3. Juliusz Kossak - PRZEJAŻDŻKA POWOZEM

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Aleksander Kotsis
    - ok. PORTRET MŁODEJ DAMY, 1870

  • Następny

    Następna praca

    Tadeusz Rybkowski
    - SPOTKANIE NA DRODZE,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

Prezentowana praca pochodzi z okresu kiedy to w 1850 roku artysta rozpoczął liczne podróże po dworach i pałacach Podola, Wołynia i Ukrainy. Miał tam okazję do szerokich obserwacji życia na dworach polskich, uczestniczenia w licznych wówczas tradycyjnych obrzędach, polowaniach, przejażdżkach konnych i wyścigach, ale też studiowania krajobrazu i kontemplacji uroków pejzażu. Według przekazu od rodziny właścicieli obraz przedstawia bliżej nieokreślonego hrabiego Radwana podczas przejażdżki powozem. Dostojna postać powożącego na pierwszym planie oraz przepiękna sylwetka konia, jak zwykle w obrazach Juliusza Kossaka odgrywającego rolę kluczową, a także pejzaż z okrytymi mgłą górami, ukazany teatralnie, asekurowany przez dwa rozłożyste drzewa, wszystko to sprawia, że ulegamy magii ówczesnego czasu i miejsca. Na uwagę zasługuje fakt, że jest to praca wykonana techniką olejną. Na rynku antykwarycznym właściwie nie pojawiają się prace Juliusza Kossaka w tej technice. Artysta był mistrzem techniki akwarelowej i osiągnął w niej wyżyny możliwości. Większość jego prac dostępnych aukcyjnie to właśnie prace wykonane tą techniką. Należy podkreślić, że mają one wysokie notowania i w zależności od pochodzenia, poziomu artystycznego i wysmakowania osiągają wysokie ceny. Tym bardziej prezentowana praca jawi się jako ogromna rzadkość i należy niewątpliwie do perełek kolekcjonerskich. Prace o podobnym charakterze znaleźć możemy właściwie w większości tylko w zbiorach muzealnych. Przytoczyć można chociażby obiekt Amazonka, 1868 (MNW) czy Mohort prezentujący stadninę księciu Józefowi Poniatowskiemu, 1858 (MNW).

Proweniencja

kolekcja prywatna, Warszawa
Aukcja Domu Aukcyjnego Agra Art, 01.06.2008

Biogram artysty

Juliusz Kossak był jednym z najpopularniejszych artystów polskich XIXw, niezrównanym kontynuatorem najpiękniejszych tradycji polskiego malarstwa batalistycznego i historycznego. Malarz, rysownik oraz akwarelista urodził się w Nowym Wiśniczu niedaleko Bochni w 1824 roku. Pierwsze lekcje w kierunku edukacji artystycznej rozpoczął we Lwowie u Jana Maszkowskiego równolegle studiując prawo na tamtejszym uniwersytecie. Pod koniec pierwszej połowy XIX wieku obserwował życie codzienne oraz obyczaje arystokracji na dworach w Małopolsce oraz ziemiach wschodnich. Znajomość z Piotrem Michałowskim wzmocniła w nim zainteresowanie końmi które to obserwował podczas wyścigów, polowań czy też przejażdżek. Swą patriotyczną postawę Kossak zaakcentował uczestnicząc we lwowskiej Wiośnie Ludów w 1848 roku. Zapoznanie się z największymi kolekcjami europejskiej sztuki podczas pobytu w Petersburgu zainspirowało artystę w kierunku malarstwa batalistycznego oraz scen myśliwskich. Do roku 1855 kiedy to poślubił Zofię Gałczyńską artysta często podróżował pomiędzy Lwowem, a Warszawą odwiedził także Wiedeń oraz Węgry. Do roku 1860 mieszkał w Paryżu gdzie związał się z takimi malarzami jak Leon Kapliński, Henryk Rodakowski oraz przede wszystkim Józef Brandt. Jako główny element kształtujący warsztat Kossaka uznaje się wpływ angielskiej grafiki hippicznej. Wraz z powrotem do Warszawy artysta zdobył wielką popularność za sprawą ilustracji do takich czasopism jak „Tygodnik Ilustrowany” (którego był kierownikiem działu artystycznego) czy „Przyjaciel dzieci”. Artysta przedstawiał w nich sielankowe sceny z życia ówczesnego ziemiaństwa czy też bohaterskie dzieje polskich rycerzy. W roku 1869 artysta wraz z braćmi Gierymskimi - Aleksandrem i Maksymilianem, a także Józefem Brandtem doskonalił swój kunszt w atelier popularnego batalisty Franza Adama. Kossak ostatecznie zamieszkał w Krakowie, w którym to zaznaczył swoją pozycję jednego z najlepszych malarzy historycznych, scen rodzajowych oraz portretów reprezentacyjnych. Juliusz Kossak jest protoplastą wybitnego rodu w skład którego wchodzili: malarze Wojciech oraz Jerzy, a także pisarki Zofia, Maria Pawlikowska-Jasnorzewska i Magdalena Samozwaniec.

