60. Kajetan Sosnowski - Z CYKLU UKŁADY RÓWNOWARTOŚCIOWE
Opis obiektu
Układy równowartościowe były kontynuacją wspomnianego wyżej cyklu. Wykonywane w tej samej technice, na początku monochromatyczne, od lat 80. stały się wielobarwne. Zasady, którymi rządził się ten cykl, oparte były na logice i naukowych podstawach. Pole jednego koloru lub kierunku splotu zajmuje dokładnie taką samą powierzchnię, co pole innego koloru lub kierunku splotu. Poprzez zachowanie takich proporcji Układy równowartościowe wzbudzają w odbiorcy poczucie ładu, harmonii i spokoju.
Wystawiany
Kajetan Sosnowski (1913-1987). W poszukiwaniu prawdy, Muzeum Miasta Łodzi, Łódź 2013.
Reprodukowany
Kowalska B., Kajetan Sosnowski (1913-1987). W poszukiwaniu prawdy, wyd. Muzeum Miasta Łodzi, Łódź 2013, str. 49.
Biogram artysty
„Od wczesnych obrazów Kajetana, na których farba rozprowadzana była dłońmi, bez użycia pędzla, po ostatni cykl zszywanych płócien »Katalipomena« – obok tendencji konstrukcyjno-porządkującej, obok dążenia do ascezy i obiektywizacji – zawsze ujawniała się w jego pracach intelektualna refleksja i emanacja nieprzekładalnej na słowa siły ezoterycznej, bez której nie ma prawdziwej sztuki”.
(Kowalska B., Kajetan Sosnowski, [w:] Katalog wystawy laureatów Nagrody Krytyki im. Cypriana Kamila Norwida z lat 1967-1976, Wierzchowska W. [red.], Warszawa 1977)
Kajetan Sosnowski urodził się w 1913 roku w Wilnie. Kształcił się w warszawskiej ASP u Tadeusza Pruszkowskiego i Wojciecha Jastrzębowskiego. Po wojnie aktywnie współtworzył życie artystyczne – kreował łódzki ZPAP, był kierownikiem artystycznym „Kuźnicy” oraz jednym z współzałożycieli warszawskiej Grupy 55, galerii Krzywe Koło i Galerii EL w Elblągu, gdzie zainicjował Biennale Form Przestrzennych. Chętnie wystawiał w awangardowych galeriach, przyczynił się do utworzenia Galerii 72 w Chełmie Lubelskim. Uczestniczył m.in. w Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (1955).
Jego zainteresowania twórcze opierały się głównie na malarstwie, rzadziej na rysunku czy rzeźbie. W czasie okupacji jego prace nawiązywały do postimpresjonizmu, następnie skierował swoje artystyczne poszukiwania w stronę form figuratywnych. Od lat 50. zaczął posługiwać się kształtami abstrakcyjnymi, początkowo aluzyjnymi, później skupił się na materialnych cechach kompozycji (Obrazy białe). Fascynacja naturą światła stała się podstawą jego ascetycznych „obrazów pustych”, w których nieomal jednobarwna płaszczyzna, zamalowana farbą rozprowadzoną dłonią, zdawała się promieniować blaskiem. Dalsze poszukiwania w tym obszarze zaowocowały pracami z cyklów „Poliptyki” (1965) i niezwykłymi w swej istocie obrazami chemicznymi – „Metalepseis” (1972-1982). Pewnym wyjątkiem od tych rozważań były obrazy szyte zwane „Katalipomena (1975)”. Były to monochromatyczne kompozycje z pozszywanych kawałków płótna, niektóre wręcz o dodatkowym wydźwięku rękodzieła. W latach 80. Malarz stworzył też serię obrazów czarnych z odniesieniem do martyrologii ojczyzny oraz cykl obrazów z motywem krzyża, określanych jako„Interwencje” (1981).
Nr katalogowy: 60
Kajetan Sosnowski (1913 - 1987)
Z CYKLU UKŁADY RÓWNOWARTOŚCIOWE, 1979 - 1985
bawełna barwiona, płótno / 130 x 130 cm
sygn. na odwrocie: KAJETAN SOSNOWSKI z cyklu „UKŁADY RÓWNOWARTOŚCIOWE” 1979 x 1985 Kajetan 130 x 130 na blejtramie: UKŁADY RÓWNOWARTOŚCIOWE KAJETAN SOSNOWSKI
na odwrocie nalepka Muzeum Narodowego w Warszawie z nr inwentarzowym: P 204 / 92 / 2
- Cena wywoławcza:
-
70 000 zł
15 982 EUR
18 325 USD
- Estymacja:
-
80 000 - 90 000 zł ●
18 265 - 20 548 EUR
20 943 - 23 561 USD
- Cena sprzedaży:
-
100 000 zł
22 832 EUR
26 179 USD
AUKCJA DZIEŁ SZTUKI
31 MAJA 2016
31 maja, 2016 r. godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa
Wystawa przedaukcyjna:
5 - 31 maja 2016 r.
- Kontakt w sprawie obiektów
-
galeria@polswissart.pl
tel.: +48 (22) 628 13 67