43. Tadeusz Kantor - Kompozycja

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Tadeusz Kantor
    - Informel, 1959,

  • Następny

    Następna praca

    Tadeusz Kantor
    - Scenografia ze schodami,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

Rysunki stanowią nić w labiryncie twórczości Kantora. Dodatkowym, cennym przewodnikiem jest także autokomentarz artysty. W obrazach, komentarzach, rekwizytach i przede wszystkim w rysunkach nadal istnieje teatr Kantora.

(Tadeusz Kantor. Rysunki z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi [katalog wystawy], wyd. Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2001, s. 5.)

 

Rysunek, według klasycznej definicji tego pojęcia, może być świadomą i pełnowartościową formą wypowiedzi artystycznej, może stanowić też studium przygotowawcze do większej kompozycji lub, najprościej, zapis obserwacji. Rysunki Tadeusza Kantora zdają się wyczerpywać każdą z tych trzech definicji.

Artysta pozostawił po sobie wiele rysunków i szkiców, będących cennym zapisem procesu twórczego Kantora. Praktycznie nigdy nie rozstawał się z czarną teczką, w której nosił puste kartki. Przenosił na nie sceny, które zaobserwowane w rzeczywistości pobudzały jego wyobraźnię. Na kartki nanosił pomysły, które na kształt weny twórczej, pojawiały się w najmniej spodziewanym momencie. Kantor rysował szybko i dużo. Dzięki olbrzymiej wprawie, w zaledwie paru ruchach, potrafił stworzyć klimat sytuacji czy uchwycić charakter postaci. Szkice są najdoskonalszym i najpełniejszym świadectwem o życiu i twórczości artysty. Nie były one dla Kantora aktem twórczym, ale notatką na temat jego życia wewnętrznego i zewnętrznego. Były niemal klatką fotograficzną wycinka jego wyobraźni w tamtym momencie. Szkice służyły również Kantorowi do dokumentacji rzeczywistości, podróży, ludzi i spotkań. Jaka nie byłaby motywacja, która kierowała Kantorem, gromadzone przez niego rysunki, które podpisywał i często opatrywał autorską pieczęcią, pozwalają nam poznać bliżej emocje i osobowości tego oryginalnego artysty.

Wiesław Borowski mawiał, że „twórczość rysunkowa Tadeusza Kantora sytuuje się najbliżej życiowej codzienności, w strefie intymnej i prywatnej. Jest wypowiedzią podejmowaną w każdej chwili i w każdym miejscu, we dnie i w nocy, w domu, w kawiarni i w drodze” (Czerni K., Tadeusz Kantor. Malarstwo i Teatr, wyd. Biuro Wystaw Artystycznych w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2002, s. 13). Artysta czasem posiłkował się słowem pisanym na rysunkach, aby zwiększyć ich treść. W szkicach znajduje się zalążek każdego zrealizowanego pomysłu i tego, który nigdy nie został wcielony w życie. Są notatką impulsu twórczego artysty. Czasem były notatką, która zamieniła się w obraz malarski, kiedy indziej w scenografię spektaklu a w innych przypadku kreacją sceniczną aktora. Kantor był niezwykle wszechstronnym twórcą. Tworzył spektakle, obrazy, projektował całe wystawy i happeningi. Wszystkie te działania miały punkt wspólny, jakim były rysunki je poprzedzające. Czasem stanowiły one najtrafniejszą podpowiedź dla aktorów, którzy wcielali się w role przygotowane dla nich przez Kantora. W niektórych sytuacjach rysunek potrafił więcej przekazać niż słowa. Wiesław Borowski powiedział: „Cóż za ironia, że rysunki, najbardziej kruche technicznie, pospieszne i ulotne formy zapisu w twórczości Kantora, okazały się fizycznie trwalsze od jego dzieł monumentalnych – spektakli, wystaw, happeningów – przynajmniej jako nietknięte i niemożliwe do zniekształcenia, dzieła oryginalnie” (Czerni K., Tadeusz Kantor. Malarstwo i Teatr, wyd. Biuro Wystaw Artystycznych w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2002, s. 13). Happeningi czy spektakle, ulotne a przez to tak cenne, należą już do przeszłości i nigdy nie będzie nam dane doświadczyć ich ponownie. Rysunki Kantora przetrwały i jako świadkowie jego artystycznej wizji, stanowią olbrzymią wartość dla miłośników wszechstronnej twórczości tego artysty.

