AUKCJA DZIEŁ SZTUKI 12 MARCA
Informacja:
Z przyjemnością przedstawiamy Państwu ofertę wiosennej aukcji Domu Aukcyjnego Polswiss Art, która jak na otwarcie sezonu przystało zawiera obiekty o najwyższej klasie kolekcjonerskiej i muzealnej. Miło nam przedstawić Państwu tak rzadkie na rynku zjawisko, jak pracę Maksymiliana Gierymskiego. Ten przedwcześnie zmarły artysta, uważany jest za jednego z najbardziej sztandarowych twórców polskich. Jego prace o tematyce powstańczej, ale także sceny rodzajowe należą do kanonu sztuki polskiej i w dużej mierze znajdują się głównie w kolekcjach muzealnych. Tym bardziej pojawienie się obrazu Nad Wisłą z 1873 roku po blisko piętnastu latach jest wydarzeniem kolekcjonerskim o niemałej wadze. Z kręgu twórców monachijskich na uwagę zasługiwać będą dwie prace Alfreda Wierusza Kowalskiego. Niebywale radosna i słoneczna zimowa scena weselna i rzadko spotykany u Wierusza wczesny, utrzymany w nastrojowej, ciemniejszej, impresjonistycznej tonacji Wyjazd na polowanie o świcie sprzed 1880 roku.
Od dłuższego już czasu niesłabnącym zainteresowaniem cieszą się wśród kolekcjonerów prace z okresu Młodej Polski. Nie zawiodą się wszyscy, którym twórczość Józefa Mehoffera, Stanisława Wyspiańskiego czy Julian Fałata jest bliska. Ale prawdziwą ucztą jest obraz Witolda Wojtkiewicza Garden party z 1907. Sprzedawany przez Polswiss Art ponad 20 lat temu, wrócił na rynek, co stwierdzamy z radością, ponieważ można powiedzieć, że przez około trzydziestoletni okres funkcjonowania polskiego rynku sztuki w obecnej formie, olejnych prac tego artysty oferowanych było dosłownie kilka. Właściwie tylko w kolekcjach dużych muzeów jest nam dane podziwiać prace tego niezwykle wysublimowanego artysty, który ze swoją twórczością nie ma właściwie odpowiednika w całej sztuce polskiej. Tak się niejednokrotnie w naszej historii zdarzało że twórcy ważni, inni, wyróżniający się odchodzili zbyt wcześnie. Ich dzieła nabierały przez to szczególnej wartości, a przy tym była ich bardzo ograniczona ilość. Wystawa monograficzna dzieł Wojtkiewicza w Muzeum Narodowym w Krakowie w 1989 roku zgromadziła dużą ich część, m.in. Garden party.
Wszystkich miłośników Ecole de Paris zachęcamy do przyjrzenia się pracy Eugeniusza Zaka Pijący chłopiec z 1925 roku, reprodukowanego w katalogu Muzeum Narodowego w Warszawie z 2004. Niezwykle ujmująca, ciepła praca tego artysty, utrzymana w typowych dla tego artysty odcieniach różu, beżu i zieleni. Poza tym prezentujemy dwie prace Meli Muter, pochodzące z uznanych kolekcji oraz prace m.in.Włodzimierza Terlikowskiego, Eugeniusza Gepperta, Bolesława Biegasa, Henryka Haydena. Powojenną awangardę otwiera praca Tadeusza Kantora z pogranicza informelu i ambalażu, przez co wydaje się być nie jakoby świadkiem niezmiernie zróżnicowanej drogi artystycznej twórcy. Prawdziwą jednak gratką będzie dla wszystkich wielbicieli geometrii aż pięć prac Henryka Stażewskiego. Poczynając od wczesnych, bardzo rzadkich prac z 1956 roku, poprzez najbardziej poszukiwaną pracę reliefową z użyciem blachy miedzianej z 1965, po niezwykle piękne kolorystycznie prace z lat 70-tych, cieszące się niesłabnącym zainteresowaniem kolekcjonerów. Op-art reprezentują dwie prace Wojciecha Fangora. Niezwykle energetyczne koło M30 z 1971 oraz wczesna Black and pink z 1960 roku. Praca Juliana Stańczaka Interdependence – green II z 1990 roku będzie ciekawym uzupełnieniem tego kierunku w naszym katalogu.
