Aukcje
Wystawy
Obrazy galerii
Zaproponuj obiekt
KUP SPRZEDAJ Usługi
Inspiracje
O nas
Kontakt
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf

Jerzy Hulewicz
(1886-1941)

Uchodźcy, 1915

olej, płótno

80 x 119,5 cm

sygn. u dołu: JHulewicz 1915

Cena galeryjna:
70 000 

Jerzy Hulewicz
(1886-1941)

olej, płótno

80 x 119,5 cm

sygn. u dołu: JHulewicz 1915

Podatki i opłaty

  • Do kwoty galeryjnej nie doliczamy żadnych dodatkowych opłat.

Wrocław, kolekcja prywatna
Szwecja, zakup na rynku aukcyjnym (2012)
Poznań, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych (1916)

Poznań, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych, Zbiorowa wystawa dział Jerzego Hulewicza i Aleksandra Augustynowicza, 1916

„Dom Rodzinny” (dwutygodniowy bezpłatny dodatek do „Przewodnika Katolickiego”), R. VII, 1916, nr 6.
Pocztówka wydana przez Księgarnię Św. Wojciecha w Poznaniu [b.d.]

Oferowany obraz „Uchodźcy” przedstawia grupę ludzi podążających wiejską drogą przez bezkresne zaśnieżone pola. Starcy, chłopki, dzieci – wszystkie postaci zerkają z trwogą w oczach, w oddali widoczny jest zarys kolejnych grup wędrowców, co może wskazywać, że przedstawiona grupa stanowi tylko część większego exodusu. Hulewicz ukazuje dramatyczne położenie ludzi, których wydarzenia I wojny światowej zmusiły do opuszczenia domów. Zimowy pejzaż pola bitewnego, z kołującymi nadeń ptakami, podkreśla grozę przedstawienia.

Jest to jedna z najciekawszych kompozycji autorstwa Hulewicza, zachowanych do dnia dzisiejszego. Przede wszystkim pochodzi z okresu działalności twórczej artysty, z którego nieznane są właściwie inne jego obrazy. Płótno namalowane zostało w 1915 roku, poprzedzając tym samym zwrot w twórczości Hulewicza, który od realizmu przejdzie do ekspresjonizmu i formizmu. Obrazy z cyklu „Ludzie bezdomni”, Hulewicz pokazał na indywidualnej wystawie w TPSP w Poznaniu w 1916 roku.  „Jako kolejne otwarte zostały 1 lutego wystawy indywidualne Jerzego Hulewicza i Aleksandra Augustynowicza, malarza z Zakopanego. Hulewicz wystawił portrety, pejzaże, a przede wszystkim obrazy o tematyce pacyfistycznej (tryptyk i cykl Ludzie bezdomni), które wzbudziły duże zainteresowanie zachowawczej krytyki oraz publiczności. Zostały one sprzedane, dochód zaś został przeznaczony dla ofiar wojny (Malinowski J., Sztuka i nowa wspólnota: Zrzeszenie Artystów „Bunt” 1917-1922, Wrocław 1991, s. 20). Wystawa zebrała pozytywne recenzje, o oferowanym obrazie pisał m.in. „Dziennik Poznański” (nr 26, s. 4): „W ‘Uchodźcach’ jest wielka staranność w traktowaniu figur. Ich układ wyborny i wspaniały nastrój, przytem uderza miękkość tonu”. O popularności kompozycji świadczą nie tylko komentarze w prasie ale również reprodukcja w dodatku do „Przewodnika Katolickiego” („Dom Rodzinny”), wydawanego przez Księgarnię św. Wojciecha w Poznaniu.   

Jerzy Hulewicz był artystą wszechstronnym – malarzem, grafikiem, rzeźbiarzem, pisarzem, dramaturgiem, zajmował się również witrażownictwem oraz sztuką użytkową. Studia odbył w Krakowie (1904-1906), Paryżu (1907-1910) oraz Monachium (1916). Po śmierci ojca w grudniu 1910 roku osiadł na dłużej w rodzinnych Kościankach, gdzie pozostał do 1926 roku. Związany z Poznaniem, prezentował swoje malarskie prace na cyklicznych wystawach organizowanych przez TPSP, aktywnie uczestniczył w pracach tego Towarzystwa, zaangażowany był w działalność niepodległościową. Wraz z braćmi założył w 1916 roku spółkę wydawniczą „Ostoja” oraz wydawał czasopismo „Zdrój”, które miało znaczący wpływ na rozwój polskiej sztuki awangardowej. Hulewicz był również członkiem założycielem grupy „Bunt” działającej w latach 1918-1920 w Poznaniu. Od 1926 roku mieszkał w Warszawie, a także na Wołyniu. W 1936 roku osiadł na stałe w stolicy, tam też zmarł w czasie okupacji niemieckiej, w 1941 roku.

Choć uznaje się, że większość spuścizny po Jerzym Hulewiczu przepadła podczas Powstania Warszawskiego, możliwe jest wyznaczenie kilku zasadniczych etapów w twórczości artysty. Początkowo, do ok. 1916 roku, dominuje w malarstwie Hulewicza realizm z elementami symbolizmu i ekspresjonizmu. Z tymi tendencjami zetknął się artysta podczas swoje kilkuletniego pobytu w Paryżu. Okres dojrzałej twórczości, od ok. 1916-1917 roku, naznaczony jest odrzuceniem realistycznej maniery i konsekwentnie podejmowanymi problemami charakterystycznymi dla poszukiwań awangardowych.