazem harmonijne. Obrazy Batora ukazują rzeczywistość zarówno w realistyczny, jak i abstrakcyjny sposób. Swoją twórczość traktuje on z pasją i lekkością. Aktywny wystawienniczo bierze udział w licznych pokazach zbiorowych i indywidualnych, a jego prace znajdują się zarówno w kolekcjach państwowych jak prywatnych. Jest laureatem licznych nagród i wyróżnień. Trzykrotnie został finalistą Konkursu Malarstwa Bielska Jesień w Bielsku-Białej (1990, 1992, 1994), wygrał też konkurs Obraz Roku miesięcznika „Art & Business” (2004).