Niesłabnącą uwagą rynek aukcyjny obdarza w ostatnim czasie prace Erny Rosenstein. W prezentowanym katalogu znajdziecie Państwo wczesną kompozycję Prześwit z 1968 roku, utrzymaną w odcieniach mocnego różu, niezwykle sugestywną oraz Krajobrazkosmiczny z 1982 roku, wykonaną w technice własnej artystki. Tak rzadko reprezentowany w powojennej sztuce Polski symbolizm będzie miał u nas bardzo dobry przykład w postaci pracy Stanisława Fijałkowskiego z najlepszego, a przynajmniej najbardziej poszukiwanego okresu artystki - kompozycja 7.I.60 z 1960. Z lat 70-tych na uwagę Państwa zasłuży przepiękny relief Idol biały. Artysta, którego znamy z bardziej współczesnych realizacji rzeźbiarskich przedstawia swoją wcześniejszą twórczość, mniej znaną, osadzoną w tamtejszych realiach i trendach ale nie mniej przez to aktualną i widowiskową. Wszyscy, których pociąga surrealizm docenią zapewne olej z 1977 roku Nadchodzi zmierzch Kazimierza Mikulskiego. Ciągle na prawdziwe odkrycie zdaje się czekać twórczość Jarosława Modzelewskiego. Połączenie realizmu z nastrojem surrealizmu, które od lat stosuje Modzelewski miało zdaje się w latach 90-tych swój najlepszy czas, którego wyrazem jest na pewno przedstawiana praca Ktoś uwikłany w nierozwiązywalny problem żyje i pracuje z 1994. Dla lat 90-tych i wyznaczników tamtego czasu reprezentatywna jest również praca Edwarda Dwurnika Gdańsk z 1998, z serii prac cieszących sie od lat niesłabnącym zainteresowaniem, łączących specyficzne postrzeganie rzeczywistości, historię i opowieść o nas samych i miejscach z nami związanych.
Będzie nam niezmiernie miło jeśli zechcą Państwo zapoznać się z ofertą marcowej aukcji i potowarzyszyć nam w tej niezwykłej podróży po najbardziej wartościowych na rynku obiektach polskiej sztuki XIX i XX wieku.
-
12
Stanisław Ejsmond
Różowy rododendron, ok. 1925olej, płótno, sklejka / 58 x 73 cm, sygn. p.g.: S. EJSMOND
- Estymacja:
- 35 000 - 45 000 zł
- Cena sprzedaży:
- 32 000 zł
-
29
Stanisław Ignacy Witkiewicz Witkacy
Portret kobiety, 9 VIII 1938pastel, papier / 69 x 49 cm (w świetle oprawy)
- Estymacja:
- 90 000 - 120 000 zł
- Cena sprzedaży:
- 105 000 zł
-
45
Marek Włodarski Henryk Streng
Akt stojący z głową pochyloną na lewe ramię, 1924-25sangwina, ołówek, papier beżowy / 55 x 40,4 cm
- Estymacja:
- 15 000 - 25 000 zł ●
- Cena sprzedaży:
- 19 000 zł
-
50
Roman Opałka
Portret kobiety w niebieskiej spódnicy, lata 50. XX w.tempera, papier beżowy / 124,5 x 95 cm
- Estymacja:
- 90 000 - 130 000 zł ●
- Cena sprzedaży:
- 80 000 zł
-
54
Henryk Stażewski
Zestaw dwóch kompozycji abstrakcyjnych, 1956gwasz, papier / 55 x 39 cm / 60 x 42 cm
- Estymacja:
- 90 000 - 120 000 zł ●
- Cena sprzedaży:
- 85 000 zł*
-
55
Henryk Stażewski
Relief, ok. 1965blacha miedziana, płyta pilśniowa, drewno / 47 x 39,5 cm (blacha 40 x 32 cm)
- Estymacja:
- 450 000 - 650 000 zł ●
- Cena sprzedaży:
- 700 000 zł*
-
63
Ryszard Winiarski
Chance in game for two / Chance in game for one, 1986(dyptyk) akryl, płótno / 81 x 82 cm każdy
- Estymacja:
- 180 000 - 220 000 zł ●
- Cena sprzedaży:
- 230 000 zł
-
64
Erna Rosenstein
Krajobraz kosmiczny, 1982olej, sklejka, płyta pilśniowa obłożona czarnym aksamitem / 53 x 54,5 cm obraz bez autorskiej ramy 40 x 40 cm
- Estymacja:
- 70 000 - 90 000 zł ●
- Cena sprzedaży:
- 60 000 zł
-
87
Jarosław Modzelewski
Ktoś uwikłany w nierozwiązywalny problem żyje i pracuje, 1994olej, płótno / 170 x 230 cm
- Estymacja:
- 50 000 - 80 000 zł ●
- Cena sprzedaży:
- 80 000 zł