20. Tadeusz Kantor - Mężczyzna z papierosem
Opis obiektu
Rysunki stanowią nić w labiryncie twórczości Kantora. Dodatkowym, cennym przewodnikiem jest także autokomentarz artysty. W obrazach, komentarzach, rekwizytach i przede wszystkim w rysunkach nadal istnieje teatr Kantora.
(Tadeusz Kantor. Rysunki z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi [katalog wystawy], wyd. Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2001, s. 5)
Tadeusz Kantor pozostawił po sobie wiele rysunów i szkiców, będących cennym zapisem procesu twórczego. Na puste kartki, które zawsze nosił w teczce, przenosił zaobserwowane w rzeczywistości sceny, które pobudzały jego wyobraźnię. Dzięki olbrzymiej wprawie, w zaledwie paru ruchach potrafił stworzyć klimat sytuacji czy uchwycić charakter postaci. Stworzone na szybko szkice zamieniały się czasem w pracę malarską lub scenografię spektaklu, kiedy indziej zaś stanowiły cenną pomoc w kreacji scenicznej aktora. Bowiem Kantor, jako artysta wszechstronny, nie tylko malował obrazy i projektował wystawy, ale również organizował happeningi i tworzył awangardowe spektakle w założonym razem z Marią Jaremą i Kazimierzem Mikulskim Teatrze Cricot 2.
Biogram artysty
Reżyser, twórca happeningów, malarz, scenograf, pisarz, teoretyk sztuki. Studia na Wydziale Malarstwa Krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych rozpoczął w 1934 roku trafiając do pracowni prof. Władysława Jarockiego. Równocześnie z malarstwem studiował malarstwo dekoracyjne i teatralne u prof. Karola Frycza, dyrektora teatrów krakowskich. W tym czasie fascynowała go twórczość związanego z Krakowem Stanisława Wyspiańskiego. W latach powojennych Kantor współtworzył Grupę Młodych Plastyków. Z jego inicjatywy powstała również Galeria Krzysztofory, jedna z pierwszych powojennych galerii prezentujących sztukę aktualną. Aktywny w środowisku artystycznym w roku 1948 żywo zaangażował się w organizację I Wystawy Sztuki Nowoczesnej w Krakowie.W 1955 roku jako jeden z dziesiątki polskich artystów. zaprotestował przeciwko realizmowi socjalistycznemu wystawą 9 Malarzy w Domu Plastyków. Wystawa ta była zapowiedzią powstania Grupy Krakowskiej II, będąc jednym z pomysłodawców jej reaktywacji w 1957 roku.
Dla Tadeusza Kantora wizja sztuki opierała się w znacznej mierze o poszukiwanie takich sposobów artystycznej wypowiedzi, które mogłyby sprostać wyzwaniom współczesności. Był gorliwym wyznawcą pełnej swobody twórczej, zwolennikiem eksperymentu. Sam chłonął wszelkie nowinki, wykorzystując z nich to, co okazywało się przydatne jemu samemu, chętnie przetwarzał i modyfikował.
W pierwszym okresie twórczości, tuż po wojnie, malował figuratywne obrazy, wypełnione groteskowo uproszczonymi postaciami. Następnie przyszedł czas dynamicznych kompozycji metaforycznych o oszczędnej, chłodnej kolorystyce. W drugiej połowie lat 50. w wyniku podróży na Zachód a zwłaszcza zaś do Paryża zaczęły powstawać płótna taszystowskie charakteryzujące się wibracjami plam, linii, barw. Objawił się w nich stosunek Kantora do materii malarskiej, którą traktował na wskroś użytkowo. Pod koniec lat 50. tę nową ścieżkę Kantora doceniła krytyka zagraniczna a w ślad za nią europejscy i amerykańscy kolekcjonerzy sztuki. Końcówka lat 50. oraz lata 60. stały się pasmem wystawienniczych sukcesów i rozwoju kariery artystycznej Tadeusza Kantora. W latach 70. artysta powrócił do eksperymentów z płótnem tworząc liczne asamblaże i ambalaże - kompozycje półprzestrzenne, w których aplikowane na płótnie używane, nierzadko zniszczone przedmiotyprzeistaczały obraz w relief.
Nr katalogowy: 20
Tadeusz Kantor (1915 - 1990)
Mężczyzna z papierosem
pastel suchy, flamaster, papier / 22, 2 x 16 cm
sygn. p. d.: T. Kantor
- Cena wywoławcza:
-
6 000 zł
1 291 EUR
1 346 USD
- Estymacja:
-
8 000 - 10 000 zł ●
1 721 - 2 151 EUR
1 794 - 2 243 USD
Aukcja Online
Początek: 14 czerwca godz. 14.00
Koniec: 23 czerwca godz. 14.00
Licytuj samodzielnie online lub
skontaktuj się z nami:
+48 (22) 62 81 367
galeria@polswissart.pl