Wojciech Fangor całe życie czegoś szukał w sztuce i, o dziwo, stale coś znajdował. Był duchem niespokojnym, otwartym na nowe wyzwania, ciekawym świata i gotowym na eksperymenty.
– Piotr Sarzyński (Sarzyński P., „Polityka”, 2015)
Wojciech Fangor jest jednym z tych powojennych artystów, którzy dokonali w sztuce pewnego rodzaju przewrotu. Jego nowatorskie, pulsujące życiem kręgi i płynące, kolorowe fale zyskały uznanie nie tylko w skali kraju, lecz również na całym świecie. Zanim jednak do tego doszło, artysta musiał przebyć długą drogę, studiując mistrzów i decydując się na kolejne, odważne eksperymenty formalne – a to wszystko w brutalnych czasach wojny i w trudnej rzeczywistości powojennej.
Pierwsze lekcje rysunku młody Wojciech pobierał w domu rodzinnym, w słynnej podwarszawskiej Willi Janówek, dziś zwanej potocznie „Fangorówką”, którą rodzina Fangorów kupiła pod koniec lat 20. Tam pod okiem Felicjana Szczęsnego Kowarskiego powstała pierwsza wielkoformatowa praca Fangora – plafon z przedstawieniem mitologicznych Plejad, który do dziś zdobi sufit jednego z pomieszczeń budynku. Janówek był znamiennym etapem w życiu młodego artysty, świadkiem szczęśliwego dzieciństwa, ale i ciężkich lat wojennych: „W czasie okupacji od 1943 roku zamieszkałem na stałe w Janówku wraz z profesorem przedwojennej Akademii Sztuk Pięknych Felicjanem Kowarskim. Rozmowy i dyskusje o sztuce były skoncentrowanym studium akademickim” (Fangor W., Rękopis życiorysu, 2013).
Oferowana para męskich aktów wydaje się pochodzić właśnie z tamtego okresu, kiedy to dwudziestokilkuletni artysta ćwiczył swoje techniczne umiejętności pod kierunkiem profesora Kowarskiego. Jak wiadomo studium z żywego modela czy odlewu antycznego posągu stanowi jeden z podstawowych etapów akademickiego wykształcenia. Szerokie, zdecydowane pociągnięcia pędzla i śmiałe kontrasty kolorystyczne zdradzają niewątpliwy talent Fangora i jego późniejsze zainteresowania twórcze. Odmalowane akty posiadają analogię w studium rzeźby antycznej prezentowanym w „Catalogue Raisonné”, udostępnionym przez Fangor Foundation. Praca ta wykonana techniką en grisaille wskazuje na jedno i to samo źródło, z jakiego powstały wszystkie trzy malarskie wprawki.
Prezentowane obrazy należą do prawdziwych kolekcjonerskich rarytasów. Większość z ponad stu prac z tamtego okresu uległa rozproszeniu. Obecnie znanych jest zaledwie około trzydziestu płócien. „Akt czerwony” oraz „Akt niebieski” stanowią świadków tego etapu twórczości artysty, który pod wieloma względami był znamienny dla kształtowania się jego postawy i miał niebagatelny wpływ na podjęte przez niego dalsze decyzje. Jest to też okres, który wymaga nadal dokładnego opracowania.