Auctions
Exhibitions
BUY NOW
Consign an item
Buy Sell Services
Inspirations
About Us
Contact
pl
pl
en
pln
pln
eur
22.

Wiktor Korecki
(1890-1980)

PEJZAŻ ZIMOWY Z SOSNAMI

olej, płótno / 66 x 104.5 cm

sygn. l.d.: Wiktor Korecki

Cena wywoławcza:
14 000 zł
Estymacja:
16 000 - 20 000 zł
Cena wylicytowana:
14 000 zł
22.

Wiktor Korecki
(1890-1980)

olej, płótno / 66 x 104.5 cm

sygn. l.d.: Wiktor Korecki

Fees and taxes

  • In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Ponadprzeciętna wrażliwość Wiktora Koreckiego na piękno przyrody sprawiła, że stał się on jednym z najbardziej popularnych kontynuatorów malarstwa pejzażowego Józefa Chełmońskiego i Józefa Rapackiego. Urodził się w 1890 roku w Kamieńcu Podolskim. Swoją edukację artystyczną rozpoczął w kijowskiej Szkole Rysunkowej, pod okiem Aleksandra Muraszki. Po studiach powrócił do rodzinnego miasta, po czym w 1921 roku przeprowadził się do Warszawy. Tam założył pracownię na rogu ulicy Tamki i Cichej, a swoje prace wystawiał w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych. W 1944 roku, podczas powstania warszawskiego, jego atelier spłonęło, a większość dotychczasowego dorobku artystycznego została stracona. Korecki trafił wówczas z żoną do obozu w Pruszkowie, a następnie do obozu pracy w Lipsku. Życie uratował mu zięć – Czech, wywożąc malarza w worku po węglu. Do kraju powrócił w 1946 roku i zamieszkał w Komorowie pod Warszawą. Później przeniósł się do Milanówka, gdzie tworzył do końca swoich dni.

Twórczość Koreckiego to przede wszystkim malownicze pejzaże, przedstawiające piękno wiejskich zakątków Mazowsza. Składają się na nie zasypane śniegiem leśne drogi z wiejskimi chatami na uboczu, wrzosowiska i brzozowe zagajniki skąpane w promieniach zachodzącego słońca, a także obsypane złocistymi kaczeńcami rozlewiska. Artysta celująco przelewał na płótno urok każdej pory roku, wybierając jej najbardziej nastrojowe, poetyckie chwile dnia i nocy. Lubił malować poranne mgły, rozlewać po niebie pomarańczowo-różowe łuny zmierzchu albo przedstawiać półmrok gwiaździstej nocy. Swoje krajobrazy niekiedy urozmaicał dziką zwierzyną, taką jak watahy wilków czy dzików. Na tle mokradeł ukazywał odlatujące kaczki lub przechadzające się bociany, a na łąkach pasące się bydło i konie. O wiele rzadziej ożywiał widok postaciami wiejskich dziewcząt czy pastuszków. Jego najlepszy okres twórczy przypada na przedział lat od  30. do 50., kiedy to osiągnął perfekcję swojego warsztatu i rozwinął umiejętność operowania światłem. W latach 60. tworzył głównie na eksport, stając się niezwykle popularnym pejzażystą szerokiej masy odbiorców zagranicznych.