Auctions
Exhibitions
BUY NOW
Consign an item
Buy Sell Services
Inspirations
About Us
Contact
pl
pl
en
pln
pln
eur
2.

Autor Nieokreślony

Piękna ogrodniczka, XIX w. (Madonna z Dzieciątkiem i św. Janem Chrzcicielem, Dziewica w ogrodzie)

olej, płyta miedziana / 46,5 x 37 cm

na odwrociu papierowa nalepka z odręcznym napisem: Vierge au jardin. Raphael. Paris

Estymacja:
12 000 - 15 000 zł
Cena wylicytowana:
13 000 zł
2.

Autor Nieokreślony

olej, płyta miedziana / 46,5 x 37 cm

na odwrociu papierowa nalepka z odręcznym napisem: Vierge au jardin. Raphael. Paris

Fees and taxes

  • In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Legnica, kolekcja prywatna

Literatura:
Franzese P., Wielcy malarze: Rafael, tom 28, wyd. Edipresse Polska, Warszawa, 2016, ss. 44-45.
Peccatori S., Zuffi S., Klasycy Sztuki: Rafael, Wydawnictwo Arkady, Warszawa, 2006, ss. 34-35.
Hall M. B., The Cambridge Companion to Raphael, Cambridge University Press, Cambridge, 2005, ss. 26-28.
Peccatori S., Zuffi S., Geniusze malarstwa: Rafael, Wydawnictwo Arkady, Warszawa, 2001, ss. 32-35.
Karpowicz M., Rafael, Krajowa Agencja Wydawnicza RSW „Prasa-Książka-Ruch”, Warszawa, 1978, s. 23.

Jak dalece niebo okazało się szczodre i błogosławione, obdarzając łaskawie tylko jednego człowieka swymi skarbami, dzielonymi przez wieki między wielu, to właśnie widzi się w osobie świetnego i pełnego wdzięku Rafaela Sanzio z Urbino.

– Giorgio Vasari (Żywoty najsławniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów, t. 4, Warszawa-Kraków 1985, s. 124.)

 

Dzieło „Piękna Ogrodniczka” przedstawia Marię z Dzieciątkiem i św. Janem Chrzcicielem na tle idyllicznego krajobrazu. Jest to XIX-wieczna kopia jednego z najsłynniejszych przedstawień Madonny pędzla renesansowego mistrza Rafaela. Oryginał znajdujący się w zbiorach muzeum w Luwrze, powstał ok. 1507-1508 r. na zamówienie sieneńskiego patrycjusza Filippa Sergardiego. Praca zbliżona do „Madonny Terranuova”, „Madonny ze szczygłem” oraz „Madonny w zieleni”, jest ostatnim i najdoskonalszym dziełem z cyklu pięknych Madonn, malowanych w czasie pobytu artysty we Florencji. Obraz stanowi artystyczną syntezę „malarskich osiągnięć Leonarda da Vinci oraz modelunku w duchu Michała Anioła” (Peccatori S., Zuffi S., Geniusze malarstwa: Rafael, wyd. Arkady, Warszawa, 2001, s. 34).

Kompozycja malowidła oparta została na trójkącie. Siedząca na kamieniu Maria czule podtrzymuje wspierającego się na jej kolanach małego Jezusa, obejmując Go ramieniem. Wpatrzone w Matkę Dziecię próbuje dostać się do leżącej u niej książki. Klęczący obok na swoim prawym kolanku w modlitwie św. Jan Chrzciciel, kieruje wzrok ku Zbawicielowi. Scena ma miejsce w rajskim ogrodzie, pośród drobiazgowo oddanych ziół i kwiatów. W oddali, na tle gór majaczy widok miasteczka. Całość przedstawienia przepełnia pogodny nastrój bezpieczeństwa i matczynej miłości.

Oferowany obraz powstał na miedzianej blasze, w przeciwieństwie do oryginału malowanego na topolowej desce. Wybrany przez kopistę materiał sprzyja świetlistości barw, kładzionych po powierzchni cienką warstewką. Bogate, nasycone kolory, a także rozproszone światło i cienie budują realizm przedstawienia. Miękko wymodelowane postaci zaznacza tradycyjny wyrazisty kontur, zgodny ze stylistyką Rafaela.