30. Michał Jędrczak - L arte, 2006
Opis obiektu
sygn. p.d.: monogramem, na odwrocie nalepka autorska
Większość z prac Michała Jędrczaka ma tylko delikatne aluzje do figuracji. Tym razem jest inaczej. „L'arte” ma być czymś w rodzaju syntetycznego traktatu na temat sztuki, dlatego też musi być to przedstawienie czytelne i rozpoznawalne na pierwszy rzut oka. Artysta używa wszystkich cech charakterystycznych dla swojej twórczości - kompozycji wzdłuż osi symetrii, zgaszonej gamy barw, ekspresyjnego prowadzenia kreski. Tematycznie zastanawia się tu nad nurtującym wszystkich twórców pytaniem „czym jest sztuka?”. Oczywiście pytanie to stawiają nie tylko artyści, i nie tylko oni czują się bezradni na drodze, na której szukają odpowiedzi. Jędrczak w koło i kwadrat, w które Leonado da Vinci wpisał ludzką figurę – tak zwanego „człowieka witruwiańskiego”, wpisuje „Piramidę zwierząt” Katarzyny Kozyry. „Człowiek witruwiański” miał być głównym źródłem proporcji klasycznego porządku architektonicznego, a szerzej wzorcem proporcji i piękna w sztuce. „Piramida zwierząt” Kozyry jest bardzo istotnym dziełem dla polskiej sztuki krytycznej. Tej sztuki, która obecnie zdobyła powszechną akceptację krytyki, kuratorów, mecenasów kolekcji publicznych. Czy stanowi ona wzorzec, jedyny przepis na dobrą sztukę, na to czym jest sztuka? O to pyta kameralna praca Jędrczaka.
Biogram artysty
(ur. 1955 r.) studiowała na warszawskiej ASP w latach 1974–79, doktorat uzyskał 2005 r. Obecnie wykłada na macierzystej uczelni. Autor 8 wystaw indywidualnych, uczestnik ponad 20 ekspozycji zbiorowych. Zajmuje się także projektowanie grafiki użytkowej.
Nr katalogowy: 30
Michał Jędrczak (1955)
L arte, 2006
olej, płótno / 61x82 cm
- Cena wywoławcza:
-
1 500 zł
360 EUR
406 USD
XIV Aukcja Sztuki Najnowszej
24 luty 2015 r. godz. 19.00
ul. Wiejska 20, Warszawa