21. Rufina Bazlova - Solidarity with Soligorsk, z cyklu: The history of Belarussian
Biogram artysty
Artystka, która postanowiła poprzez haftowanie uwiecznić protesty na Białorusi w sierpniu 2020 roku.
Rufina Bazlova wybrała do swojej twórczości technikę bliską sercom wielu Białorusinów: czerwony haft na białym tle. Ten rodzaj haftu przez wiele lat po odzyskaniu niepodległości stanowił kluczowy element białoruskiego folkloru, służący do promocji kraju w reklamach turystycznych. „Vyzhyvanka” to nazwa techniki tradycyjnego haftu białoruskiego, „vyshyvat” oznacza haftowanie po białorusku, „vyzhyvat” oznacza przetrwanie. Jednak biało czerwona kolorystyka haftu na Białorusi ma też konotację polityczną, jest symbolem oporu wobec rządów Łukaszenki. Prace Bazalovej maja silna symbolikę polityczną nie tylko poprzez wybór techniki ale też tematów. Jej hafty stały się motywem używanym przez protestantów na Białorusi. Często widać je na banerach oraz T-shirtach protestujących.
Rufina Bazlova pochodzi z białoruskiego miasta Grodno, ale od 2008 roku mieszka i pracuje w Czechach. Działa na wielu polach, zna kilka języków i interesuje się sztuką ludową wywodzącą się z niezliczonych środowisk. Rufina jest artystką wielogatunkową zajmującą się różnymi dziedzinami i rzemiosłem, w tym ilustracją, książką autorską, komiksami, teatrem, performansem, scenografią, rzeźbą w drewnie, lalkarstwem, projektowaniem masek i kostiumów, a także eksperymentowaniem z fotografią analogową.
Nr katalogowy: 21
Rufina Bazlova (1990)
Solidarity with Soligorsk, z cyklu: The history of Belarussian
sitodruk, papier ekologiczny, ed: 1/60 / 100 x 70 cm
sygn. na dole : Solidarity with Soligrosk, 1/60
- Estymacja:
-
2 000 - 2 500 zł
446 - 557 EUR
547 - 684 USD
- Cena sprzedaży:
-
1 800 zł
401 EUR
492 USD
Aukcja Sztuki Nowej – Feel Good Art
26 stycznia godz. 19.00
aukcja odbędzie się online
wystawa przedaukcyjna:
12 stycznia – 26 stycznia
Galeria Domu Aukcyjnego
ul. Wiejska 20, Warszawa