5. Władysław Czachórski - List miłosny
Opis obiektu
Twórczość Władysława Czachórskiego śmiało można stawiać na równi z dorobkiem takich wirtuozów pędzla jak Józef Brandt czy Alfred Wierusz Kowalski. Doskonałe monachijskie wykształcenie jakie odebrał w dziedzinie malarstwa zapewniło mu odpowiedni grunt, na którym rozwinął się jego wielki talent. Urodzony w 1850 roku Władysław Czachórski kształcił się artystycznie pod okiem Rafała Hadziewicza w Warszawie a następnie w Dreźnie i Monachium. Niezwykłą brawurę dostrzeżono bardzo szybko, artysta dwukrotnie brał udział w konkursach na kompozycje obrazowe organizowanych przez Akademię monachijską zdobywając medale i wyróżnienia. Przełomowym rokiem okazał się być rok 1879 – data z niecierpliwością oczekiwanej drugiej Wystawy Wszechświatowej Sztuki w Monachium. Wydarzenie to traktowano niczym turniej pierwszorzędnych talentów współczesnego malarstwa. Czachórski przygotowywał się do tego wydarzenia malując przez pół roku niewielki obrazek – Czy chcesz różę? Ostatecznie zdecydował się pokazać na Wystawie nie tylko przeznaczony nań obraz ale również wcześniejsze, namalowane w 1875 roku, płótno o tytule Hamlet. Tym ostatnim zdobywa wielkie uznanie oraz złoty medal II klasy. To niezmiernie zaszczytne odznaczenie otworzyło Czachórskiemu drogę do szerokiej sławy. Jego nazwisko z dnia na dzień stało się znane a kariera młodego mistrza nabrała niespodziewanego tempa. Malował dużo a każdy obraz znajdował nabywcę zanim zdążył opuścić pracownię. Oferowany obraz namalował Czachórski w 1880 roku. Przedstawia on kawalera odzianego w XVII wieczny strój, siedzącego przy zakrytym bogato zdobioną tkaniną stole. Lewą dłonią przytrzymuje karty papieru lecz wzrok młodzieńca skierowany jest w przeciwna stronę ku podłodze w geście zamyślenia. U jego stóp leży koperta z rozerwaną czerwoną pieczęcią lakową. Całej scenie przygląda się siedzący obok stołu pies, wierny towarzysz swojego pana. Z pamiętników artysty wiemy, że kompozycję tę powtórzył Czachórski jeszcze raz w tym samym roku pozbawiając ją jednak niektórych elementów widocznych w oferowanej pracy (m. in. siedzącego psa). Wariant ten sprzedał następnie monachijskiej galerii Wimmera, która to była w posiadaniu wielu dzieł artysty. Czachórski nigdy nie robił kopii ze swych obrazów za to często powtarzał temat tworząc równomierne z pierwowzorem warianty, każdy traktując z jednakową wirtuozerią. List miłosny zachwyca swoja kompozycją i starannością w wykończeniu. Niedoścignionym pierwowzorem dla Czachórskiego było malarstwo mistrzów niderlandzkich – widoczna w Liście miłosnym niezmordowana sumienność w oddaniu najdrobniejszego szczegółu – w tkaninie, ubiorze młodzieńca, w przedmiotach leżących na stole – są tego dowodem. List miłosny to przykład lekkiego, przyjemnego, salonowego malarstwa, pełnego fotografifi cznej precyzji. To sprawiło, że Czachórski osiągnął ogromny sukces nie tylko za życia. W recenzji pośmiertnej wystawy artysty, która odbyła się w warszawskiej Zachęcie w 1911 roku w dzienniku „Słowo” pisano: Wielki to był „pan” w dziedzinie malarstwa. Szanujący siebie i Sztukę w każdym szkicu, w każdej notatce, w każdym obrazie, choćby obraz był nie wiedzieć już, jak „zapłacony z góry” lub pewny zbytu. I podobnie, jak malarstwo Czachórskiego nie było nigdy fantazjowaniem bez świadomości celów lub sił, którymi się rozporządza, podobnie, jak nie goniło nigdy za przelotnymi upodobaniami i snobizmami „kierunków” i „kieruneczków” lub tłumów, tak też i to, co pozostawił po sobie – wielkie i dobre – ma i za chowa na zawsze zaszczytną wartość muzealną w panteonie Sztuki („Słowo” 1911, nr 157 (11 VI).
Pojawienie się na rynku aukcyjnym tak imponującej pracy Władysława Czachórskiego jest rzadkością i bez wątpienia przyciągnie uwagę miłośników polskiego malarstwa spod znaku szkoły monachijskiej.
Proweniencja
Trójmiasto, kolekcja prywatna
Dom Aukcyjny Polswiss Art, aukcja 16.05.1999, poz. 9.
Polska, kolekcja prywatna
Monachium, kolekcja prywatna
Nr katalogowy: 5
Władysław Czachórski (1850 - 1911)
List miłosny, 1880
olej, płótno / 78,5 x 55,5 cm
sygn. p.d.: Czachórski 1880
na odwrocie dwa stemple: czarną farbą WIMMER & C /GALLERY OF FINE ARTS / MUNICH oraz, czerwoną farbą A. Schutzmann in MÜNCHEN
- Estymacja:
-
350 000 - 450 000 zł
81 776 - 105 141 EUR
95 891 - 123 288 USD
- Cena sprzedaży:
-
350 000 zł
81 776 EUR
95 891 USD
AUKCJA DZIEŁ SZTUKI 16 PAŹDZIERNIKA 2018
16 października 2018 r. godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa
Wystawa przedaukcyjna:
26 września - 16 października, 2018 r.
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa
- Kontakt w sprawie obiektów:
-
galeria@polswissart.pl
tel.: +48 (22) 628 13 67