56. Henryk Stażewski - Relief nr 10, 1972

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Jan Ziemski
    - Interferencje, lata 60. - 70. XX w.,

  • Następny

    Następna praca

    Henryk Stażewski
    - Nr 80, 1975,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

Twórczość Stażewskiego od początku związana jest z awangardą – od wczesnych kubistycznych rysunków, poprzez fazę konstruktywistyczną i fascynację Strzemińskim, aż do kompozycji z pogranicza abstrakcji i figuracji, które zdominowały warsztat artysty na przełomie lat 40. i 50. Od lat 60. Stażewski opowiedział się całkowicie za abstrakcją geometryczną by znów w latach 70. poprzez tzw. „reliefy malowane” zanegować ich geometryczną strukturę i zasady regularnego rytmu kompozycyjnego. Charakterystyczne, barwne „kwadraty w kwadracie” stanowią kwintesencję stylu Stażewskiego. Artysta rozwijał w nich swoje badania nad problemami wyrażenia ruchu, koloru i światła, a także zgłębiał kwestię organizacji przestrzeni i podziału płaszczyzny. Precyzyjne w formie, doskonałe warsztatowo, przykuwają wzrok luministyczną powierzchnią, malowaną neonowymi niekiedy fluorescencyjnymi akrylami. Tęczowe reliefy, pełne harmonii gradientowe kompozycje lub przeciwnie – kontrastowe zestawienia barwne, artysta konstruował na zasadzie powtarzania i grupowania w zbiory jednego, prostego elementu – kwadratu. Uporządkowane, purystyczne dzieła są niczym tablice używane w optyce i kolorymetrii. „Zajmuję się zagadnieniem koloru. (…) Matematyczną precyzję w wyborze kolorów osiągam przez intuicję. W naszym oku jest miara, która daje niezawodne oparcie dla intuicji. Dzięki intuicji twórczość artystyczna nie jest ilustracją praw już odkrytych” – mówił artysta (Henryk Stażewski [katalog wystawy], Galeria Foksal, Warszawa 1969, s. nlb)

Proweniencja

Warszawa, kolekcja prywatna

Biogram artysty

Henryka Stażewskiego bez wątpienia zaliczyć należy do grona najbarwniejszych postaci polskiej sztuki powojennej. Malarz, pionier awangardy lat 20. i 30. XX wieku, reprezentant konstruktywizmu, współtwórca nurtu abstrakcji geometrycznej lat 60., 70. i 80 był autorem kompozycji reliefowych ale również projektantem wnętrz, dekoracji scenograficznych i plakatów. Stażewski był nie tylko współtwórcą polskiego ruchu awangardowego, lecz miał też bliski kontakt ze środowiskiem światowej awangardy. Więzy przyjaźni łączyły go z takimi artystami jak Piet Mondrian, Kazimierz Malewicz, Michel Seuphor czy Theo van Doesburg. Henryk Stażewski studiował w latach 1913-1919 w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie w pracowni Stanisława Lentza. Należał do grupy ekspresjonistów polskich (od 1919 roku Formistów). Początkowo tworzył realistyczne akwarele w duchu impresjonizmu, akty, portrety oraz pejzaże. Po ukończeniu studiów w 1920 roku zadebiutował na wystawie zbiorowej w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych. Już wówczas podejmował nowe wyzwania, których pierwszym ważnym owocem był ogłoszony w 1923 roku manifest konstruktywistów. Był członkiem-założycielem Grupy Kubistów, Konstruktywistów i Suprematystów „Blok” (1924-1926) oraz ugrupowań, które rozszerzyły założenia programowe Bloku – Praesens (1926-29) i a.r. (1929-1936). Był redaktorem czasopism „Blok” i „Praesens”. Po wojnie odgrywał wiodącą rolę w życiu polskiego świata artystycznego będąc współtwórcą tak ważnych inicjatyw jak m.in. powstania warszawskiej Galerii Foksal i ruchu wokół niej skupionego.

Sama twórczość Stażewskiego od początku związana jest z awangardą – od wczesnych kubistycznych rysunków poprzez fazę konstruktywistyczną i fascynację Strzemińskim po kompozycje z pogranicza abstrakcji i figuracji, które dominowały warsztat artysty na przełomie lat 40. i 50. Od lat 60. Stażewski opowiedział się całkowicie za abstrakcją geometryczną by znów w latach 70. poprzez tzw. reliefy malowane zanegować ich geometryczną strukturę i zasady regularnego rytmu kompozycyjnego. Galeria Annely Juda z siedzibą w Londynie od momentu powstania w 1960 roku reprezentowała współczesnych artystów brytyjskich, europejskich i międzynarodowych ze szczególnym uwzględnieniem mistrzów XX-wiecznej awangardy, skupionych wokół rosyjskiego konstruktywizmu, Bauhausu i holenderskiego ruchu De Stijl. Nic zatem dziwnego, że w 1982 roku Annely Juda zorganizowała indywidualną wystawę Henryka Stażewskiego uchodzącego już wówczas za czołowego reprezentanta awangardy Europy Wschodniej. Wystawa, która zebrała kilkanaście powstałych głównie w latach 70. malowanych kompozycji abstrakcyjnych, została otwarta 10 listopada 1982 roku. Parę miesięcy wcześniej – w lipcu tego samego roku – grupę podobnych prac z tego samego okresu pokazał Stażewski na wystawie w galerii Denise Rene w Paryżu.

Nr katalogowy: 56

Henryk Stażewski (1894 - 1988)
Relief nr 10, 1972


akryl, aluminium, płyta pilśniowa / 62 x 62 cm
sygn. na odwrociu: nr 10 - 1972 / H. Stażewski


Cena wywoławcza:
250 000 zł
58 549 EUR
65 275 USD

Estymacja:
350 000 - 450 000 zł ●
81 968 - 105 387 EUR
91 384 - 117 494 USD

Cena sprzedaży:
340 000 zł*
79 626 EUR
88 773 USD

Aukcja Dzieł Sztuki 15 października 2024

wtorek, 15 października, o godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa przedaukcyjna:
27 września - 15 października 2024
Wystawa czynna:
pn. – pt.: 11.00 – 18.00
sob. - nd.: 11.00 – 15.00

Zlecenia licytacji:
+48 (22) 62 81 367
galeria@polswissart.pl

Zlecenie licytacji

Licytuj online

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: