14. Jacek Malczewski - Portret w jesiennym słońcu, 1916
Opis obiektu
Technika pastelu była rzadko używana przez Jacka Malczewskiego, tym bardziej prezentowana praca jest wielką rzadkością. W latach 90-tych XIX wieku artysta namalował dosłownie kilka prac korzystając z tej techniki artystycznej. Były to głównie portrety jego żony, jego dzieci i przyjaciół. Obraz o malowniczym tytule „Portret w jesiennym słońcu” powstał wiele lat po pierwszych eksperymentach artysty z techniką pastelu. Pod sygnaturą malarza figuruje data 1916 roku. Prezentowany obraz jest dowodem na to, że artysta nie zarzucił eksperymentów z tą techniką i nadal z niej korzystał, szkoda patrząc na mistrzostwo wykonania, że tak rzadko. Bardzo poetycki tytuł prezentowanej pracy doskonale odwzorowuje atmosferę obrazu. Widzimy na nim młodą kobietę, której twarz oświetlona jest jesiennym słońcem, rzucającym charakterystyczne światłocienie. W tle kompozycji drzewo, którego żółte i pomarańczowe liście wróżą schyłek lata i zwiastują zbliżającą się zimę. Budynek znajdujący się na drugim planie i prowadząca do niego ścieżka jest typowym u artysty ukłonem dla sielskiego rodzinnego życia, oznaką i symbolem spokoju, którym przesycony jest cały obraz. Prawdziwa uczta dla wszystkich wielbicieli malarstwa pastelą, jak również gratka dla kolekcjonerów Jacka Malczewskiego i całej Młodej Polski. Trudno o piękniejsze, delikatniejsze i bardziej mistrzowskie przedstawienie tego typu.
Proweniencja
Warszawa, kolekcja prywatna
Polswiss Art, aukcja 08.10.2013, poz. 6
Agra Art, aukcja 6.12.2009, poz. 65
Biogram artysty
(…) był od dziecka naturą głęboko uczuciową i poetyczną; tkwiło w nim usposobienie liryczne melancholijne, skłonność do zadumy, smutku i egzaltacji.
(Szydłowski T., Jacek Malczewski. Monografie artystyczne, tom 5., Kraków–Warszawa 1925, s. 7)
Absolwent krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych w klasie Jana Matejki i paryskiej École des Beaux-Arts. Urodził się w 1854 roku w Radomiu jako jeden z czwórki rodzeństwa. Gdy miał jedenaście lat, zmarł jego jedyny brat, Teodor, co spowodowało u Jacka zainteresowanie mistycyzmem i duchowością. Wychowany w patriotycznej atmosferze domu rodzinnego oraz kształcony między innymi przez wybitnego literata Alfonsa Dygasińskiego – uczestnika powstania styczniowego – jako malarz obrał wątek patriotyczny za wiodący dla całej swojej twórczości. Jego wyrazem stały się obrazy syberyjskie i kolejne przedstawienia Ellenai, a także wprowadzana symbolika przedmiotów: kajdan, jakuckiej czapki czy wojskowego szynela.
W 1872 roku jego prace obejrzał sam Jan Matejko, który w liście do ojca młodego artysty pisał: „Rysunki kreślone ręką syna Pańskiego Jacka, zdają się wskazywać i obiecywać niepośledni talent malarski, którego rozwinięcia nie należy może zbyt długo przetrzymywać”. Za sprawą tej sugestii Malczewski przerwał naukę w gimnazjum i został przyjęty na pierwszy rok studiów w Szkole Sztuk Pięknych. W 1874 roku, podczas pobytu w Radomiu, namalował swój pierwszy olejny obraz – portret siostry Heleny przy fortepianie. W tym wczesnym okresie tworzył prace w duchu szkoły matejkowskiej, warsztatowo bardzo akademickie. Były to portrety, sceny rodzajowe i dzieła o tematyce patriotyczno-martyrologicznej. Od lat 90. w jego sztuce zaczęły pojawiać się treści symboliczne, przenikające się wzajemnie z wątkami patriotycznymi i biblijnymi, a także literackimi i alegoryczno-fantastycznymi. Ponadto nieprzerwanie realizował się jako portrecista, malując przy tym z wielką pasją podobizny własne.
W swoim życiu Malczewski sporo podróżował. W latach 1884-1885 wziął udział w naukowej ekspedycji Karola Lanckorońskiego do Małej Azji. Zwiedził także Grecję i Włochy. W latach 1885-1886 przebywał przez kilka miesięcy w Monachium. Po powrocie zamieszkał na stałe w Krakowie, gdzie został profesorem w Szkole Sztuk Pięknych (po 1900 roku przemianowanej na Akademię Sztuk Pięknych). Dwukrotnie był mianowany jej rektorem.
W 1886 roku na weselu córki profesorostwa Janczewskich artysta poznał Marię Gralewską, która rok później została jego żoną. W 1888 roku młodym państwu Malczewskim urodziła się córka Julia, a w 1892 roku syn Rafał – dziedzic ojcowskiego talentu i przyszły malarz. W tym samym czasie sztuka Malczewskiego osiąga pełnię dojrzałości. Doświadczenia monachijskie, młodopolska atmosfera Krakowa, a także klimat domu rodzinnego połączyły się i dojrzały w wielkich symbolicznych obrazach „Melancholia” (1894) i „Błędne koło” (1895-1897). Około 1900 roku artysta związał się z Marią Balową, która była przez lata największą spośród jego muz. Miłość ta zaważyła na charakterze twórczości Malczewskiego, który przedstawiał ukochaną we wszelkich obliczach – jako dumną Polonię, zwycięską Nike, kuszącą Eurydykę, spokojną Thanathos i zwodniczą chimerę.
Malczewski oprócz pracy na krakowskiej akademii, działał aktywnie w tamtejszym środowisku artystyczny i kulturalnym. Był współzałożycielem Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka” i należał także do Grupy Zero, z którymi licznie wystawiał. W ostatnich latach życia przebywał głównie w Lusławicach i Charzewicach koło Zakliczyna. Pod koniec życia dotknięty ślepotą, zmarł 8 października 1929 roku.
Nr katalogowy: 14
Jacek Malczewski (1854 - 1929)
Portret w jesiennym słońcu, 1916
pastel, karton / 46 x 33,5 cm w świetle oprawy
sygn. l.d.: J.Malczewski 1916
- Estymacja:
-
200 000 - 300 000 zł
45 046 - 67 568 EUR
49 505 - 74 258 USD
- Cena sprzedaży:
-
320 000 zł
72 073 EUR
79 208 USD
AUKCJA DZIEŁ SZTUKI 2 CZERWCA 2020
Aukcja:
2 czerwca 2020. godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa
Wystawa przedaukcyjna:
15 maja - 2 czerwca 2020 r.
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa
- Kontakt w sprawie obiektów:
-
galeria@polswissart.pl
tel.: +48 (22) 628 13 67