Proweniencja

Warszawa, kolekcja prywatna

Biogram artysty

Reżyser, twórca happeningów, malarz, scenograf, pisarz, teoretyk sztuki. Studia na Wydziale Malarstwa Krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych rozpoczął w 1934 roku trafiając do pracowni prof. Władysława Jarockiego. Równocześnie z malarstwem studiował malarstwo dekoracyjne i teatralne u prof. Karola Frycza, dyrektora teatrów krakowskich. W tym czasie fascynowała go twórczość związanego z Krakowem Stanisława WyspiańskiegoW latach powojennych Kantor współtworzył Grupę Młodych Plastyków. Z jego inicjatywy powstała również Galeria Krzysztofory, jedna z pierwszych powojennych galerii prezentujących sztukę aktualną. Aktywny w środowisku artystycznym w roku 1948 żywo zaangażował się w organizację I Wystawy Sztuki Nowoczesnej w Krakowie.W 1955 roku jako jeden z dziesiątki polskich artystów. zaprotestował przeciwko realizmowi socjalistycznemu wystawą 9 Malarzy w Domu Plastyków. Wystawa ta była zapowiedzią powstania Grupy Krakowskiej II, będąc jednym z pomysłodawców jej reaktywacji w 1957 roku.

Dla Tadeusza Kantora wizja sztuki opierała się w znacznej mierze o poszukiwanie takich sposobów artystycznej wypowiedzi, które mogłyby sprostać wyzwaniom współczesności. Był gorliwym wyznawcą pełnej swobody twórczej, zwolennikiem eksperymentu. Sam chłonął wszelkie nowinki, wykorzystując z nich to, co okazywało się przydatne jemu samemu, chętnie przetwarzał i modyfikował.

W pierwszym okresie twórczości, tuż po wojnie, malował figuratywne obrazy, wypełnione groteskowo uproszczonymi postaciami. Następnie przyszedł czas dynamicznych kompozycji metaforycznych o oszczędnej, chłodnej kolorystyce. W drugiej połowie lat 50. w wyniku podróży na Zachód a zwłaszcza zaś do Paryża zaczęły powstawać płótna taszystowskie charakteryzujące się wibracjami plam, linii, barw. Objawił się w nich stosunek Kantora do materii malarskiej, którą traktował na wskroś użytkowo. Pod koniec lat 50. tę nową ścieżkę Kantora doceniła krytyka zagraniczna a w ślad za nią europejscy i amerykańscy kolekcjonerzy sztuki. Końcówka lat 50. oraz lata 60. stały się pasmem wystawienniczych sukcesów i rozwoju kariery artystycznej Tadeusza Kantora. W latach 70. artysta powrócił do eksperymentów z płótnem tworząc liczne asamblaże i ambalaże - kompozycje półprzestrzenne, w których aplikowane na płótnie używane, nierzadko zniszczone przedmiotyprzeistaczały obraz w relief.

 

Nr katalogowy: 43

Tadeusz Kantor (1915 - 1990)
Kompozycja


tusz, kredka, papier / 31,5 x 21 cm w świetle oprawy
sygn. u dołu autorską pieczęcią


Estymacja:
8 000 - 9 000 zł ●
1 763 - 1 983 EUR
2 000 - 2 250 USD

Cena sprzedaży:
7 000 zł
1 542 EUR
1 750 USD

Aukcja Dzieł Sztuki 15 marca 2022

15 marca 2022 godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

wystawa przedaukcyjna:
23 luty – 15 marca 2022 r.
Galeria Domu Aukcyjnego
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa czynna:
pn-pt: 11:00 - 18:00
sob-nd: 11:00 - 15:00

ZLECENIE LICYTACJI

Licytuj online

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: