93. Edward Dwurnik - Zduny z cyklu Podróże autostopem, 1989

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Teresa Pągowska
    - Akt, 1982,

  • Następny

    Następna praca

    Salvador Dali
    - Bazylika Św. Marka, 1975,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

Na miasta patrzył z góry, na ludzi z pokornym przykucnięciem, na rozróby uliczne z reporterską wnikliwością, na sławne postaci z prowokacyjnym respektem, a na naturę jak na źródło form i kolorów. Natomiast w sobie dostrzegał zwierzę malarskie.

(Potocka M. A., E. Dwurnik. Malarstwo, Wyd. BOSZ, Lesko 2022)

 

Widziane z lotu ptaka kolorowe miasta Edwarda Dwurnika wyglądają niczym wesołe pocztówki z wakacji i stanowią bez wątpienia najsłynniejszą, najbardziej charakterystyczną część jego dorobku artystycznego. Rozpoczęty w 1966 roku cykl widoków miejskich nazwany „Podróże autostopem” jest chronologicznie pierwszym cyklem malarskim artysty. Stanowi on również jego najliczniejszy i najdłużej – bo aż do śmierci - kontynuowany cykl. Jego bezpośrednią inspiracją była twórczość Nikifora Krynickiego.

Pochodzące z 1989 roku „Zduny” są kolejną realizacją i jakby kolejnym przystankiem na trasie malarskich peregrynacji Dwurnika po Polsce. To położone w Wielkopolsce niewielkie miasteczko, w wizji artysty spowija szarawa jesień. Jest dokładnie 11 listopada, Narodowe Święto Niepodległości. Mieszkańcy tłumnie zmierzają w kierunku centralnego placu, ozdobionego czerwono-białymi flagami. Tam zapewne będą się odbywać państwowe uroczystości. Malowniczo przedstawione rzędy zaśnieżonych ulic i budynków, przepełnia ilość urbanistycznych detali – pomników, drzew, murków, ogrodzeń. Niezwykle złożoną tkankę miejską ożywiają ponadto postacie – przechodnie, spacerowicze z psami oraz uczestnicy niepodległościowych obchodów. Bogata, wieloelementowa kompozycja nie stanowi jednak wiernej topografii miasta. Jest za to wyjątkowym, wręcz bajkowym portretem mało znanych Zdun i odświeżeniem pamięci o tym starym miasteczku, sięgającym historią aż XIII wieku.

Proweniencja

Polska, kolekcja prywatna
Desa Unicum, aukcja 02.02.2017, poz. 18
Desa Unicum, aukcja 21.10.2014, poz. 42

Biogram artysty

Łatwiej mi malować niż mówić. U mnie obraz jest formą wypowiedzi, malarstwo to mój sposób na życie i nie chodzi tylko o to, że to mój sposób zarabiania, nie – malując, komentuję rzeczywistość i wyrażam siebie. – Edward Dwurnik

(Czyńska M., Moje królestwo. Rozmowa z Edwardem Dwurnikiem, Wołowiec 2016, s. 11.)

Edward Dwurnik był wybitnym polski malarzem i grafikiem. W latach 1963-1970 studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, na Wydziale Malarstwa, Grafiki oraz Rzeźby. W 1965 roku rozpoczął swoją słynną serię widoków miast zatytułowaną „Podróże autostopem”. Później stworzył jeszcze kilka innych cykli, jak „Sportowcy” (1972-1978) ukazujący bohaterów zwykłej PRL-owskiej codzienności w komiksowo-karykaturalny sposób, upamiętniającą ofiary stalinizmu „Drogę na Wschód” (1989-1991) czy cykl „Od Grudnia do Czerwca” (1990-1994) poświęcony okresowi stanu wojennemu w Polsce. W jego twórczości znaleźć można także obrazy niezaangażowane, np. cykl mocno awangardowych morskich pejzaży pt. „Błękitne” (lata 90.) lub barwnych abstrakcji w technice action painting pt. „Dwudziesty piąty”. Inne serie to m.in. „Portret”(od lat 70.), „Robotnicy” (lata 80.), „Niech żyje wojna!” (1991-1993), „Niebieskie miasta”(od 1993), „Diagonalne” (od 1996) czy „Wyliczanka”(od 1996).

Dwurnik wymieniany jest jako jedyny polski artysta, któremu udało się odnieść międzynarodowy sukces przed transformacją (m.in. udział w „documenta 7” w Kassel w 1982 roku). Był też jedynym twórcą, który niezależnie od uznania w kręgach profesjonalnych, cieszył się popularnością we wszystkich środowiskach odbiorców sztuki. Niepokorny i prowokacyjny, zmienny i nieprzewidywalny, pełen diabelskiego poczucia humoru – budził skrajne reakcje i poruszenie, także wśród twórców najmłodszego pokolenia. Był również autorem projektów do monumentalnych kompozycji malarskich w przestrzeni publicznej oraz twórcą rysunków i gwaszy do filmów animowanych: „Warzywniak, 360 stopni” (2007) oraz „Oaza” (2009).

Zasadniczą rolę w ukształtowaniu jego postawy twórczej odegrała postać Nikifora, którego prace zobaczył latem 1965 roku na wystawie w Kielcach. Spotkanie ze sztuką krynickiego prymitywisty stało się bodźcem do rozpoczęcia jeszcze w tym samym roku największego i najdłużej trwającego cyklu „Podróże autostopem”. Obrazy te łączyły w sobie cechy dokumentu i malarstwa symbolicznego. Ukazując miasta widziane z lotu ptaka, artysta pragnął oddać ich atmosferę, a wplatając w tę barwną opowieść ironiczny dowcip ukazywał swój niepokorny i prowokacyjny charakter. Wiele lat później Dwurnik wspominał: „[Nikifor] był moim najważniejszym mistrzem, właściwie jedynym. (…) Do dzisiaj ilekroć wychodzę w plener lub maluję akwarelką, mam przed oczami tamtą wystawę”.

Nr katalogowy: 93

Edward Dwurnik (1943 - 2018)
Zduny z cyklu Podróże autostopem, 1989


olej, płótno / 210 x 150 cm
sygn. i opisany p. d.: 1989 / ZDUNY / DWURNIK
na odwrociu: 1989 E. DWURNIK | ZDUNY | NR : IX - 372 - 1309


Estymacja:
180 000 - 220 000 zł ●
37 114 - 45 361 EUR
36 218 - 44 266 USD

Aukcji Dzieł Sztuki 20 października 2022

czwartek, 20 października 2022, o godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

wystawa przedaukcyjna:
3 - 20 października 2022 r.
Galeria Domu Aukcyjnego
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa czynna:
pn. – pt.: 11.00 – 18.00

sob.: 11.00 – 15.00

Skontaktuj się z nami, aby licytować na aukcji:
+48 (22) 62 81 367
galeria@polswissart.pl

Licytuj online

ZLECENIE LICYTACJI

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: