17. Jacek Malczewski - Portret dziewczynki
Opis obiektu
Lusławice
Jaśnie Wielmożna Pani
Wiadomo […] od moich sióstr jako JW Pani jest dla Nich dobra i łaskawa. Postanowiłem będąc starym przyjacielem ojca W Pani zostawić pamiątkę tej przyjaźni w domu Waszym i namalować portreciki córeczek Waszych. Proszę zatem WPani by mnie ułatwiła dokonanie tego zamiaru. Co […] być może w czasie gdy […] złożę JW Pani […] uszanowanie moje. Całuję jej ręce. - Jacek Malczewski
Portrety dzieci stanowią niewielką część dorobku twórczego Jacka Malczewskiego. Do najbardziej znanych dziecinnych przedstawień zaliczyć można Portret dzieci artysty czy Portret chłopców - Edwarda i Rogera Raczyńskich z roku 1897. Znacznie częściej dzieci odgrywały role drugoplanowe w symbolicznych kompozycjach artysty pozostając w nich jedynie anonimowymi aktorami. Portrety dzieci zaliczyć więc można do bardzo wąskiego typu przedstawień o charakterze wręcz intymnym – małymi modelami były własne dzieci artysty bądź dzieci z kręgu zaprzyjaźnionych z Malczewskim osób (synowie hrabiego Raczyńskiego). Do takich właśnie portretów zaliczyć można oferowaną pracę. Jak dowiadujemy się z częściowo zachowanego listu znajdującego się na odwrocie obrazu sportretowana dziewczynka to córka zaprzyjaźnionej z siostrami Jacka Malczewskiego kobiety, której artysta w podzięce za troskę nad siostrami namalował „portreciki córeczek Waszych”. Oferowana praca powstała najprawdopodobniej w Lusławicach w 1921 roku. Obraz o żywym wręcz radosnym kolorycie i ciepłym świetle łączy realizm w charakterystyce małego modela z delikatnym modelunkiem rysów twarzy malowanej z pewną dozą subtelnej czułości. Kameralny portret dziewczynki jest rzadkim przykładem intymnego w duchu malarstwa Jacka Malczewskiego.
Proweniencja
Warszawa, kolekcja prywatna
Biogram artysty
(…) był od dziecka naturą głęboko uczuciową i poetyczną; tkwiło w nim usposobienie liryczne melancholijne, skłonność do zadumy, smutku i egzaltacji.
(Szydłowski T., Jacek Malczewski. Monografie artystyczne, tom 5., Kraków–Warszawa 1925, s. 7)
Absolwent krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych w klasie Jana Matejki i paryskiej École des Beaux-Arts. Urodził się w 1854 roku w Radomiu jako jeden z czwórki rodzeństwa. Gdy miał jedenaście lat, zmarł jego jedyny brat, Teodor, co spowodowało u Jacka zainteresowanie mistycyzmem i duchowością. Wychowany w patriotycznej atmosferze domu rodzinnego oraz kształcony między innymi przez wybitnego literata Alfonsa Dygasińskiego – uczestnika powstania styczniowego – jako malarz obrał wątek patriotyczny za wiodący dla całej swojej twórczości. Jego wyrazem stały się obrazy syberyjskie i kolejne przedstawienia Ellenai, a także wprowadzana symbolika przedmiotów: kajdan, jakuckiej czapki czy wojskowego szynela.
W 1872 roku jego prace obejrzał sam Jan Matejko, który w liście do ojca młodego artysty pisał: „Rysunki kreślone ręką syna Pańskiego Jacka, zdają się wskazywać i obiecywać niepośledni talent malarski, którego rozwinięcia nie należy może zbyt długo przetrzymywać”. Za sprawą tej sugestii Malczewski przerwał naukę w gimnazjum i został przyjęty na pierwszy rok studiów w Szkole Sztuk Pięknych. W 1874 roku, podczas pobytu w Radomiu, namalował swój pierwszy olejny obraz – portret siostry Heleny przy fortepianie. W tym wczesnym okresie tworzył prace w duchu szkoły matejkowskiej, warsztatowo bardzo akademickie. Były to portrety, sceny rodzajowe i dzieła o tematyce patriotyczno-martyrologicznej. Od lat 90. w jego sztuce zaczęły pojawiać się treści symboliczne, przenikające się wzajemnie z wątkami patriotycznymi i biblijnymi, a także literackimi i alegoryczno-fantastycznymi. Ponadto nieprzerwanie realizował się jako portrecista, malując przy tym z wielką pasją podobizny własne.
W swoim życiu Malczewski sporo podróżował. W latach 1884-1885 wziął udział w naukowej ekspedycji Karola Lanckorońskiego do Małej Azji. Zwiedził także Grecję i Włochy. W latach 1885-1886 przebywał przez kilka miesięcy w Monachium. Po powrocie zamieszkał na stałe w Krakowie, gdzie został profesorem w Szkole Sztuk Pięknych (po 1900 roku przemianowanej na Akademię Sztuk Pięknych). Dwukrotnie był mianowany jej rektorem.
W 1886 roku na weselu córki profesorostwa Janczewskich artysta poznał Marię Gralewską, która rok później została jego żoną. W 1888 roku młodym państwu Malczewskim urodziła się córka Julia, a w 1892 roku syn Rafał – dziedzic ojcowskiego talentu i przyszły malarz. W tym samym czasie sztuka Malczewskiego osiąga pełnię dojrzałości. Doświadczenia monachijskie, młodopolska atmosfera Krakowa, a także klimat domu rodzinnego połączyły się i dojrzały w wielkich symbolicznych obrazach „Melancholia” (1894) i „Błędne koło” (1895-1897). Około 1900 roku artysta związał się z Marią Balową, która była przez lata największą spośród jego muz. Miłość ta zaważyła na charakterze twórczości Malczewskiego, który przedstawiał ukochaną we wszelkich obliczach – jako dumną Polonię, zwycięską Nike, kuszącą Eurydykę, spokojną Thanathos i zwodniczą chimerę.
Malczewski oprócz pracy na krakowskiej akademii, działał aktywnie w tamtejszym środowisku artystyczny i kulturalnym. Był współzałożycielem Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka” i należał także do Grupy Zero, z którymi licznie wystawiał. W ostatnich latach życia przebywał głównie w Lusławicach i Charzewicach koło Zakliczyna. Pod koniec życia dotknięty ślepotą, zmarł 8 października 1929 roku.
Nr katalogowy: 17
Jacek Malczewski (1854 - 1929)
Portret dziewczynki, 1921
olej, sklejka / 66 x 56 cm
sygn. l.g.: J. Malczewski. 1921. na odwrocie list pisany przez Jacka Malczewskiego do matki sportretowanej dziewczynki
- Estymacja:
-
60 000 - 90 000 zł
13 954 - 20 931 EUR
15 916 - 23 873 USD
- Cena sprzedaży:
-
75 000 zł
17 442 EUR
19 894 USD
AUKCJA DZIEŁ SZTUKI 11 GRUDNIA 2018
11 grudnia 2018 r. godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa
Wystawa przedaukcyjna:
22 listopada - 11 grudnia, 2018 r.
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa
- Kontakt w sprawie obiektów:
-
galeria@polswissart.pl
tel.: +48 (22) 628 13 67