Auctions
Exhibitions
BUY NOW
Consign an item
Buy Sell Services
Inspirations
About Us
Contact
pl
pl
en
pln
pln
eur
29.

Bolesław Biegas
(1877-1954)

Tytanida, 1921

olej, papier naklejony na tekturę / 47,5 x 34,5 cm

sygn. l.d.: B. Biegas / 1921, na odwrociu nalepka z opisem pracy: Tytanida - wsłucha- / jąca się w echo. / 1925 / BBiegas i nr 247 oraz nalepka z Zakładu zaopatrzenia artystów plastyków F. Dupré w Paryżu

Cena wywoławcza:
35 000 zł
Estymacja:
40 000 - 50 000 zł
Cena wylicytowana:
40 000 zł
29.

Bolesław Biegas
(1877-1954)

olej, papier naklejony na tekturę / 47,5 x 34,5 cm

sygn. l.d.: B. Biegas / 1921, na odwrociu nalepka z opisem pracy: Tytanida - wsłucha- / jąca się w echo. / 1925 / BBiegas i nr 247 oraz nalepka z Zakładu zaopatrzenia artystów plastyków F. Dupré w Paryżu

Fees and taxes

  • In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Warszawa, kolekcja prywatna kolekcja Toma Podla (od 1995) kolekcja Wojciecha Borzobohatego

Kolory tożsamości: sztuka polska z amerykańskiej kolekcji Toma Podla (wystawa objazdowa), 28 kwietnia 2001 – 1 września 2002: Kraków, Muzeum Narodowe w Krakowie – 28 kwietnia – 5 sierpnia 2001; Wrocław, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, 7 września – 21 października 2001; Sopot, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, styczeń – luty 2002; Legnica, Muzeum Miedzi w Legnicy, marzec – maj 2002.

Król A., Tanikowski A. [red.], Kolory tożsamości. Sztuka z amerykańskiej kolekcji Toma Podla [katalog wystawy], wyd. Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2001, s. 103.

„Tytanida” należy do serii obrazów figuratywnych, w których Bolesław Biegas podejmował wątki kosmogoniczne. Bezpośrednio odwołuje się w nich do zaczerpniętej z mitologii greckiej historii bogów z pokolenia olbrzymów, synów i córek Uranosa i Gai. Obrazy z cyklu Tytanów i Tytanid, zapoczątkowane ok. 1918 roku, powstawały niemalże równolegle z abstrakcyjnymi portretami sferycznymi. Niewielkiego formatu kompozycje charakteryzują się monumentalnością, osiągniętą przez Biegasa za pomocą bujnej anatomii postaci. Ciało Tytanidy, zwłaszcza zaś jej ramiona, zbudowane są w oparciu o kształt koła – motyw, którego pełne rozwinięcie odnajdujemy we wspomnianym cyklu obrazów sferycznych. Jednak nie forma geometryczna jest tu dla Biagasa najistotniejsza. W obrazach z serii Tytanów i Tytanid artysta kładzie bowiem nacisk na modelunek bryły za pomocą cieniowania. Przestylizowane sylwetki o wyolbrzymionych mięśniach świadczą o nadprzyrodzonej mocy fizycznej bóstw. W kompozycjach tych zaakcentowany jest też ruch ciała ludzkiego – element nieobecny w twórczości Biegasa w okresie przed I wojną światową.

Bolesław Biegas to jeden z najwybitniejszych polskich modernistycznych malarzy i rzeźbiarzy. Przyszedł na świat w 1877 roku w małej wiosce na Mazowszu. Po wczesnej stracie obojga rodziców, pracował jako pomocnik stolarski, terminował też w pracowni snycerskiej w Warszawie. W roku 1896 jego rzeźbami w glinie zainteresował się lekarz z Ciechanowa, Franciszek Rajkowski, który objął Biegasa opieką i ułatwił dalszą pracę rzeźbiarską. Wykonane w tej wczesnej fazie twórczości rzeźby, czerpiące inspirację z życia mazowieckiej wsi, artysta pokazał na wystawie w Warszawie, czym przyciągnął uwagę krytyków. Wśród piewców talentu młodego rzeźbiarza znaleźli się Aleksander Świętochowski, Aleksander Rzewnicki i hrabia Adam Krasiński. Wkrótce Biegas rozpoczął studia w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych. Pod wpływem Stanisława Przybyszewskiego szybko odrzucił zasady nauczania akademickiego, co poskutkowało wydaleniem go z uczelni. W tym samym czasie prace młodego rzeźbiarza podbijały już Wiedeń i Monachium. W 1901 roku wyjechał na stałe do Paryża. Związał się ze środowiskiem polskim, przyjaźniąc się zwłaszcza ze znakomitą artystką Olgą Boznańską. Został członkiem Polskiego Towarzystwa Historyczno-Literackiego, któremu pod koniec życia zapisał cały majątek i dorobek artystyczny. Pierwsze lata w Paryżu to niekończące się pasmo sukcesów. Biegas wystawiał swoje prace na salonach czasopisma „La Plume”, salonach niezależnych i jesiennych, a także na ekspozycjach Société Nationale des Beaux-Arts. Indywidualne wystawy artysty odbywały się w paryskiej Galerie A. Seligmann (1911, 1925), Galerie Bernheim-Jeune (1929) i Galerie Arts et Artistes Polonais (1932), oraz w londyńskiej Arlington Gallery (1930). Swoje prace pokazywał ponadto w Petersburgu, Kijowie, Rzymie i Amsterdamie. Po I wojnie światowej zarzucił rzeźbę na rzecz malarstwa. Pochłonęła go symbolistyczna sztuka Moreau i Bocklina, zafascynował się dekoracyjnością okresu secesji. W dziedzinie malarstwa, do jego najbardziej oryginalnych dzieł należą „portrety sferyczne” – seria, którą Biegas zapoczątkował w 1918 roku. Przedstawiały one przede wszystkim okultystyczne wizerunki tajemniczych kobiet, ale także portrety politycznych przywódców i dyktatorów. W latach 20. Artysta stworzył cykl obrazów o charakterze onirycznym i erotycznym, zatytułowany „Mistyka nieskończoności”. Dzieła zostały pokazane po raz pierwszy w 1925 roku, w Galerie André Seligmann w Paryżu i przyjęte bardzo entuzjastycznie. Ich kontynuację stanowił cykl „Sławni ludzie” z lat 30. Przez środowisko paryskie Biegas uznawany był za artystę awangardowego, na długo przed fowistami, kubistami i futurystami. Powszechnie uważany jest za czołowego przedstawiciela kierunku symboliczno-secesyjnego. Niemniej jego zróżnicowana i bogata twórczość nosi cechy silnej indywidualności. Tymczasem po II wojnie światowej artysta popadł w zapomnienie. Ponowne zainteresowanie jego twórczością narodziło się w latach 70., gdy polscy i francuscy historycy sztuki zajęli się badaniem jego spuścizny, przygotowując wystawy i opracowania, m.in. monumentalny katalog dzieł Biegasa, wydany dzięki Bibliotece Polskiej w Paryżu przez Xaviera Derynga.