Auctions
Exhibitions
BUY NOW
Consign an item
Buy Sell Services
Inspirations
About Us
Contact
pl
pl
en
pln
pln
eur
11.

Zygmunt Ajdukiewicz
(1861-1917)

SWAWOLA ( ZALOTY)

olej, tektura / 32.2 x 40 cm

sygn. p.d. Zygmunt Ajdukiewicz na odwrocie pieczątka "A. CHRAMOSTA (…) STADT DöSSELDORF WIEN (…)STRASSE 48", oraz odręczna notatka: "Swawola" / "Tygodnik Ilustrowany / 1898 tom I. / Wędrowiec 1906 Tom I."

Cena wywoławcza:
20 000 zł
Estymacja:
22 000 - 28 000 zł
Cena wylicytowana:
22 000 zł*
11.

Zygmunt Ajdukiewicz
(1861-1917)

olej, tektura / 32.2 x 40 cm

sygn. p.d. Zygmunt Ajdukiewicz na odwrocie pieczątka "A. CHRAMOSTA (…) STADT DöSSELDORF WIEN (…)STRASSE 48", oraz odręczna notatka: "Swawola" / "Tygodnik Ilustrowany / 1898 tom I. / Wędrowiec 1906 Tom I."

Fees and taxes

  • In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Tygodnik Ilustrowany, 1898, nr 24.
Wędrowiec 1906 t. I.
Katalog 51 Aukcji Dzieł Sztuki i Antyków Domu Aukcyjnego Desa Unicum, 16.10.2004, poz. 27.
Katalog Aukcji Dzieł Sztuki Galerii Marii Ochalskiej w Willi Struvego – 14.12.2006, poz. 37.
Egzotyczna Europa. Kraj urodzenia na płótnach polskich monachijczyków, red. Eliza Ptaszyńska, Muzeum Okręgowe w Suwałkach, 2015, s. 10.

Prezentowana praca stanowi nie tylko bardzo ciekawy przykład malarstwa rodzajowego ale również rozwoju technik graficznych i ilustracyjnych końca XIX wieku. Obraz Swawola powstał z przeznaczeniem do reprodukcji w technice heliograwiury. Najprawdopodobniej na bezpośrednie zamówienie Tygodnika Ilustrowanego z 1898 roku, gdzie jest reprodukowany. Technika ta wynaleziona w 1879 roku polegała na fotograficznym naświetleniu płyty z substancją światłoczułą, którą następnie trawiono, uzyskana w ten sposób matryca odwzorowywała wręcz z fotograficzną dokładnością dzieło. Heliograwiura jako technika czasochłonna i kosztowna, zastąpiona została później w druku przemysłowym przez rotograwiurę, będąc stosowana bardzo rzadko, najczęściej właśnie do reprodukcji dzieł sztuki w niewielkim nakładzie.