Auctions
Exhibitions
BUY NOW
Consign an item
Buy Sell Services
Inspirations
About Us
Contact
pl
pl
en
pln
pln
eur
93.
×
'>

Halina Wrzeszczyńska
(1929-2018)

Konfiguracja dualistyczna, 1972

olej, płótno / 100 x 130 cm

sygn. i opisany na odwrociu: HALINA WRZESZCZYŃSKA / "Konfiguracja / dualistyczna" / 1972 r. / format 100 x 130 / olej oraz wskazówka montażowa

Cena wywoławcza:
34 000 zł
Estymacja:
40 000 - 50 000 zł
Cena wylicytowana:
95 000 zł
93.
×
'>

Halina Wrzeszczyńska
(1929-2018)

olej, płótno / 100 x 130 cm

sygn. i opisany na odwrociu: HALINA WRZESZCZYŃSKA / "Konfiguracja / dualistyczna" / 1972 r. / format 100 x 130 / olej oraz wskazówka montażowa

Fees and taxes

  • In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
  • To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price according to the information included in the auction regulations. Up to 50 thousand euro it is 5%.

Warszawa, kolekcja prywatna Desa Unicum, aukcja 03.12.2020, poz. 132

Oscylująca na granicy op-artu „Konfiguracja dualistyczna” namalowana została w 1972 roku. Był to moment stanowiący swoiste apogeum poszukiwań, jakie Halina Wrzeszczyńska rozpoczęła jeszcze w latach 60. W kompozycji uderza swoboda, z jaką artystka kreuje formę nie tylko przy pomocy linii, ale również poprzez zastosowanie ciekawych zestawień barwnych: zieleni, magenty i błękitu. Kształt przywołuje na myśl astronomiczne zjawiska obserwowane przy pomocy narzędzi optycznych, zwielokrotnione na płótnie na zasadzie lustrzanych odbić. „Jedyną sensowną drogą dla kierunku mej twórczości będzie sięgnięcie – celowe – po element fantastyki ‘wyspekulowanej’ w oparciu o rezultaty doświadczalne i teoretyczne nauk ścisłych. W przedstawieniu układów formalnobarwnych ustawicznie oscyluję na granicy rzeczywistości i fantastyki” – mówiła twórczyni. Niedostrzegane dla oka fenomeny optyczne na płótnach Wrzeszczyńskiej stają się widzialne, zachwycając swoją harmonią i kolorem. Spełnia się w nich pragnienie artystki, by jej malarstwo stawiało widza wobec tych cudów świata, które na co dzień są niewidoczne.

Halina Wrzeszczyńska urodziła się w 1929 roku w Krotoszynie, zmarła w 2018 we Wrocławiu. Tam, w 1946 roku rozpoczęła studia w utworzonej przez Eugeniusza Gepperta Wyższej Szkole Sztuk Pięknych (późniejsza PWSSP). Broniąc pracy magisterskiej w 1952 roku należała do grona pierwszych absolwentek tej uczelni. Wrzeszczyńska zasłynęła tworzonymi w latach 60. i 70. barwnymi abstrakcjami geometrycznymi utrzymanymi w duchu op-art. Tworzyła przede wszystkim w technice olejnej na płótnie, sięgając również po akryl, gwasz i akwarelę. Gatunkiem, który pielęgnowała był również rysunek wykonywany ołówkiem, tuszem i flamastrem. Mając za sobą studia na wydziale Architektury Wnętrz projektowała również meble, a także odzież. Była nie tylko praktykiem, ale również wytrawnym teoretykiem – autorką artystycznej teorii substrukturalizmu. Inspirację czerpała ze świata nauki i przyrody, zwłaszcza fizyki. Tworzonym przez okres lat 60. i 70. abstrakcyjnym kompozycjom towarzyszyły prowadzone przez artystkę dzienniki zwane przez nią „Metryczkami”. Zasadniczym przedmiotem rozważań Wrzeszczyńskiej stały się zmiany okresu rewolucji naukowo-technicznej, które miały bezpośrednie przełożenie na jej malarstwo. Jej abstrakcje geometryczne są bowiem wynikiem sięgnięcia przez artystkę po elementy fantastyki powstałe w oparciu o rezultaty doświadczalne i teoretyczne nauk ścisłych. Momentem podsumowującym jej wieloletnią i konsekwentną pracę w tym zakresie była wystawa w wrocławskim BWA w 1973 roku. Wrzeszczyńska swoje prace prezentowała na wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych, m.in. w 1971 roku w Zachęcie w Warszawie, na ogólnopolskich Targach Plastyki w roku 1972 i 1973, na Festiwalu Polskiego Malarstwa Współczesnego w Gdyni w 1974 roku, a także we Wrocławiu i w Poznaniu. Jej prace pokazywane były także w Budapeszcie oraz w 1983 roku w RFN.