76. Edward Dwurnik - Poliptyk Warszawianka, 2007 z cyklu: Poprawić Mozarta (cykl XXVII)

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Leon Tarasewicz
    - Bez tytułu, 2019,

  • Następny

    Następna praca

    Koji Kamoji
    - Łódki z trzciny, 1997-2006,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

Artystyczne działania Dwurnika nie raz zaskakują. W pewnym momencie swojej twórczości artysta postanowił nie tracić więcej czasu na wykonywanie podmalówek dlatego też korzystał z gotowych prac innych artystów. W skrajnej postaci przybrało to formę wręcz zamalowywania kupionych obrazów – wiadomo, że takim zabiegom poddał Dwurnik m.in. obrazy Andrzeja Wróblewskiego czy Wilhelma Sasnala. Malował na nich własne obrazy – jak sam mówi nasycając je nową treścią - poprawiał albo wzbogacał artystycznie. Gdzieś w orbicie tej filozofii leży cykl XXVII o wymownym tytule Poprawić Mozarta i zaliczająca się do tego cyklu praca Poliptyk Warszawianka. Dwurnik przeniósł rozpoznawalne fragmenty obrazów mistrza i wkomponował je we własną narrację. Poliptyk Warszawianka odnosi się do wydarzeń z Powstania Listopadowego 1831 roku. Pieśń patriotyczna Warszawianka była jedną z kandydatek do miana hymnu państwowego po odzyskaniu niepodległości w 1918 roku. Upamiętnił ją Stanisław Wyspiański w dramacie o tym samym tytule.

Biogram artysty

Łatwiej mi malować niż mówić. U mnie obraz jest formą wypowiedzi, malarstwo to mój sposób na życie i nie chodzi tylko o to, że to mój sposób zarabiania, nie – malując, komentuję rzeczywistość i wyrażam siebie. – Edward Dwurnik

(Czyńska M., Moje królestwo. Rozmowa z Edwardem Dwurnikiem, Wołowiec 2016, s. 11.)

Edward Dwurnik był wybitnym polski malarzem i grafikiem. W latach 1963-1970 studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, na Wydziale Malarstwa, Grafiki oraz Rzeźby. W 1965 roku rozpoczął swoją słynną serię widoków miast zatytułowaną „Podróże autostopem”. Później stworzył jeszcze kilka innych cykli, jak „Sportowcy” (1972-1978) ukazujący bohaterów zwykłej PRL-owskiej codzienności w komiksowo-karykaturalny sposób, upamiętniającą ofiary stalinizmu „Drogę na Wschód” (1989-1991) czy cykl „Od Grudnia do Czerwca” (1990-1994) poświęcony okresowi stanu wojennemu w Polsce. W jego twórczości znaleźć można także obrazy niezaangażowane, np. cykl mocno awangardowych morskich pejzaży pt. „Błękitne” (lata 90.) lub barwnych abstrakcji w technice action painting pt. „Dwudziesty piąty”. Inne serie to m.in. „Portret”(od lat 70.), „Robotnicy” (lata 80.), „Niech żyje wojna!” (1991-1993), „Niebieskie miasta”(od 1993), „Diagonalne” (od 1996) czy „Wyliczanka”(od 1996).

Dwurnik wymieniany jest jako jedyny polski artysta, któremu udało się odnieść międzynarodowy sukces przed transformacją (m.in. udział w „documenta 7” w Kassel w 1982 roku). Był też jedynym twórcą, który niezależnie od uznania w kręgach profesjonalnych, cieszył się popularnością we wszystkich środowiskach odbiorców sztuki. Niepokorny i prowokacyjny, zmienny i nieprzewidywalny, pełen diabelskiego poczucia humoru – budził skrajne reakcje i poruszenie, także wśród twórców najmłodszego pokolenia. Był również autorem projektów do monumentalnych kompozycji malarskich w przestrzeni publicznej oraz twórcą rysunków i gwaszy do filmów animowanych: „Warzywniak, 360 stopni” (2007) oraz „Oaza” (2009).

Zasadniczą rolę w ukształtowaniu jego postawy twórczej odegrała postać Nikifora, którego prace zobaczył latem 1965 roku na wystawie w Kielcach. Spotkanie ze sztuką krynickiego prymitywisty stało się bodźcem do rozpoczęcia jeszcze w tym samym roku największego i najdłużej trwającego cyklu „Podróże autostopem”. Obrazy te łączyły w sobie cechy dokumentu i malarstwa symbolicznego. Ukazując miasta widziane z lotu ptaka, artysta pragnął oddać ich atmosferę, a wplatając w tę barwną opowieść ironiczny dowcip ukazywał swój niepokorny i prowokacyjny charakter. Wiele lat później Dwurnik wspominał: „[Nikifor] był moim najważniejszym mistrzem, właściwie jedynym. (…) Do dzisiaj ilekroć wychodzę w plener lub maluję akwarelką, mam przed oczami tamtą wystawę”.

Nr katalogowy: 76

Edward Dwurnik (1943 - 2018)
Poliptyk Warszawianka, 2007 z cyklu: Poprawić Mozarta (cykl XXVII)


druk, akryl, płótno / 200 x 760 cm
sygn.na odwrocie: 2007 E.DWURNIK „WARSZAWIANKA” A (B,C,D,E,F,G) NR: XXVII – 20 – 3825 oraz na krośnie: 200 X 130 18.XII.2007


Estymacja:
130 000 - 190 000 zł ●
28 825 - 42 129 EUR
33 855 - 49 480 USD

Cena sprzedaży:
135 000 zł*
29 934 EUR
35 157 USD

AUKCJA DZIEŁ SZTUKI 13 PAŹDZIERNIKA 2020

13 października godz. 19.00
Aukcja odbędzie się online.

Wystawa przedaukcyjna:
23 września - 13 października 2020 r.
ul. Foksal 13/15
Warszawa

Kontakt w sprawie obiektów:

galeria@polswissart.pl
+48 22 629 46 87
+48 22 628 13 67

Zapytaj o obiekt

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: