82. Włodzimierz Pawlak - W. Strzemiński teoria widzenia obrazu według Van Gogha równina Crau, 2015
Opis obiektu
„W procesie widzenia nie to jest ważne, co mechanicznie chwyta oko, lecz to, co człowiek uświadamia sobie ze swego widzenia” – Władysław Strzemiński
(Teoria widzenia, 1947)
Władysław Strzemiński, obok Kazimierza Malewicza, jest dla sztuki Pawlaka postacią bardzo istotną. Dzięki lekturze jego teoretycznych tekstów, takich jak „O sztuce rosyjskiej. Notatki” oraz „Unizm w malarstwie”, artysta nie tylko poszerzył swoją wiedzę o dokonaniach awangardy, ale również w połowie lat 80. zaczęła w nim dojrzewać chęć stylistycznej przemiany. Stopniowo odchodził od ekspresji na rzecz przedstawień statycznych, neutralnych w swojej strukturze. Co więcej, Strzemiński ukazał Pawlakowi, że artysta może nie tylko kreować swoją postawę za pomocą pędzla, ale też poprzez badania naukowe nad formą i strukturą.
Zainspirowany malarz opracował serie obrazów, w których wykorzystywał teoretyczne przesłania awangardy. Powstałe w ten sposób kompozycje pełniły rodzaj swoistych traktatów o malarstwie i przedstawiały różne zagadnienia formalno-strukturalne. Oferowane płótno pochodzi z cyklu prezentującego teorię widzenia Strzemińskiego na przykładzie obrazu van Gogha „Żniwa w La Crau z Montmajour w tle” (1888). Pawlak w schematyczny sposób zilustrował oryginalny widok w trzech ujęciach, jeden pod drugim, przeprowadzając jednocześnie analizę jego struktury. Przykładając wagę do linii, kierunków i kształtów, wizualnie nakreślił teorię widzenia obrazu. Analityczna w swym charakterze praca wpisuje się w twórcze zainteresowania Pawlaka, podejmującego temat podstawowych problemów w malarstwie.
Proweniencja
kolekcja artysty
Biogram artysty
„Gruppę tworzyło pięciu malarzy i jeden artysta, czyli Pawlak. (...) Od początku miałam poczucie, że Pawlak jest nie tylko malarzem, lecz artystą w każdej minucie swojego życia. Z tego punktu widzenia jest bardzo podobny do Włodka Borowskiego, ma perwersyjną skłonność do samozniszczenia” – Anda Rottenberg
(Rottenberg A., Przeciąg. Teksty o sztuce polskiej lat 80., Warszawa 2009, s. 376)
Urodzony w 1957 roku w Korytowie koło Żyrardowa, Włodzimierz Pawlak to zarówno artysta malarz, performer, jak również poeta i pedagog. Już jako uczeń Technikum Samochodowego w Grodzisku Mazowieckim pisał wiersze i malował krajobrazy, pełen zachwytu dla otaczającego świata. Pierwsze lekcje plastyki otrzymał w tamtejszym Ognisku Sztuk Plastycznych. Swoją wyjątkową wrażliwość i talent malarski rozwijał następnie na warszawskiej ASP, gdzie studiował w latach 1980-1985 pod okiem Rajmunda Ziemskiego. Wówczas chcąc tworzyć sztukę niezależną, powołał razem z innymi studentami grupę artystyczną „Gruppa”, której członkami byli także m.in. Ryszard Grzyb, Paweł Kowalewski czy Jarosław Modzelewski. Wspólnie wydawali czasopismo ugrupowania „Oj Dobrze Już” (1984-1988 ), w którym Pawlak zamieszczał wiersze, manifesty i teksty odczytów.
Prace malarza z pierwszej połowy lat 80. były świadomie anty-estetyczne, toporne, drastyczne i pełne ekspresji. Obrany język artystyczny służył ukazaniu ciężkiej sytuacji polityczno-społecznej kraju w sposób prześmiewczy, ironiczny i jednocześnie dosyć tragiczny. Sięgając po niewyszukane metafory, Pawlak komentował trudną rzeczywistość stanu wojennego. Prace z tego okresu to chociażby: „Bóg zsyła na Polskę mesjanizm” (1985), „Wjazd Sodomy na Gomorę” (1985), „Świnia świni dupę ślini” (1983), „Droga z piekła do piekła” (1984) czy „Oj, dobrze już” (1985).
