55. Jan Berdyszak - KOMPOZYCJA KÓŁ VI

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Jan Berdyszak
    - Koło podwójne V, 1962

  • Następny

    Następna praca

    Teresa Rudowicz
    - Bez tytułu, 1959

wszystkie obiekty

Opis obiektu

(…) problem relatywności wszelkich doznań, granic, i jednoczesnych sądów, zamanifestowany już w cyklu wczesnych Kompozycji kół, znalazł swoje rozwinięcie i pełnię wymowy u schyłku lat sześćdziesiątych. Ów, tak istotny dla artysty, problem względności był zresztą również obecny w cyklu wspomnianych już drzeworytów realizowanych przez niego w latach 1965-66. Wydłużonymi formami np. 200 x 90 cm mimo woli kojarzą się one z tradycyjnymi japońskimi kakemono czy chińskimi czang, rozwijanymi ze zwojów, zaś okładem kół na jednej osi wertykalnej – o czym tu już wspominałam – z jednym z tantrycznych typów przedstawień stworzenia wszechświata – sryszti (śrsti). Grafiki te, dzięki różnym nasyceniom i fakturom powierzchni barw, zyskiwały przestrzenność wielu planów, ulotność form i złudę ich przepływów. Czerń jest w nich płaska i nieruchoma, płaszczyzny srebra – migotliwe, biel staje się pustką, odbita faktura drewna wydaje się ożywiona. W stosunku jednak do tych wszystkich elementów układu wycięte puste koła są w swej zmienności najżywsze, każde zdaje się innego koloru, innej głębi, innej zawartości treściowej.

cytat za: Kowalska B., Jan Berdyszak, Wydawnictwo Literackie, Kraków, 1979, ss. 36-37.

Proweniencja

kolekcja prywatna, Poznań
zakup bezpośrednio od artysty

Wystawiany

Jan Berdyszak, BWA Arsenał, Poznań 1968.
Jan Berdyszak, malarstwo, rzeźba, grafi ka, Galeria Zachęta, Warszawa 1969.

Reprodukowany

Kowalska B., Jan Berdyszak, Wydawnictwo Literackie, Kraków, 1979, s. 37.

Biogram artysty

Od momentu stworzenia formatu integralnego w moich obrazach nie chodzi już tylko o konstruowanie płaszczyzny obrazu, ale o konstruowanie porządkujące całe otoczenie obrazu. Tym samym otoczenie (ściana) staje się częścią obrazu, przyporządkowaną i porządkującą. Obraz otwiera się na otoczenie i nowe możliwości konstrukcyjne. Budować obraz znaczy teraz budować (porządkować) otoczenie, czyli to, co istnieje nierozdzielnie z obrazem i jego treścią. – Jan Berdyszak

(Jan Berdyszak. Prace 1960-2006, Poznań 2006, s. 281)

Wiodącym motywem sztuki Jana Berdyszaka jest przestrzeń. Wokół tej tematyki skupiały się poszukiwania artysty od momentu ukończenia w 1958 roku studiów w Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu. Przestrzeń – otaczająca, wypełniająca czy przenikająca obiekt – oraz sytuacje przez nią aranżowane, towarzyszyły artyście w zgłębianiu problematyki istoty obrazu. Od najwcześniejszych prac zrywał on z powszechnie przyjętymi dla malarstwa formatami, tworząc obrazy koliste, pełne i fragmentaryczne. Przeprowadzane metamorfozy dotyczyły zarówno blejtramu jak i powierzchni płótna, która nawet jeśli pozostawała tradycyjnie prostokątna, zapełniana była układem pionowych bądź poziomych kół bądź ich wycinków – czyli reszt. Co wyjątkowe, artysta lubił określać całą swoją twórczość właśnie mianem „reszty reszt” (Zboralska K., 101 polskich artystów współczesnych. Wybitnych, uznanych, debiutujących, wyd. Artinfo, Warszawa 2019, s. 18).

Od połowy lat 60. malarz tworzył cykl „Obraz strukturalny z kołem”. Głównym założeniem tej przełomowej serii, ukierunkowującej dalsze poszukiwania Berdyszaka, stały się wewnętrzne lub zewnętrzne (w stosunku do obiektu) wycięcia o geometrycznych kształtach. Podkreślały one istotę niewidzialnej części obrazu czyli towarzyszącej mu przestrzeni. Wraz z upływem czasu, kwestia „pustego” nabierała niemal równorzędnego znaczenia z tym co widzialne – samym obiektem. To, co fragmentaryczne, nieobecne czy wycięte, artysta podkreślał stosując mocny kontur, ostro załamującą się linię czy otwór wewnątrz kompozycji.

Berdyszak konsekwentnie przez lata zgłębiał problematykę granicy istnienia sztuki i rzeczywistości oraz wzajemności relacji zachodzących między obiektem, przestrzenią i obserwującym widzem. W tym kontekście artysta bliski jest op-artowym twórcom, takim jak Wojciech Fangor, którzy prowadzili podobne poszukiwania na gruncie zdecydowanie jednak bardziej malarskim. Berdyszak jawi się bardziej jako naukowiec. Poprzez konsekwentne operowanie kolejnymi cyklami, sukcesywnie analizował interesujące go aspekty.

W latach 70. zajął się tematem przestrzeni jako pustki oraz jako wstępu do przezroczystości. Rozpoczął swoją słynną serię „Passe-partout”, do której realizacji używał przezroczystych materiałów i drewna. Samo słowo „passe-partout”, oznaczające „przejście ku całości”, zdaje się doskonale syntetyzować poszukiwania twórcze Berdyszaka. Artysta podążał od nicości przez transparentność po to, co widzialne i namacalne – obiekt. W jego całym ciągu twórczym, nadrzędną pozostaje idea i jej szczegółowa analiza, co odbywa się kosztem materiału, czyli samego dzieła. Stąd Berdyszak z taką łatwością eksperymentował z rzeźbą, używając do niej nie tylko szkła i drewna, ale też blachy czy emaliowanych elementów – wszystkiego co pozwalało mu na budowanie rozmaitych układów. Jego sztuka łamie po dziś dzień wszelkie konwencje tradycyjnego warsztatu malarza. Okrągłe blejtramy, wycięcia w płótnie, kompozycje-obiekty, układy wieloczęściowe – poszukiwania te służyły zobrazowaniu pojęcia otwartości i nieskończoności, konfrontacji obrazu z jego otoczeniem. Bez względu na formę jaką przyjmuje dzieło, wyróżnikiem artysty pozostaje analityczna postawa, naukowy charakter i konsekwencja w realizowaniu swojej wyjątkowej koncepcji.

Nr katalogowy: 55

Jan Berdyszak (1934 - 2014)
KOMPOZYCJA KÓŁ VI, 1966


drzeworyt, papier / 143 x 46.5 cm
sygn. p.d.: BER/DY/SZAK 1966 oraz l.d.: Kompozycja kół VI. drzeworyt
edycja: 3/15


Cena wywoławcza:
18 000 zł
4 177 EUR
4 434 USD

Estymacja:
20 000 - 30 000 zł ●
4 641 - 6 961 EUR
4 927 - 7 390 USD

AUKCJA DZIEŁ SZTUKI
21 MARCA 2017

21 marca, 2017 r. godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa przedaukcyjna:
24 lutego - 21 marca 2017 r.
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Kontakt w sprawie obiektów:

galeria@polswissart.pl
tel.: +48 (22) 628 13 67

ZLECENIE LICYTACJI

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: