52. Tadeusz Kantor - AMBALAŻ: PARASOL I POSTACIE
Opis obiektu
Ambalaże stanowiły jedno z największych odkryć twórczości Kantora. Towarzyszyły mu już do końca życia, tworząc wielką metaforę jego działalności. W ambalażach zawarł syntezę swojej sztuki: wszystkie lęki i obawy, pragnienie ocalenia własnych odkryć i idei. W ambalażach ukrywał ludzi i przedmioty, ludzkie sprawy, marzenia i właściwą materię życia. A przede wszystkim ukrywał samego siebie.
cyt. za: Stangret L., Tadeusz Kantor. Malarski ambalaż totalnego dzieła,
Kraków 2006, s. 67.
W oferowanej pracy Ambalaż: parasol i postacie z 1967 roku zdeformowanemu parasolowi towarzyszą zniekształcone sylwetki, znajdujących się pod nim postaci ludzkich. Dzięki temu zabiegowi parasol, przedmiot prosty, zdegradowany odzyskiwał swoje pierwotne znaczenie, tym razem już nie w rzeczywistości a w obrębie dzieła malarskiego.
Biogram artysty
Reżyser, twórca happeningów, malarz, scenograf, pisarz, teoretyk sztuki. Studia na Wydziale Malarstwa Krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych rozpoczął w 1934 roku trafiając do pracowni prof. Władysława Jarockiego. Równocześnie z malarstwem studiował malarstwo dekoracyjne i teatralne u prof. Karola Frycza, dyrektora teatrów krakowskich. W tym czasie fascynowała go twórczość związanego z Krakowem Stanisława Wyspiańskiego. W latach powojennych Kantor współtworzył Grupę Młodych Plastyków. Z jego inicjatywy powstała również Galeria Krzysztofory, jedna z pierwszych powojennych galerii prezentujących sztukę aktualną. Aktywny w środowisku artystycznym w roku 1948 żywo zaangażował się w organizację I Wystawy Sztuki Nowoczesnej w Krakowie.W 1955 roku jako jeden z dziesiątki polskich artystów. zaprotestował przeciwko realizmowi socjalistycznemu wystawą 9 Malarzy w Domu Plastyków. Wystawa ta była zapowiedzią powstania Grupy Krakowskiej II, będąc jednym z pomysłodawców jej reaktywacji w 1957 roku.
Dla Tadeusza Kantora wizja sztuki opierała się w znacznej mierze o poszukiwanie takich sposobów artystycznej wypowiedzi, które mogłyby sprostać wyzwaniom współczesności. Był gorliwym wyznawcą pełnej swobody twórczej, zwolennikiem eksperymentu. Sam chłonął wszelkie nowinki, wykorzystując z nich to, co okazywało się przydatne jemu samemu, chętnie przetwarzał i modyfikował.
W pierwszym okresie twórczości, tuż po wojnie, malował figuratywne obrazy, wypełnione groteskowo uproszczonymi postaciami. Następnie przyszedł czas dynamicznych kompozycji metaforycznych o oszczędnej, chłodnej kolorystyce. W drugiej połowie lat 50. w wyniku podróży na Zachód a zwłaszcza zaś do Paryża zaczęły powstawać płótna taszystowskie charakteryzujące się wibracjami plam, linii, barw. Objawił się w nich stosunek Kantora do materii malarskiej, którą traktował na wskroś użytkowo. Pod koniec lat 50. tę nową ścieżkę Kantora doceniła krytyka zagraniczna a w ślad za nią europejscy i amerykańscy kolekcjonerzy sztuki. Końcówka lat 50. oraz lata 60. stały się pasmem wystawienniczych sukcesów i rozwoju kariery artystycznej Tadeusza Kantora. W latach 70. artysta powrócił do eksperymentów z płótnem tworząc liczne asamblaże i ambalaże - kompozycje półprzestrzenne, w których aplikowane na płótnie używane, nierzadko zniszczone przedmiotyprzeistaczały obraz w relief.
Nr katalogowy: 52
Tadeusz Kantor (1915 - 1990)
AMBALAŻ: PARASOL I POSTACIE, 1967
ambalaż, płótno / 149,5 x 124,5 cm
sygn. na odwrocie na płótnie: t. Kantor sygn. na odwrocie na górnej listwie: T. Kantor na wertykalnej listwie: T. Kantor
opisany na odwrocie: Tadeusz/ KANTOR/ 1967/ Cracovie/ Emballage: Parapluie/ et/ fi gures oraz: EMBALLAGE/ PARAPLUIE ET FIGURES/ 1967
- Cena wywoławcza:
-
290 000 zł
66 060 EUR
73 792 USD
- Estymacja:
-
350 000 - 450 000 zł
79 727 - 102 506 EUR
89 059 - 114 504 USD
- Cena sprzedaży:
-
405 000 zł
92 256 EUR
103 054 USD
AUKCJA DZIEŁ SZTUKI 1 MARCA 2016
1 marca, 2016 r. godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa
Wystawa przedaukcyjna:
13 lutego - 1 marca 2016 r.
- Kontakt w sprawie obiektów
-
galeria@polswissart.pl
tel.: +48 (22) 628 13 67