10. Janina Reichert-Toth - Alegoria pracy, po 1944

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Artysta Nieokreślony (Szkoła Zakopiańska)
    - Grajek, lata 30. XX w.,

  • Następny

    Następna praca

    Zygmunt Dobrzycki
    - Kompozycja surrealistyczna, 1964,

wszystkie obiekty

Proweniencja

Warszawa, kolekcja spadkobierców artystki własność artystki

Reprodukowany

Grodziska K., Zapomniana rzeźbiarka: Janina Reichert-Toth (1895-1986) i jej twórczość, Kraków 2009, s. 149.

Biogram artysty

Ze zdziwieniem i radością zobaczyłem w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych całą salę zapełnioną rzeźbami. A zdziwienie to było tem większe, skoro dowiedziałem się, że tym rzeźbiarzem jest kobieta, Janina Reichertówna. (…) Nie jest to misterne, wyuczone, bezbłędne, ale też bezindywidualne dłubanie w glinie czy kamieniu – lecz śmiałe porywanie się na wypowiedzenie się w odpowiednim do rodzaju materiale, zrozumienie go i przystosowanie się do niego. Czy to będzie marmur, czy drzewo, ten prastary materiał rzeźbiarski tak bliski duchowi Słowiańszczyzny, zawsze artystka umie sobie z nim poradzić, rozumie właściwości bryły, prowadzi w niej linię logicznie, konsekwentnie, ze zrozumieniem proporcji, siły wyrazu i statyki. To jest rzeczywiście urodzony talent rzeźbiarski, który wiele już zapowiada. – Artur Schröder
(Schröder A., Wystawa Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych, „Gazeta Poranna”, 25 V 1927, s. 8)

Janina Reichert-Toth była lwowską rzeźbiarką, jedną z pierwszych studentek Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że podjęła studia w pracowni profesora Laszczki jeszcze w roku 1918 – kiedy kobiety nie mogły jeszcze oficjalnie studiować na tej uczelni. W początkowym okresie twórczości wykonywała przede wszystkim portrety i mniejsze prace rzeźbiarskie. Czołowy krytyk lwowski, Artur Schröder, w recenzji jej wystawy podkreślał, żeartystka doskonale: „rozumie właściwości bryły, prowadzi w niej linię logicznie, konsekwentnie, ze zrozumieniem proporcji, siły wyrazu i statyki” bez względu na zastosowaną technikę (Schröder A., Wystawa Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych, „Gazeta Poranna”, 25 V 1927, s. 8).

Po 1930 roku rzeźbiarka podejmuje większe projekty o tematyce religijnej (w tym realizacje do kościołów św. Marii Magdaleny i św. Elżbiety we Lwowie, w Polance koło Krosna oraz p. w. Matki Boskiej Nieustającej Pomocy w Tarnopolu). Utalentowana artystka wygrywa także liczne konkursy na pomniki. Zrealizowała Pomnik poległych w Brzeżanach, miasto Lwów zamówiło u niej portrety Marii Konopnickiej i biskupa Władysława Bandurskiego, a Wilno – przedstawienie Józefa Piłsudskiego. W 1935 roku reprezentowała Polskę na międzynarodowej wystawie w Brukseli, obok Alfonsa Karnego, Edwarda Wittiga i Augusta Zamoyskiego. Niestety, jej świetnie rozwijającą się karierę brutalnie przerwał wybuch II wojny światowej. Realizacje pomników zostały zarzucone, a większość dorobku artystki uległa zniszczeniu lub rozproszeniu. W roku 1946 rzeźbiarka zamieszkała w Krakowie, gdzie uczestniczyła w odbudowywaniu strat wojennych. Wraz z mężem, Fryderykiem Tothem, brała udział w konserwacji Ołtarza Wita Stwosza oraz rekonstrukcji pomnika Adama Mickiewicza. W tym okresie wykonała też liczne prace o tematyce socrealistycznej, przestawiające ludzi przy pracy.

Nr katalogowy: 10

Janina Reichert-Toth (1895 - 1986)
Alegoria pracy, po 1944


gips, podstawa drewniana / 24 x 40 x 17,5 cm


Cena wywoławcza:
7 000 zł
1 640 EUR
1 823 USD

Estymacja:
9 000 - 12 000 zł ●
2 108 - 2 811 EUR
2 344 - 3 125 USD

Cena sprzedaży:
7 500 zł
1 757 EUR
1 954 USD

Rzeźba i obiekty przestrzenne

wtorek, 17 września 2024, o godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa przedaukcyjna:
30 sierpnia - 17 września 2024
Wystawa czynna:
pn. – pt.: 11.00 – 18.00
sob. - nd.: 11.00 – 15.00

Zlecenia licytacji:
+48 (22) 62 81 367
galeria@polswissart.pl

Złóż zlecenie licytacji

Licytuj online

Relacja live:

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: