37. Mela Muter - PORTRET MĘŻCZYZNY
Opis obiektu
Mela Muter zasłynęła jako portrecistka jeszcze przed wybuchem I Wojny Światowej. Przedstawiała zarówno artystów z kręgu Ecole de Paris (Leopolda Gottlieba, Diego Riverę), ale też literatów, pisarzy (Henryka Sienkiewicza, Jana Kasprowicza, Leopolda Staffa) czy inne osobistosci życia intelektualnego Paryża. Najbardziej jednak spełniała się w portretowniu osób z bliskiego otoczenia lub też postaci, które w jakiś sposób ją urzekły. Stąd częste porterty dzieci, sierot i wieśniaków. Prezentowane prace należą do grona najbardziej dekoracyjnych i reprezentatywnych prac portretowych artystki. Malowane bezpośrednio na niezagruntowanym i chropowatym płótnie, które wchłaniało farbę, ale czesto przez nie przebijało, posiadają niepowtarzalny charakter, swoisty tylko dla Meli Muter, oddający nie tylko sam wizerunek modela ale też jego osobowość i stosunek do niego portrecisty. Odcienie żółci, czerwieni, błękitu i brązu sprawiają, że często prace portretowe Muter porównywano z dziełami Vincenta Van Gogha. Podobnie jak on rzeźbiła twarze, rece i tkaniny techniką pointylizmu, malując je plamkami i rozbijała jednobarwne płaszczyzny na dekoracyjne, ekspresyjne, łamiące się formy. Portret młodej, pięknej dziewczyny oraz mężczyzny w starszym wieku wpisują się w to stwierdzenie. Tchną przy tym ciepłem i niekwestionowalną sympatią, jaką artystka musiała darzyć modeli, co pozwalało jej dopełniać same wizerunki pogłębionym studium psychologicznym. Stanowią ozdobę każdej kolekcji sztuki polskiej, będąc przykładem twórczości Meli Muter o bardzo wysokiej klasie artystycznej.
Reprodukowany
Katalog Aukcji Tableaux Anciens & Modernes, Armengau Patrick, 30.06.2007, poz. 66.
Katalog Aukcji École de Paris, Millon & Associes, 25.03.2015 poz. 142.
Biogram artysty
To Paryż dał mi wszystkie elementy, które składają się na moją sztukę. Tu odnalazłam nawet mój słowiański charakter, którego w Polsce bym zapewne nawet nie zauważyła, a który tu wszyscy chętnie zauważają w moich płótnach. I w tym jest, jak sądzę, wielka siła Paryża: wszystkie przeróżne surowce, jakie przywozimy tu ze sobą, ulegają tu wzmocnieniu i przetapiają się w jednolity typ, rodzaj solidnego i jednorodnego metalu. – Mela Muter
(Mela Muter. Malarstwo, wyd. Muzeum Uniwersyteckie w Toruniu, Toruń, 2010, s. 13.)
Mela Muter – a dokładnie Maria Melania z Klingslandów Mutermilch – urodziła się w Warszawie, w majętnej żydowskiej rodzinie, wiernej polskiej tradycji niepodległościowej. Swoją edukację malarską rozpoczęła uczęszczając na kurs w prywatnej Szkole Rysunku i Malarstwa dla Kobiet w Warszawie, prowadzonej przez Miłosza Kotarbińskiego. W 1901 roku wyjechała do Paryża, w którym z niewielkimi przerwami została do końca życia. Będąc młodą matką kształciła się w paryskich szkołach: Académie Colarossi oraz Académie de la Grande Chaumičre, które umożliwiały edukację kobietom. Po burzliwym małżeństwie z krytykiem sztuki Michałem Mutermilchem, artystka wywołała duże zainteresowanie wśród paryskiej awangardy swoim związkiem z francuskim publicystą Raymondem Lefebvrem. Barwna osobowość Meli Muter pozwoliła jej na nawiązanie interesujących relacji z elitą inteligencką i artystyczną. W gronie bliskich jej przyjaciół znajdował się uwielbiany w Francji poeta Rainer Maria Rilke. Malarka utrzymywała także kontakt z Polakami mieszkającymi w Paryżu – Leopoldem Staffem, Władysławem Reymontem oraz Stefanem Żeromskim. Znała się również z Olgą Boznańską, obok której wynajmowała sąsiadującą pracownię.
Mela Muter należała do międzynarodowego artystycznego kręgu École de Paris, a jej nazwisko pojawiało się wśród najbardziej cenionych twórców, takich jak Marc Chagall, Amadeo Modigliani czy Pablo Picasso. Wśród sportretowanych przez nią osobistości świata sztuki, znaleźli się m.in. meksykański malarz, mąż Fridy Kahlo – Diego Rivera, znany marszand Ambrois Vollard, czy wreszcie jeden z najważniejszych architektów francuskich Auguste Perret, który zaprojektował dla niej luksusową willę i pracownię przy Rue Vaugirard 114. W 1917 roku atelier Meli Muter odwiedził sam Henri Matisse, którego zachwyciła jej sztuka. Malarka wystawiała w paryskich galeriach Chéron (1918) i Druet (1926 i 1928), a także na pokazach w barcelońskiej Galerii José Dalmau, w Monachium, Pittsburgu oraz krajowych wystawach zbiorowych w Krakowie, Lwowie i Warszawie.
W jej karierze istotne okazały się podróże. Podczas pobytu w Bretanii, malarkę zaintrygowała sztuka artystów tzw. szkoły z Pont-Aven. Uproszczony, miękki modelunek portretowanych postaci, czasami kontrastowany z abstrakcyjnie położoną barwną plamą farby, przyczynił się do jej krótkiej fascynacji twórczością Gauguina. Na jej dojrzały styl wpływ miała jednak inspiracja płynąca z obrazów Paula Cézanne'a, Vincenta van Gogha oraz Edouarda Vuillarda. Będąc pod wrażeniem ich sztuki, artystka zaczęła eksperymentować z plamą barwną, rozbijając ją na wibrujące drobne cząsteczki. Zmieniła również stosowaną kolorystyczną paletę, co przyczyniło się do wypracowania nowej nastrojowości dzieł i bardziej intymnego klimatu.
Nr katalogowy: 37
Mela Muter (1876 - 1967)
PORTRET MĘŻCZYZNY
olej, płótno / 65,5 x 54 cm
sygn. l.g: Muter
- Cena wywoławcza:
-
110 000 zł
26 191 EUR
29 178 USD
- Estymacja:
-
140 000 - 160 000 zł ●
33 334 - 38 096 EUR
37 136 - 42 441 USD
- Cena sprzedaży:
-
120 000 zł*
28 572 EUR
31 831 USD
AUKCJA DZIEŁ SZTUKI
23 MAJA 2017
23 maja, 2017 r. godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa
Wystawa przedaukcyjna:
28 kwietnia - 23 maja 2017 r.
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa
- Kontakt w sprawie obiektów:
-
galeria@polswissart.pl
tel.: +48 (22) 628 13 67