Auctions
Exhibitions
BUY NOW
Consign an item
Buy Sell Services
Inspirations
About Us
Contact
pl
pl
en
pln
pln
eur
12.
×
'>

Łucja Bałzukiewicz
(1887-1976)

Portret kobiety (Cyganka), 1909

olej, płótno / 51 x 42 cm

sygn. p.d.: Łucja Bałzukiewiczówna / Paryż 1909 r., na odwrociu nalepka z opisem pracy ze spuścizny po artystce: 2. Portret / Cyganka / Paryż 1909 / rozm 51 x 42 / olej, na blejtramie nalepka wystawowa

Cena wywoławcza:
22 000 zł
Estymacja:
25 000 - 30 000 zł
Cena wylicytowana:
25 000 zł
12.
×
'>

Łucja Bałzukiewicz
(1887-1976)

olej, płótno / 51 x 42 cm

sygn. p.d.: Łucja Bałzukiewiczówna / Paryż 1909 r., na odwrociu nalepka z opisem pracy ze spuścizny po artystce: 2. Portret / Cyganka / Paryż 1909 / rozm 51 x 42 / olej, na blejtramie nalepka wystawowa

Fees and taxes

  • In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
  • To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price according to the information included in the auction regulations. Up to 50 thousand euro it is 5%.

Warszawa, kolekcja prywatna Desa Unicum, aukcja 14.10.2021, poz. 10 Warszawa, kolekcja Ireny Pławskiej własność artystki

Warszawa, Muzeum Narodowe w Warszawie, Artystki polskie, 1991.

Artystki polskie [katalog wystawy], Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1991, nr kat. 51, s. 90.

Urodziła się w 1887 roku w Wilnie. Mając za przykład dwóch starszych braci, z których jeden został malarzem, a drugi rzeźbiarzem, w naturalny sposób od dziecka zapragnęła rozwijać swoje zamiłowania artystyczne. Rysunku zaczęła uczyć się w gimnazjum, później kontynuowała edukację w Szkole Rysunkowej Iwana Trutniewa. W 1907 roku wyjechała na trzy lata do Paryża, szkoląc się z malarstwa w pracowni Olgi Boznańskiej i Henri Martina. Spotkanie z tą pierwszą wywołało wyraźny wpływ na kształtujący się styl młodej artystki. W 1909 roku Bałzukiewicz powróciła do kraju i osiadła w Wilnie. Pracowała jako nauczycielka rysunku w Państwowym Gimnazjum im. Joachima Lelewela. W 1939 roku została członkinią wileńskiego Towarzystwa Artystów Plastyków. Po wojnie zamieszkała w Lublinie i wstąpiła do Związku Polskich Artystów Plastyków. W 1962 i 1970 roku, w tamtejszej Galerii Biura Wystaw Artystycznych, zorganizowano jej dwie indywidualne wystawy. Malowała głównie w technice olejnej. W czasie pobytu w Paryżu stworzyła wiele portretów, m.in. portret samej Boznańskiej (1909), obecnie znajdujący się w Muzeum Narodowym w Warszawie. Później, w okresie wileńskim, swoje zainteresowania twórcze skupiła na pejzażu i tematach sakralnych. Uwieczniała nastrojowe widoki Wileńszczyzny, jej zabytkowe kościoły, leśne drogi, młyny, stare cmentarze, a także miejsca związane z Adamem Mickiewiczem, takie jak ruiny dworku i zamku w Nowogródku. Wykonywała też obrazy dla wielu kościołów na Zamojszczyźnie. W samym Zamościu, jej cztery obrazy znajdują się w kościele św. Katarzyny oraz jeden w kościele św. Michała. W 1919 roku, przebywając kilka miesięcy w Krakowie i Zakopanem, namalowała m.in. „Kopiec Kościuszki”, „Skałkę od strony Wisły”, „Giewont” oraz „Stary cmentarz w Zakopanem”. Mieszkając po wojnie w Lublinie, nadal zajmowała się pejzażem, obrazami sakralnymi i tworzyła studia portretowe. Zrealizowała serię widoków ze Sławinka, jak np. „Sławinek – dwór” (1947) czy „Widok z okna – jesień” (1955). Oprócz tego zajęła się tematem martwych natur, przedstawiając kompozycje z różami, nasturcjami i owocami.