6. Jerzy Kossak, Wojciech Kossak - BITWA POD STOCZKIEM

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Leon Wyczółkowski
    - Wnętrze lasu,

  • Następny

    Następna praca

    Wojciech Kossak
    - ODPOCZYNEK SZWOLEŻERA,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

W załączeniu ekspertyza aut. dr Kazimierza Olszańskiego.

LITERATURA:
Olszański K., Wojciech Kossak, Wydawnictwo Ossolińskich 1982, il. 158.
Olszański K., Wojciech Kossak, Wydawnictwo Ossolińskich 1976, il. XII.

Przedłożony mi do rozpoznania i oceny obraz olejny (…) przedstawia Bitwę pod Stoczkiem, stoczoną 14 lutego 18311 roku w Lubelskiem przez gen. Józefa Dwernickiego z 14 szwadronami jazdy i 6 działami, zwyciężając gen. ros. F. Geismara z dywizją strzelców konnych i 24 działami. To pierwsze zwycięstwo polskie nad większymi siłami rosyjskimi miało duże znaczenie moralne. Pieśń żołnierska: Grzmią pod Stoczkiem armaty, błyszczą białe rabaty, a Dwernicki na przedzie na Moskala nas wiedzie. Hej za lance chłopacy! … śpiewana była w wojsku polskim jeszcze w II Rzeczpospolitej. Tę scenę wyobraża obraz Jerzego Kossaka, który jest repliką obrazu Wojciecha Kossaka z r. 1927, w identycznym rozmiarze. (…) Scena ta cieszyła się dużym wzięciem u odbiorców, zamówień było wiele i na Kossakówce malowano ją w latach 1920-tych, na dużych wymiarowo płótnach. Było kilka „Stoczków” Wojciecha, ten zaś obraz wykonał Jerzy w kooperacji z ojcem, ale podpisany przez samego Jerzego Kossaka. Widać tu ujęcia identyczne z Wojciechowymi, malowane równie zamaszystymi pociągnięciami pędzla i śmiałymi rzutami farb. Drobne szczegóły różnią te pracę od obrazu Wojciecha: ułan z pierwszego planu od lewej ma niedomalowany koniec lancy, zbyt duże prawe koło u armaty, ale karabinu leżącego przed tym kołem u Wojciecha brak. Inne szczegóły także ukazują pędzel Wojciechowy, co jest zresztą zupełnie naturalne w położonych tuż obok siebie pracowniach ojca i syna (…). „Stoczek” Wojciecha Kossaka z r. 1927 reprodukowałem w kolorze we wszystkich czterech wydaniach mojego albumu monografi cznego „Wojciech Kossak”, mimo pewnych zastrzeżeń peerelowskiej cenzury, przez które wtedy jednak przebrnąłem.

- z ekspertyzy autorstwa dr Kazimierza Olszańskiego

Biogram artysty

Syn Juliusza Kossaka, ojciec Jerzego oraz Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej – poetki i Magdaleny Samozwaniec – pisarki. Wojciech Kossak urodził się w Paryżu w noc sylwestrową tuż przed północą roku 1856. Ojcem chrzestnym został przyjaciel Juliusza Kossaka, wybitny francuski malarz-batalista Horacy Vernet. Pierwszym nauczycielem malarstwa był dla Wojciecha jego ojciec. Studia artystyczne odbył w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem Władysława Łuszczkiewicza by następnie kontynuować naukę na Akademii Sztuk Pięknych w Monachium. Studia przerwał roczny pobyt w krakowskim pułku c.k. ułanów. Służba w wojsku wywarła znaczny wpływ na kierunek zainteresowań artystycznych Wojciecha jako malarza - batalisty, miłośnika tematów wojskowych. Środowisko wojskowych było pierwszym odbiorcą jego obrazów, których tematem były portrety dowódców, rewie wojskowe, ataki konnicy i artylerii. Do nauki powrócił w 1877 w paryskiej École des Beaux Arts. W 1915 został mianowany profesorem batalistyki w warszawskiej SSP, z czym wiązały się jego częste pobyty w stolicy. Znamienny dla sztuki Wojciecha pietyzm w oddawaniu historycznych i kostiumowych realiów jak i niezwykła sprawność warsztatowa ma źródło niewątpliwie w latach spędzonych w pracowni swego ojca – Juliusza. Jednak przez wzgląd na wielość zamówień wielokrotnie powracał do tych samych tematów, którym nadawał formy realistyczne. Z powodzeniem stosował trudne skróty i skomplikowane ujęcia perspektywiczne. W licznych kompozycjach utrwalał wizerunki anonimowych legionistów, żołnierzy, równie chętnie jak wojskowe patrole, dramatyczne epizody bitewne i heroiczne potyczki. Cechą charakterystyczną sztuki Kossaka była wyniesiona z domu rodzinnego miłość do koni, których sylwetki malował z wielką wprawą i swobodą. Wojciech Kossak cieszył się ogromną popularnością wśród współczesnych. Brał udział w życiu wyższych sfer, bywał na dworze cesarskim w Wiedniu i Berlinie, błyszcząc urokiem osobistym, dowcipem i świetną prezencją. Przyjazny i życzliwy dla wszystkich był Kossak osobą pożądaną w towarzystwie a swój rodzinny dom – słynną Kossakówkę – uczynił miejscem spotkań elity ówczesnego Krakowa. Do gości Kossaków zaliczyć można najznamienitsze postaci – malarzy, pisarzy, aktorów i muzyków - Henryka Sienkiewicza, Jacka Malczewskiego, Witkacego, Juliana Tuwima czy Ignacego Paderewskiego.

Nr katalogowy: 6

Jerzy Kossak (1886 - 1955), Wojciech Kossak (1886 - 1955 1856 - 1942)
BITWA POD STOCZKIEM, 1927


olej, płótno / 80 x 145 cm
sygn. p.d.: Jerzy Kossak/ 1927


Cena wywoławcza:
120 000 zł
26 727 EUR
28 437 USD

Estymacja:
150 000 - 180 000 zł ●
33 408 - 40 090 EUR
35 546 - 42 655 USD

Cena sprzedaży:
150 000 zł
33 408 EUR
35 546 USD

AUKCJA DZIEŁ SZTUKI
14 GRUDNIA 2016

14 grudnia, 2016 r. godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa przedaukcyjna:
24 listopada - 14 grudnia 2016 r.
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Kontakt w sprawie obiektów:

galeria@polswissart.pl
tel.: +48 (22) 628 13 67

ZLECENIE LICYTACJI

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: