42. Tadeusz Kantor - KOŃ MÓJ NIEZWYCIĘŻONY
Opis obiektu
W załączeniu opinia dr Bożeny Kowalskiej.
Lata 1949-1954 to okres wycofania się Kantora z oficjalnego życia artystycznego, które podlegało panującej wówczas doktrynie realizmu socjalistycznego. W tym czasie powstaje cykl obrazów metaforycznych oraz setki rysunków. Oferowana praca należy do nielicznych przykładów zastosowania przez Kantora techniki monotypii czyli techniki ręcznego odbijania na zwilżonym papierze rysunku, wykonanego uprzednio wolno schnącymi farbami na płycie szklanej lub metalowej. Głośna wystawa prac artysty znajdujących się w kolekcji Muzeum Narodowego w Poznaniu pokazała zaledwie pięć monotypii
Wyjątkowo rzadki przykład pracy z wczesnego okresu, kiedy poszukiwania artystyczne Tadeusza Kantora szły w kierunku lirycznego surrealizmu zbieżnego z równoległymi poszukiwaniami artystów europejskich takich jak Paul Klee czy Joan Miro.
Biogram artysty
Reżyser, twórca happeningów, malarz, scenograf, pisarz, teoretyk sztuki. Studia na Wydziale Malarstwa Krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych rozpoczął w 1934 roku trafiając do pracowni prof. Władysława Jarockiego. Równocześnie z malarstwem studiował malarstwo dekoracyjne i teatralne u prof. Karola Frycza, dyrektora teatrów krakowskich. W tym czasie fascynowała go twórczość związanego z Krakowem Stanisława Wyspiańskiego. W latach powojennych Kantor współtworzył Grupę Młodych Plastyków. Z jego inicjatywy powstała również Galeria Krzysztofory, jedna z pierwszych powojennych galerii prezentujących sztukę aktualną. Aktywny w środowisku artystycznym w roku 1948 żywo zaangażował się w organizację I Wystawy Sztuki Nowoczesnej w Krakowie.W 1955 roku jako jeden z dziesiątki polskich artystów. zaprotestował przeciwko realizmowi socjalistycznemu wystawą 9 Malarzy w Domu Plastyków. Wystawa ta była zapowiedzią powstania Grupy Krakowskiej II, będąc jednym z pomysłodawców jej reaktywacji w 1957 roku.
Dla Tadeusza Kantora wizja sztuki opierała się w znacznej mierze o poszukiwanie takich sposobów artystycznej wypowiedzi, które mogłyby sprostać wyzwaniom współczesności. Był gorliwym wyznawcą pełnej swobody twórczej, zwolennikiem eksperymentu. Sam chłonął wszelkie nowinki, wykorzystując z nich to, co okazywało się przydatne jemu samemu, chętnie przetwarzał i modyfikował.
W pierwszym okresie twórczości, tuż po wojnie, malował figuratywne obrazy, wypełnione groteskowo uproszczonymi postaciami. Następnie przyszedł czas dynamicznych kompozycji metaforycznych o oszczędnej, chłodnej kolorystyce. W drugiej połowie lat 50. w wyniku podróży na Zachód a zwłaszcza zaś do Paryża zaczęły powstawać płótna taszystowskie charakteryzujące się wibracjami plam, linii, barw. Objawił się w nich stosunek Kantora do materii malarskiej, którą traktował na wskroś użytkowo. Pod koniec lat 50. tę nową ścieżkę Kantora doceniła krytyka zagraniczna a w ślad za nią europejscy i amerykańscy kolekcjonerzy sztuki. Końcówka lat 50. oraz lata 60. stały się pasmem wystawienniczych sukcesów i rozwoju kariery artystycznej Tadeusza Kantora. W latach 70. artysta powrócił do eksperymentów z płótnem tworząc liczne asamblaże i ambalaże - kompozycje półprzestrzenne, w których aplikowane na płótnie używane, nierzadko zniszczone przedmiotyprzeistaczały obraz w relief.
Nr katalogowy: 42
Tadeusz Kantor (1915 - 1990)
KOŃ MÓJ NIEZWYCIĘŻONY, 1952
monotypia, papier / 16 x 28,5 cm
opisany i sygn. u dołu: Koń mój niezwyciężony Kantor 7.XI.52
- Cena wywoławcza:
-
35 000 zł
7 796 EUR
8 294 USD
- Estymacja:
-
45 000 - 65 000 zł ●
10 023 - 14 477 EUR
10 664 - 15 403 USD
- Cena sprzedaży:
-
42 000 zł*
9 355 EUR
9 953 USD
AUKCJA DZIEŁ SZTUKI14 GRUDNIA 2016
14 grudnia, 2016 r. godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa
Wystawa przedaukcyjna:
24 listopada - 14 grudnia 2016 r.
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa
- Kontakt w sprawie obiektów:
-
galeria@polswissart.pl
tel.: +48 (22) 628 13 67