39. Tadeusz Kantor - PEINTURE
Opis obiektu
Oferowane obrazy stanowią esencję kantorowskiej wizji Informelu. Powstały w czasie zagranicznych pobytów artysty. W roku 1961 Kantor udał się do Hamburga dokąd został zaproszony by gościnnie poprowadzić pracownię malarstwa w Hochschule für Bildende Künste. W trakcie tego pobytu powstała praca Peinture. Według informacji podanej przez Lecha Stangreta w publikacji Tadeusz Kantor. Malarski ambalaż totalnego dzieła (Kraków 2006, s. 36) namalowane w Hamburgu obrazy zostały pokazane przez Kantora na indywidualnej wystawie w Paryżu w listopadzie 1961 roku (Peinture recentes, Galerie H. Le Gendre). Druga z oferowanych prac powstała w następnym roku w Paryżu (Peinture,
1962). Faktura obydwu obrazów jest wzbogacona względem pierwszych eksperymentalnych płócien, widać w niej ewidentne dążenie artysty ku malarstwu materii. Mamy tu do czynienia z własną techniką artysty opartą na zastosowaniu nie tylko tradycyjnego medium czyli farby olejnej ale również materiałów syntetycznych – żywic i lakierów. W obydwu obrazach widać już odejście od taszystowskiego gestu rozchlapanej farby na korzyść gęstniejącej materii malarskiej przyjmującej gdzieniegdzie postać grubych reliefów. Kolorystyczne zestawienie, niezwyklewysmakowane nie jest dziełem przypadku. Z jednej strony ciepła, miękka kolorystyka otrzymana przez zestawienie brązów i żółcieni (Peinture, 1961), z drugiej zaś uderzający kontrast znajdujących się obok siebie chłodnych błękitów i rozpalonych pomarańczy (Peinture, 1962) udowadniają niezwykłą maestrię artysty w posługiwaniu się kolorem. W obydwu płótnach czuć pulsujące życie, spełnia się w nich marzenie Kantora o materii ożywionej, przekraczającej wszelkie granice.
Proweniencja
Warszawa, kolekcja prywatna
USA, kolekcja Marc'a M. Spiegla
Biogram artysty
Reżyser, twórca happeningów, malarz, scenograf, pisarz, teoretyk sztuki. Studia na Wydziale Malarstwa Krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych rozpoczął w 1934 roku trafiając do pracowni prof. Władysława Jarockiego. Równocześnie z malarstwem studiował malarstwo dekoracyjne i teatralne u prof. Karola Frycza, dyrektora teatrów krakowskich. W tym czasie fascynowała go twórczość związanego z Krakowem Stanisława Wyspiańskiego. W latach powojennych Kantor współtworzył Grupę Młodych Plastyków. Z jego inicjatywy powstała również Galeria Krzysztofory, jedna z pierwszych powojennych galerii prezentujących sztukę aktualną. Aktywny w środowisku artystycznym w roku 1948 żywo zaangażował się w organizację I Wystawy Sztuki Nowoczesnej w Krakowie.W 1955 roku jako jeden z dziesiątki polskich artystów. zaprotestował przeciwko realizmowi socjalistycznemu wystawą 9 Malarzy w Domu Plastyków. Wystawa ta była zapowiedzią powstania Grupy Krakowskiej II, będąc jednym z pomysłodawców jej reaktywacji w 1957 roku.
Dla Tadeusza Kantora wizja sztuki opierała się w znacznej mierze o poszukiwanie takich sposobów artystycznej wypowiedzi, które mogłyby sprostać wyzwaniom współczesności. Był gorliwym wyznawcą pełnej swobody twórczej, zwolennikiem eksperymentu. Sam chłonął wszelkie nowinki, wykorzystując z nich to, co okazywało się przydatne jemu samemu, chętnie przetwarzał i modyfikował.
W pierwszym okresie twórczości, tuż po wojnie, malował figuratywne obrazy, wypełnione groteskowo uproszczonymi postaciami. Następnie przyszedł czas dynamicznych kompozycji metaforycznych o oszczędnej, chłodnej kolorystyce. W drugiej połowie lat 50. w wyniku podróży na Zachód a zwłaszcza zaś do Paryża zaczęły powstawać płótna taszystowskie charakteryzujące się wibracjami plam, linii, barw. Objawił się w nich stosunek Kantora do materii malarskiej, którą traktował na wskroś użytkowo. Pod koniec lat 50. tę nową ścieżkę Kantora doceniła krytyka zagraniczna a w ślad za nią europejscy i amerykańscy kolekcjonerzy sztuki. Końcówka lat 50. oraz lata 60. stały się pasmem wystawienniczych sukcesów i rozwoju kariery artystycznej Tadeusza Kantora. W latach 70. artysta powrócił do eksperymentów z płótnem tworząc liczne asamblaże i ambalaże - kompozycje półprzestrzenne, w których aplikowane na płótnie używane, nierzadko zniszczone przedmiotyprzeistaczały obraz w relief.
Nr katalogowy: 39
Tadeusz Kantor (1915 - 1990)
PEINTURE, 1962
tech. mieszana, płótno / 80,3 x 99,5 cm
sygn. p.d.: Kantor 1/1962 opisany na odwrocie: 40 points T. KANTOR PARIS 27 I 1962
- Cena wywoławcza:
-
200 000 zł
47 059 EUR
56 180 USD
- Estymacja:
-
230 000 - 300 000 zł ●
54 118 - 70 589 EUR
64 607 - 84 270 USD
- Cena sprzedaży:
-
285 000 zł
67 059 EUR
80 057 USD
AUKCJA DZIEŁ SZTUKI 29 MAJA 2018
29 maja 2018 r. godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa
Wystawa przedaukcyjna:
8 - 29 maja, 2018 r.
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa
- Kontakt w sprawie obiektów:
-
galeria@polswissart.pl
tel.: +48 (22) 628 13 67