Druga połowa lat 80. zaznacza stopniowy zwrot w sztuce Pawlaka. To również czas, gdy artysta rozpoczyna pracę w roli wykładowcy na macierzystej uczelni. Jego dzieła powoli wyciszają się – zanika ich wewnętrzne napięcie. Szukając sposobu na większe zobiektywizowanie przekazu, malarz zaczął zwracać się ku filozoficznym refleksjom oraz analizie koloru, formy i faktury. „Jeszcze do roku 1990 pojawiały się czasem w tej, coraz bardziej świadomej i coraz dojrzalszej twórczości, gorzko-ironiczne akcenty (…). Jednak widoczne staje się przesilenie od utrwalania tematów i przeżyć do malarstwa, jako połączenia refleksji o sztuce i intuicji” (Kowalska B., Malarstwo Włodzimierza Pawlaka, „Format”, nr 56, 2009, s. 32). Najważniejszy obraz tego okresu to „Polacy formują flagę narodową” (1989). Pokryte grubą warstwą farby płótno, na pół białe i czerwone, artysta wyżłobił niczym relief, pokrywając gęsto kreskami ołówka. Każde kolejne sześć linii, systematycznie przekreślał siódmą, nawiązując w ten sposób do wizualnego odliczania czasu w więziennych celach. Praca będąc wyrazem poparcia dla zmian ustrojowych, stanowiła również początek słynnego cyklu „Dzienników” i nowej fazy malarskiej Pawlaka.
Prócz „Dzienników” stanowiących wyraz jego fascynacji upływającym czasem i nieuchronnym przemijaniem, malarz zaczął tworzyć prace wchodzące w dialog z malarstwem przeszłości, w szczególności z awangardą. Do tego typu obrazów należy m.in. kilkanaście kompozycji pod wspólnym tytułem „Przestrzeń logiczna obrazu” oraz tryptyk „W. Strzemiński. Teoria widzenia obrazu V. van Gogha Dolina Crau” (2009). Artystyczne poszukiwania Pawlaka, nakierowane na prostotę, ciszę i kontemplację, poskutkowały także serią „Notatki o sztuce”, w której budował swoje kompozycje za pomocą farb olejnych bezpośrednio wyciśniętych z tuby. Ślady dawnego sarkazmu i ironii – tak obfitych w czasach „Gruppy” – znaleźć dziś można jedynie w niektórych jego notatkach: „Z jednej strony szampan, z drugiej tragedia narodowa” albo „Urodzić się w Polsce, żyć w Polsce. Poczułem chłód w karku, od okna powiewa mrozem. Urodzić się w Polsce i umrzeć w Polsce. To bardzo wzruszające” – napisał artysta w swoim katalogu (Pawlak W., notatki w katalogu, Włodzimierz Pawlak. Martwa natura z pistoletem [katalog wystawy], Galeria Grodzka BWA, Lublin 1996).
Nr katalogowy: 82
Włodzimierz Pawlak (1957)
W. Strzemiński teoria widzenia obrazu według Van Gogha równina Crau, 2015
olej, płótno / 170 x 130 cm
sygn. i opisany na odwrociu: WŁODZIMIERZ PAWLAK / W.STRZEMIŃSKI TEORIA WIDZENIA / OBRAZU V.VAN GOGHA / RÓWNINA CRAU / 170 X 130 CM / 2015
- Estymacja:
-
90 000 - 150 000 zł
20 045 - 33 408 EUR
21 583 - 35 972 USD
- Cena sprzedaży:
-
125 000 zł
27 840 EUR
29 977 USD
Aukcji Dzieł Sztuki 6 czerwca 2023
wtorek, 6 czerwca 2023, o godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa
wystawa przedaukcyjna:
19 maja - 6 czerwca 2023
Galeria Domu Aukcyjnego
ul. Wiejska 20, Warszawa
Wystawa czynna:
pn. – pt.: 11.00 – 18.00
sob.: 11.00 – 15.00
Skontaktuj się z nami, aby licytować na aukcji:
+48 (22) 62 81 367
galeria@polswissart.pl