Manuel Carbonell jest jednym z najbardziej cenionych współczesnych rzeźbiarzy kubańskich. Urodził się na Kubie w 1918 roku, zmarł na Florydzie w 2011 roku w wieku 93 lat. Carbonell należał do pokolenia artystów, którzy studiowali w Szkole Sztuk Pięknych San Alejandro w Hawanie. Największy wpływ na rozwój twórczości Carbonella miał jego nauczyciel i mentor, José Sicre. Carbonell podróżował do Francji, Włoch i Hiszpanii, gdzie kontynuował naukę. Wypracował styl klasyczny, a wiele z jego wczesnych rzeźb podejmowało tematykę religijną. Po ucieczce z Kuby do Nowego Jorku Carbonell zaczął eksperymentować z bardziej nowoczesnymi formami. Jego prace przyciągały uwagę wybitnych amerykańskich kolekcjonerów. W 1963 roku wystawiał po raz pierwszy w wpływowej Galerii Schoneman na Madison Avenue w Nowym Jorku, w której odbyło się jeszcze siedem kolejnych pokazów indywidualnych. W 1976 roku, podczas uroczystej ceremonii w Białym Domu w Waszyngtonie, Carbonell podarował Stanom Zjednoczonym rzeźbę „Bicentennial Eagle”. W następnym roku stworzył „Madonnę Fatimską”, swój pierwszy pomnik z brązu. Ośmiometrowa rzeźba jest jednym z największych brązów odlanych w Stanach Zjednoczonych w XX wieku. Okresem szczególnie owocnym w twórczości Carbonella były dekady lat 70. i 80. W tym czasie powstały najbardziej cenione przez kolekcjonerów cykle prac, których głównym tematem były pary kochanków, matka i dziecko, tancerki i postać kobieca. Artysta zdefiniował wówczas na nowo formę, doprowadzając zmysłowość ciała ludzkiego do maksymalnie uproszczonej bryły. Stała się ona przy tym pełna gracji i niezwykle dekoracyjna. Rzeźby Manuela Carbonella wykazują nie tylko wielką wrażliwość, ale również doskonałe opanowanie warsztatu. Jego dzieła znajdują się w kolekcjach muzealnych, prywatnych i są eksponowane w przestrzeni publicznej na całym świecie.