Auctions
Exhibitions
BUY NOW
Consign an item
Buy Sell Services
Inspirations
About Us
Contact
pl
pl
en
pln
pln
eur
102.
×
'>

Manuel Carbonell
(1918-2011)

Tancerze, 1976

brąz patynowany, podstawa z czarnego marmuru / wys. 85 cm (bez podstawy)

sygn. u dołu: M. C.

Cena wywoławcza:
10 000 zł
Estymacja:
12 000 - 14 000 zł
Cena wylicytowana:
10 000 zł
102.
×
'>

Manuel Carbonell
(1918-2011)

brąz patynowany, podstawa z czarnego marmuru / wys. 85 cm (bez podstawy)

sygn. u dołu: M. C.

Fees and taxes

  • In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
  • To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price according to the information included in the auction regulations. Up to 50 thousand euro it is 5%.

Warszawa, kolekcja prywatna Lincoln Park, Willow Auction House, aukcja 09.11.2023, poz. 15

Manuel Carbonell jest jednym z najbardziej cenionych współczesnych rzeźbiarzy kubańskich. Urodził się na Kubie w 1918 roku, zmarł na Florydzie w 2011 roku w wieku 93 lat. Carbonell należał do pokolenia artystów, którzy studiowali w Szkole Sztuk Pięknych San Alejandro w Hawanie. Największy wpływ na rozwój twórczości Carbonella miał jego nauczyciel i mentor, José Sicre. Carbonell podróżował do Francji, Włoch i Hiszpanii, gdzie kontynuował naukę. Wypracował styl klasyczny, a wiele z jego wczesnych rzeźb podejmowało tematykę religijną. Po ucieczce z Kuby do Nowego Jorku Carbonell zaczął eksperymentować z bardziej nowoczesnymi formami. Jego prace przyciągały uwagę wybitnych amerykańskich kolekcjonerów. W 1963 roku wystawiał po raz pierwszy w wpływowej Galerii Schoneman na Madison Avenue w Nowym Jorku, w której odbyło się jeszcze siedem kolejnych pokazów indywidualnych. W 1976 roku, podczas uroczystej ceremonii w Białym Domu w Waszyngtonie, Carbonell podarował Stanom Zjednoczonym rzeźbę „Bicentennial Eagle”. W następnym roku stworzył „Madonnę Fatimską”, swój pierwszy pomnik z brązu. Ośmiometrowa rzeźba jest jednym z największych brązów odlanych w Stanach Zjednoczonych w XX wieku. Okresem szczególnie owocnym w twórczości Carbonella były dekady lat 70. i 80. W tym czasie powstały najbardziej cenione przez kolekcjonerów cykle prac, których głównym tematem były pary kochanków, matka i dziecko, tancerki i postać kobieca. Artysta zdefiniował wówczas na nowo formę, doprowadzając zmysłowość ciała ludzkiego do maksymalnie uproszczonej bryły. Stała się ona przy tym pełna gracji i niezwykle dekoracyjna. Rzeźby Manuela Carbonella wykazują nie tylko wielką wrażliwość, ale również doskonałe opanowanie warsztatu. Jego dzieła znajdują się w kolekcjach muzealnych, prywatnych i są eksponowane w przestrzeni publicznej na całym świecie.