Poprzez obserwację natury czy też wielkich europejskich mistrzów malarstwa, artysta będący w głównej mierze samoukiem, stał się punktem odniesienia wielu polskich akwarelistów. Jako element wyróżniający kunszt Kossaka uznaje się mistrzowskie opanowanie techniki akwarelowej, nienaganny warsztat oraz świetny rysunek. Podejmowana przez malarza tematyka zdecydowanie stawia go w gronie koryfeuszy kultury polskiej. Malarstwo Kossaka w trudnej sytuacji historycznej kraju służyło do podnoszenia na duchu oraz kultywowania polskości. Jego wielkie bitwy wybitnych polskich wodzów, sceny rodzajowe polskiej wsi, a także sceny polowań oraz przejażdżek konnych rodzimej szlachty krzepiąco działały na tęskniące za wolnością serca rodaków. Jako element inspiracji Kossak ochoczo sięgał do twórczości Wincentego Pola. Elementem centralny dla sztuki artysty zawsze pozostawał koń, był on motywem przewodnim we wszystkich okresach oraz tematach twórczości malarza. Zawsze świetnie wyrzeźbiona oraz perfekcyjnie namalowana sylwetka konia, została uznana jako symboliczny element polskości. Stylistyką pochodzącą z angielskich rycin nacechowane były sceny wyścigów oraz polowań w których to dominuje sztywność rysunku oraz schematyzm kompozycji. Doskonałość budowy oraz zachowań konia Kossak zaczerpnął z obserwacji jakie prowadził na paryskich ujeżdżalniach, czy też placach służących do musztry. Malowane po powrocie do kraju portrety reprezentacyjne nacechowane były wysmakowaną tonacją barw poruszającą się wokół zieleni, szarości, brązów oraz błękitu. Za szczyt możliwości artysty uznaje się pierwszą połowę lat 70-tych XIX wieku kiedy to w sposób wirtuozerski stosował techniki akwarelowe.

W 1911 roku powstało studium monograficzne o Juliuszu Kossaku, sporządzone przez StanisławaWitkiewicza, zakończone słowami, które wydaja się być kwintesencją sylwetki twórczej artysty: Jego cechy i zalety artystyczne są zadziwiające, jego twórczość zdumiewa ogromem prac dokonanych, siła i żywotność jego zdolności jest niespożyta, trwa do ostatniej chwili życia, do ostatniego tchnienia z tą samą niepohamowaną energią i blaskiem świeżości i młodości.

Nr katalogowy: 3

Juliusz Kossak (1824 - 1899)
PRZEJAŻDŻKA POWOZEM, 1852


olej, płótno / 56 x 65 cm
sygn. u dołu: J Kossak 1852
na odwrocie w oknie dublażu potwierdzenie autentyczności naniesione przez Wojciech Kossaka: Obraz uważam za młodocianą / pracę mojego śp. Ojca Juliusza z r. 1852 / Wojciech Kossak / 1921


Cena wywoławcza:
270 000 zł
63 232 EUR
75 419 USD

Estymacja:
350 000 - 400 000 zł
81 968 - 93 677 EUR
97 766 - 111 732 USD

Cena sprzedaży:
280 000 zł
65 574 EUR
78 213 USD

AUKCJA DZIEŁ SZTUKI 10 PAŹDZIERNIKA 2017

10 października, 2017 r. godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa przedaukcyjna:
15 września - 10 października 2017 r.
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Kontakt w sprawie obiektów:

galeria@polswissart.pl
tel.: +48 (22) 628 13 67

ZLECENIE LICYTACJI

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: