36. Mela Muter - W oborze. Dziewczynka z misą jabłek
Proweniencja
Warszawa, kolekcja prywatna
Polswiss Art, aukcja 12.03.2019, poz. 37
Warszawa, kolekcja prywatna
Łódź, depozyt Muzeum Miasta Łodzi
Warszawa, kolekcja Krzysztofa Musiała
Warszawa, kolekcja Wojciecha Fibaka
Genewa, Petite Palais
Paryż, kolekcja Bolesława Nawrockiego
Wystawiany
Lublin, Muzeum KUL, Kolekcja Mistrzów Krzysztofa Musiała, październik 2017.
Łódź, Muzeum Sztuki w Łodzi, Galeria Mistrzów Polskich [ekspozycja stała], od 2016.
Olsztyn, Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Malarstwo artystów żydowskich polskiego pochodzenia w kolekcji Wojciecha Fibaka, październik – grudzień 2000.
Leszno, Muzeum Okręgowe w Lesznie, Ecole de Paris. Artyści żydowscy z Polski w kolekcji Wojciecha Fibaka, maj – lipiec 2000.
Sopot, Państwowa Galeria Sztuki, Ecole de Paris. Artyści żydowscy z Polski w kolekcji Wojciecha Fibaka, 06.07.-03.10.1999.
Kraków, Pałac Sztuki TPSP w Krakowie, École de Paris. Artyści żydowscy z Polski w kolekcji Wojciecha Fibaka, lipiec – sierpień 1998.
Szczecin, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Polski Paryż. École de Paris. Kolekcja Wojciecha Fibaka, grudzień 1999-styczeń 2000.
Reprodukowany
Kolekcja Mistrzów Krzysztofa Musiała [katalog wystawy], Muzeum KUL, Lublin, 2017.Galeria Mistrzów Polskich, wyd. Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź, 2016, s. 187, poz. 108.
Malarstwo artystów żydowskich polskiego pochodzenia w kolekcji Wojciecha Fibaka, wyd. BWA, Olsztyn, 2000, s. 29.
École de Paris. Artyści żydowscy z Polski w kolekcji Wojciecha Fibaka, wyd. Muzeum Okręgowe w Lesznie, Leszno, 2000, s. 27.
École de Paris. Artyści żydowscy z Polski w kolekcji Wojciecha Fibaka, wyd. Państwowa Galeria Sztuki, Sopot, 1999, s. 85.
École de Paris. Artyści żydowscy z Polski w kolekcji Wojciecha Fibaka, wyd. Pałac Sztuki TPSP w Krakowie, Kraków 1998, s. 262, poz. 120.
Polski Paryż. École de Paris. Kolekcja Wojciecha Fibaka [katalog wystawy], wyd. Muzeum Narodowe w Szczecinie, Szczecin, 1999, s. 127.
Biogram artysty
To Paryż dał mi wszystkie elementy, które składają się na moją sztukę. Tu odnalazłam nawet mój słowiański charakter, którego w Polsce bym zapewne nawet nie zauważyła, a który tu wszyscy chętnie zauważają w moich płótnach. I w tym jest, jak sądzę, wielka siła Paryża: wszystkie przeróżne surowce, jakie przywozimy tu ze sobą, ulegają tu wzmocnieniu i przetapiają się w jednolity typ, rodzaj solidnego i jednorodnego metalu. – Mela Muter
(Mela Muter. Malarstwo, wyd. Muzeum Uniwersyteckie w Toruniu, Toruń, 2010, s. 13.)
Mela Muter – a dokładnie Maria Melania z Klingslandów Mutermilch – urodziła się w Warszawie, w majętnej żydowskiej rodzinie, wiernej polskiej tradycji niepodległościowej. Swoją edukację malarską rozpoczęła uczęszczając na kurs w prywatnej Szkole Rysunku i Malarstwa dla Kobiet w Warszawie, prowadzonej przez Miłosza Kotarbińskiego. W 1901 roku wyjechała do Paryża, w którym z niewielkimi przerwami została do końca życia. Będąc młodą matką kształciła się w paryskich szkołach: Académie Colarossi oraz Académie de la Grande Chaumičre, które umożliwiały edukację kobietom. Po burzliwym małżeństwie z krytykiem sztuki Michałem Mutermilchem, artystka wywołała duże zainteresowanie wśród paryskiej awangardy swoim związkiem z francuskim publicystą Raymondem Lefebvrem. Barwna osobowość Meli Muter pozwoliła jej na nawiązanie interesujących relacji z elitą inteligencką i artystyczną. W gronie bliskich jej przyjaciół znajdował się uwielbiany w Francji poeta Rainer Maria Rilke. Malarka utrzymywała także kontakt z Polakami mieszkającymi w Paryżu – Leopoldem Staffem, Władysławem Reymontem oraz Stefanem Żeromskim. Znała się również z Olgą Boznańską, obok której wynajmowała sąsiadującą pracownię.
Mela Muter należała do międzynarodowego artystycznego kręgu École de Paris, a jej nazwisko pojawiało się wśród najbardziej cenionych twórców, takich jak Marc Chagall, Amadeo Modigliani czy Pablo Picasso. Wśród sportretowanych przez nią osobistości świata sztuki, znaleźli się m.in. meksykański malarz, mąż Fridy Kahlo – Diego Rivera, znany marszand Ambrois Vollard, czy wreszcie jeden z najważniejszych architektów francuskich Auguste Perret, który zaprojektował dla niej luksusową willę i pracownię przy Rue Vaugirard 114. W 1917 roku atelier Meli Muter odwiedził sam Henri Matisse, którego zachwyciła jej sztuka. Malarka wystawiała w paryskich galeriach Chéron (1918) i Druet (1926 i 1928), a także na pokazach w barcelońskiej Galerii José Dalmau, w Monachium, Pittsburgu oraz krajowych wystawach zbiorowych w Krakowie, Lwowie i Warszawie.
W jej karierze istotne okazały się podróże. Podczas pobytu w Bretanii, malarkę zaintrygowała sztuka artystów tzw. szkoły z Pont-Aven. Uproszczony, miękki modelunek portretowanych postaci, czasami kontrastowany z abstrakcyjnie położoną barwną plamą farby, przyczynił się do jej krótkiej fascynacji twórczością Gauguina. Na jej dojrzały styl wpływ miała jednak inspiracja płynąca z obrazów Paula Cézanne'a, Vincenta van Gogha oraz Edouarda Vuillarda. Będąc pod wrażeniem ich sztuki, artystka zaczęła eksperymentować z plamą barwną, rozbijając ją na wibrujące drobne cząsteczki. Zmieniła również stosowaną kolorystyczną paletę, co przyczyniło się do wypracowania nowej nastrojowości dzieł i bardziej intymnego klimatu.
Nr katalogowy: 36
Mela Muter (1876 - 1967)
W oborze. Dziewczynka z misą jabłek
olej, płótno / 60,5 x 72 cm
sygn. p.g.: Muter
na odwrocie nalepka inwentarzowa Muzeum Miasta Łodzi z opisem pracy na odwrocie na blejtramie napis czarnym flamastrem: 12620 Mela MUTER No 7/8/7 B. Nawrocki 1988
- Estymacja:
-
250 000 - 350 000 zł
53 649 - 75 108 EUR
60 680 - 84 952 USD
- Cena sprzedaży:
-
260 000 zł
55 794 EUR
63 107 USD
Aukcja Dzieł Sztuki 7 grudnia 2021
7 grudnia 2021 godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa
wystawa przedaukcyjna:
19 listopada – 7 grudnia 2021 r.
Galeria Domu Aukcyjnego
ul. Wiejska 20, Warszawa
Wystawa czynna:
od poniedziałku do piątku w godzinach 11-18
oraz w soboty i niedziele w godzinach 11-15