67. Kajetan Sosnowski - z cyklu: Obrazy puste
Opis obiektu
Oferowana praca nawiązuje do cyklu Obrazów pustych, który powstał w wyniku fascynacji artysty minimalizmem. Obrazy z tego cyklu tworzone w latach 1961-64 charakteryzują się jednobarwną płaszczyzną o przydymionym, zgaszonym kolorze, czasem otoczoną kontrastową bordiurą. Artysta zamalowywał płótno własnymi palcami, rozsmarowując farby dłonią po płótnie. Poprzez wyeliminowanie innych narzędzi malarskich Sosnowski zwracał uwagę na kontakt artysty z materią malarską co nadawało płótnom z tego cyklu charakteru zbliżonego do sztuki performance. Uzyskana w ten sposób faktura, nie pozbawiona śladów bezpośredniego działania, migotliwie odbijała światło.
Proweniencja
Warszawa, kolekcja prywatna
zakup z pracowni artysty
Wystawiany
Łódź, Muzeum Miasta Łodzi, Kajetan Sosnowski
(1913-1987). W poszukiwaniu prawdy,
maj-wrzesień 2013.
Biogram artysty
„Od wczesnych obrazów Kajetana, na których farba rozprowadzana była dłońmi, bez użycia pędzla, po ostatni cykl zszywanych płócien »Katalipomena« – obok tendencji konstrukcyjno-porządkującej, obok dążenia do ascezy i obiektywizacji – zawsze ujawniała się w jego pracach intelektualna refleksja i emanacja nieprzekładalnej na słowa siły ezoterycznej, bez której nie ma prawdziwej sztuki”.
(Kowalska B., Kajetan Sosnowski, [w:] Katalog wystawy laureatów Nagrody Krytyki im. Cypriana Kamila Norwida z lat 1967-1976, Wierzchowska W. [red.], Warszawa 1977)
Kajetan Sosnowski urodził się w 1913 roku w Wilnie. Kształcił się w warszawskiej ASP u Tadeusza Pruszkowskiego i Wojciecha Jastrzębowskiego. Po wojnie aktywnie współtworzył życie artystyczne – kreował łódzki ZPAP, był kierownikiem artystycznym „Kuźnicy” oraz jednym z współzałożycieli warszawskiej Grupy 55, galerii Krzywe Koło i Galerii EL w Elblągu, gdzie zainicjował Biennale Form Przestrzennych. Chętnie wystawiał w awangardowych galeriach, przyczynił się do utworzenia Galerii 72 w Chełmie Lubelskim. Uczestniczył m.in. w Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (1955).
Jego zainteresowania twórcze opierały się głównie na malarstwie, rzadziej na rysunku czy rzeźbie. W czasie okupacji jego prace nawiązywały do postimpresjonizmu, następnie skierował swoje artystyczne poszukiwania w stronę form figuratywnych. Od lat 50. zaczął posługiwać się kształtami abstrakcyjnymi, początkowo aluzyjnymi, później skupił się na materialnych cechach kompozycji (Obrazy białe). Fascynacja naturą światła stała się podstawą jego ascetycznych „obrazów pustych”, w których nieomal jednobarwna płaszczyzna, zamalowana farbą rozprowadzoną dłonią, zdawała się promieniować blaskiem. Dalsze poszukiwania w tym obszarze zaowocowały pracami z cyklów „Poliptyki” (1965) i niezwykłymi w swej istocie obrazami chemicznymi – „Metalepseis” (1972-1982). Pewnym wyjątkiem od tych rozważań były obrazy szyte zwane „Katalipomena (1975)”. Były to monochromatyczne kompozycje z pozszywanych kawałków płótna, niektóre wręcz o dodatkowym wydźwięku rękodzieła. W latach 80. Malarz stworzył też serię obrazów czarnych z odniesieniem do martyrologii ojczyzny oraz cykl obrazów z motywem krzyża, określanych jako„Interwencje” (1981).
Nr katalogowy: 67
Kajetan Sosnowski (1913 - 1987)
z cyklu: Obrazy puste1965
olej, płótno / 65 x 54 cm
na blejtramie papierowa nalepka z napisem: Bączyk Benedykt oraz adresem i wymiarami płótna, na blejtramie numer 195. powtórzony na odwrocie na lewym brzegu płótna.
- Estymacja:
-
30 000 - 40 000 zł ●
6 929 - 9 238 EUR
7 833 - 10 444 USD
- Cena sprzedaży:
-
30 000 zł
6 929 EUR
7 833 USD
AUKCJA DZIEŁ SZTUKI 12 MARCA 2019
12 marca 2019 r. godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa
- Kontakt w sprawie obiektów: