Auctions
Exhibitions
BUY NOW
Consign an item
Buy Sell Services
Inspirations
About Us
Contact
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
106.

Jarosław Modzelewski
(ur. 1955)

Martwa natura wojskowa, 2002

tempera żółtkowa, płótno / 80 x 92 cm

sygn. na odwrocie: Jarosław Modzelewski 2002 „Martwa natura wojskowa" 80 x 92 cm temp. ż.

Estymacja:
20 000 - 30 000 
Cena wylicytowana:
22 000 
106.

Jarosław Modzelewski
(ur. 1955)

tempera żółtkowa, płótno / 80 x 92 cm

sygn. na odwrocie: Jarosław Modzelewski 2002 „Martwa natura wojskowa" 80 x 92 cm temp. ż.

Fees and taxes

  • In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
  • To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price according to the information included in the auction regulations. Up to 50 thousand euro it is 5%.

Łódź, kolekcja prywatna

Olsztyn, Muzeum Warmii i Mazur, Obrazy różne, 2004 Kraków, Galeria Zderzak, Martwe natury, 05.04-23.05.2002

Jarosław Modzelewski obrazy 1977-2006, red. Jan Michalski, wyd. Zderzak, Kraków 2006, s. 212
Michalski J., Martwe natury z komentarzem, w: Jarosław Modzelewski. Martwe natury, Galeria Zderzak, Kraków 2002, s. 19
Michalski J., Modzelewski J., Komentarze do martwych natur, w: Jarosław Modzelewski. Martwe natury, Galeria Zderzak. Kraków 2002, s. 18

Jarosław Modzelewski kurczowo trzyma się rzeczywistości. W swojej dawniejszej twórczości zdarzało mu się korzystać z elementów wymyślonych czy zmyślonych sytuacji. Zrezygnował z nich na rzecz wnikliwej obserwacji świata, który interpretowany na płótnie nie potrzebuje „podkoloryzowania”. Artysta zdradza, co jest dla niego inspiracją” „…wiele lat miałem pracownię pod Warszawą, teraz też mieszkam poza miastem. Stąd i na obrazach zamiast tętniących życiem ulic pojawiają się sceny z przedmieść: a to ktoś prowadzi drogą psa na spacer, to znowu wędruje gdzieś nad wodą. – Wszystkie te obrazki były swego rodzaju inspiracjami emocjonalnymi. Sama scenka jest mniej istotna, liczy się kolor, światło, kompozycja. Patrząc na z pozoru zwykłe zdarzenie, widzę obraz.”

Cechą charakterystyczną w obrazach Modzelewskiego jest narracyjność, symboliczne posługiwanie się przedmiotami codziennego użytku, a jednocześnie niedopowiedzenia i przestrzeń do interpretacji widza. Jest nazywany „malarzem ikon codzienności”, ponieważ pomimo prozaicznych tematów na płótnach Modzelewskiego niezaprzeczalnie miesza się duchowość z życiem doczesnym.

W 2002 roku w Galerii Zderzak zostały zaprezentowane Martwe natury pędzla Jarosława Modzelewskiego. Prace powstawały na przestrzeni lat 2001-2002. Przedmioty malowane opowiadają nam o życiu malarza, o przestrzeni, w której tworzy o tym, jak znajduje inspiracje w otaczających go przedmiotach. Pomimo że temat martwych natur jest praktykowany od wieków w historii sztuki to zdaje się, że niewielu wcześniej udało się przemycić tak wiele intymności w tego typu malarstwie. Przypadkowo ułożone przedmioty, bądź lekko wyreżyserowane kompozycje, przypominają nam szkolne wprawki aspirujących malarzy. Doskonałe umiejętności malarskie, techniki temperowej wraz z talentem do znajdywania treści w przedmiotach sprawia, że Martwe Natury Modzelewskiego nie są przypadkową kompozycją martwych przedmiotów a historią. W tym wypadku historią wojenną.

Urodzony w Warszawie malarz i rysownik. Dyplom z malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych uzyskał w pracowni prof. Stefana Gierowskiego w 1980 roku. Do 2020 roku prowadził pracownię malarstwa na macierzystej uczelni. Modzelewski jest współtwórcą Gruppy – jednego z najważniejszych ugrupowań polskiej sztuki współczesnej, z którym na przestrzeni lat 1982-1992 uczestniczył w ponad 30 wystawach. Członkowie Gruppy poprzez swoje malarstwo, a także liczne akcje i wystąpienia dawali wyraz swojemu stosunkowi do trudnej sytuacji politycznej wynikającej z wprowadzenia w Polsce stanu wojennego. Ich postawę odzwierciedlały również teksty publikowane w założonym przez Gruppę czasopiśmie “Oj dobrze już” (1984–1988), którego Modzelewski był współwydawcą. W 1991 roku wspólnie z kolegami z Gruppy, Markiem Sobczykiem, Ryszardem Woźniakiem oraz Piotrem Młodożeńcem, Modzelewski założył i do 1996 roku prowadził prywatną Szkołę Sztuki w Warszawie. Artysta ma w swoim dorobku szereg prestiżowych wystaw indywidualnych w Polsce i na świecie. Jego prace znajdują się w zbiorach m.in. Muzeum Narodowego w Warszawie, Krakowie i Poznaniu, Narodowej Galerii Sztuki Zachęta, Muzeum Sztuki w Łodzi oraz w kolekcjach prywatnych w Polsce i za granicą. Artysta jest laureatem m.in. II Nagrody Biennale Malarstwa Młodych „Droga i Prawda” (1987 r.), „Paszportu Polityki” (1998) i Nagrody Rektora ASP „Pegaz” (2003 i 2012). Ma na koncie również Nagrodę im. Jana Cybisa (2004) i XIII edycję Nagrody im. Kazimierza Ostrowskiego (2014). Często określany jako „malarz ikon codzienności”, w swojej twórczości Modzelewski podejmuje wątki polityczne, literackie, historyczne i egzystencjalne. Z równym zainteresowaniem traktuje temat martwej natury i pejzażu, za każdym razem ujmując go w sposób umowny, uproszczony, ale nie przekraczający granicy realizmu. Artysta podkreśla, że punktem wyjścia jest dla niego obserwacja rzeczywistości. Konkretne zaistniałe sytuacje są dla niego powodem i pretekstem do podejmowanego trudu tworzenia. Modzelewski przygląda się światu z akceptacją niepozbawioną poczucia humoru. Czasami jego uwagę przyciąga jeszcze coś ponad zarejestrowaną sytuacją – może to być ciekawa barwa, charakterystyczna kompozycja, rodzaj światła. Jego wzrok szuka takich punktów, które wyzwolą potencjał do działania, a których efektem końcowym jest obraz.