55. Jan Ziemski - Interferencje, lata 60. - 70. XX w.

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Wojciech Fangor
    - Koło, 1967,

  • Następny

    Następna praca

    Henryk Stażewski
    - Relief nr 10, 1972,

wszystkie obiekty

Proweniencja

Warszawa, kolekcja prywatna

Biogram artysty

Był jedną z najciekawszych postaci powojennego środowiska artystycznego Lublina. Jan Ziemski został zapamiętany jako twórca sztuki geometrycznej, opartowej. Dzieła te charakteryzowały jego dojrzały okres twórczości. Bez kontekstu prac wcześniejszych reliefy Ziemskiego mogą wydawać się pozbawione ładunku emocjonalnego i powściągliwe. Jednak za wywarzonymi, abstrakcyjnymi kompozycjami stoi bogaty świat rozważań artysty nad ukazaniem ulotnego zjawiska, nieistniejącej formy, którą możemy jedynie zobaczyć przez moment przed zracjonalizowaniem obiektu, na który patrzymy. Końcowym efektem tych rozważań są reliefy budowane na planie kwadratu, złożone z łukowato wygiętych listewek, rytmicznych linii oraz kul. Jednak droga do tak syntetycznego słownika symboli wiodła artystę przez malarstwo materii i metaforyki fantastycznej. Artysta skończył Wolną Szkołę Malarstwa i Rysunku w Lublinie. W swoim życiorysie ma również próbę ukończenia studiów lekarskich na Uniwersytecie Medycznym Marie Skłodowskiej-Curie oraz Historii Sztuki na Katolickim Uniwersytecie w Lublinie. Ten element jego biografii wskazuje nam na to, jak wszechstronnym człowiekiem był i jak analitycznie i naukowo mógł podchodzić do swoich rozważań związanych ze swoją twórczością. Ziemski na początku swojej drogi artystycznej tworzył prace figuratywne, które porzucił w połowie lat 50. aby zacząć tworzyć prace w duchu metaforyki fantastycznej. Efektem tego okresu była „Seria kosmiczna” z lat 1955-1956. Obrazy i rysunki tworzone w tamtym czasie przez Ziemskiego są bardzo dynamiczne, artysta tworzył kompozycje wirów, planet, napięć między nimi i eksplozji. W 1957 roku Ziemski namalował obraz „Upadek Ikara”, który przyniósł mu rozpoznawalność w środowisku artystycznym. Ziemski był współzałożycielem lubelskiej grupy artystycznej "Zamek" działającej w latach 1956–1959. W katalogu towarzyszącym trzeciej wystawie ugrupowania można było przeczytać: Ogólną tendencją jest dążenie do nowoczesności rozumianej jako bardzo duża różnorodność postaw artystycznych. Młodzi plastycy korzystają z doświadczeń różnych kierunków: kubizm, abstrakcjonizm, nadrealizm, taszyzm itp. W okresie przejściowym Ziemski tworzył obrazy fakturowe, olejne. W pierwszych obrazach malowanych w tej technice zdawał się panować chaos, który z kolejnymi płótnami ustępował uporządkowaniu. Następnym krokiem w twórczości Ziemskiego był cykl prac „Formur”. Były to monochromatyczne prace kształtowane reliefowo za pomocą masy plastycznej i farby olejnej. Pomimo widocznej rytmizacji i uporządkowanej struktury prace zachowały organiczny charakter. W 1965 roku Ziemski przygotował pięć prac na wystawę "Konfrontacje 65” w Elblągu. Były to geometryczne prace reliefowe zbudowane na formacie kwadratu. Monochromatyczna kolorystyka ustąpiła kolorom kontrastowym jak biel i czerń a organiczny charakter został zastąpiony wygiętymi listwami przymocowanymi do podłoża. Ambicją Ziemskiego było stworzenie obrazów, których nie ma, takich które są złudzeniem optycznym, momentem. Idea kiełkowała w jego głowie latami, jednak rozwiązanie praktyczne przyszło do niego przypadkowo. Bożena Kowalska opisuje to zdarzenie w trzecim tomie „Twórców Postawy”: […] Już niedaleko Poznania dostrzegł z okna wagonu ledwie uchwytne zjawisko optyczne. Oto przemknął mu przez oczy migawkowy moment nałożenia się na siebie dwóch rytmów: wiązki równolegle biegnących przewodów telefonicznych i regularnej struktury układu dachówek na mijanym domu. Była to szczególna dla artysty chwila. Doznanie odnotowane w nagłym mgnieniu skojarzyło mu się z od dawna poszukiwanym rozwiązanie jego problemu. Przerwał więc podróż w Poznaniu i rezygnując z uczestnictwa w zielonogórskim sympozjum, powrócił najbliższym pociągiem do Lublina, by podjąć eksperymenty nad nową wersją obrazów (Kowalska B., Twórcy postawy, Fundacja Sztuk Pięknych Kochański Suwalski Knut, Warszawa 2015, s. 395.). Od tego momentu artysta zaczął tworzyć prace, które stały się jego wizytówką. Ziemski badał relacje przestrzeni, ruchu i światła za pomocą sferycznie wygiętych listewek oraz silnie kontrastowych kolorów wywołujących w widzu złudzenie optyczne. Twórczość ta jest rozpoznawalna wśród entuzjastów sztuki i zdobywa coraz większe uznanie wśród kolekcjonerów, którzy doceniają estetykę prac Ziemskiego oraz ich intelektualne zaplecze.

Nr katalogowy: 55

Jan Ziemski (1920 - 1988)
Interferencje, lata 60. - 70. XX w.


akryl, drewno, płyta pilśniowa / 60 x 60 x 10,5 cm
sygn. i opisany na odwrociu: JAN ZIEMSKI / LUBLIN oraz nalepki galeryjne


Cena wywoławcza:
35 000 zł
8 197 EUR
9 139 USD

Estymacja:
40 000 - 60 000 zł ●
9 368 - 14 052 EUR
10 444 - 15 666 USD

Aukcja Dzieł Sztuki 15 października 2024

wtorek, 15 października, o godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa przedaukcyjna:
27 września - 15 października 2024
Wystawa czynna:
pn. – pt.: 11.00 – 18.00
sob. - nd.: 11.00 – 15.00

Zlecenia licytacji:
+48 (22) 62 81 367
galeria@polswissart.pl

Zlecenie licytacji

Licytuj online

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: