60. Zbigniew Makowski - LE MAT, 1973

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Bronisław Kierzkowski
    - KF 26, 1985,

  • Następny

    Następna praca

    Wojciech Fangor
    - MA 84, 1974,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

  sygn. u dołu: Zbigniew Makowski fuit hic XI 1973 LE MAT Absolwent warszawskiej ASP pod kierunkiem Kazimierza Tomorowicza. Od początku był aktywnym twórcą biorącym udział w wystawach i spotkaniach, które wpłynęły na kształt polskiej sztuki lat 50. i 60. (III Wystawa Sztuki Nowoczesnej - Warszawa 1959; I Plener Koszaliński - Osieki 1963). Nigdy nie identyfikował się jednak ze środowiskiem awangardy. Szybko wypracował własny charakter swej twórczości, oryginalnej zarówno na polskim jak i europejskim tle. Przeważają w sztuce Makowskiego nawiązania do surrealizmu (podczas pobytu w Paryżu w 1962 roku Makowski zetknął się z André Bretonem oraz członkami międzynarodowego ugrupowania Phases), którego śładem artysta nawołuje do swobody skojarzeń. W swoich kompozycjach Makowski gromadzi znaki, cyfry, litery, najróżniejsze mniej lub bardziej złożone formy geometryczne, akcenty figuratywne. Jako wielki miłośnik literatury i poeta, Makowski przeplata w swoich obrazach język malarski z językiem literackim zaczerpniętym z wykładów o sztuce zamieniając płótno w nośnik swego rodzaju artystycznego dziennika. W 1991 roku praca Makowskiego “Mirabilitas secundum diversos modos exire potest a rebus” 1973-80) została podarowana przez rząd Rzeczpospolitej genewskiej siedzibie ONZ. Sam Makowski został dwukrotnie nagrodzony dwoma prestiżowymi nagrodami przyznawanymi przez środowiska artystyczne: Nagrodą Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida (1973) oraz Nagrodą im. Jana Cybisa (1992).

Biogram artysty

„Tak, [tajemnica] jest wpisana [w obraz]. Można wiedzieć albo nie wiedzieć. Wiedza pomaga, ale też w jakimś sensie przeszkadza. Bo jeśli ktoś zna tylko alegorię, a nie wie, czym jest przeżycie, to zna tylko pojęcie. A tu trzeba przeżywać również warstwę emocjonalną. Na innych moich obrazach są przedstawione pojedyncze prawdy — można je odczytać lub nie. Jest warstwa anegdoty religioznawczej czy masońskiej i jeszcze elementy wynikające z poczucia humoru... Te obrazy mają tyle treści, ile potrafimy zobaczyć” – Zbigniew Makowski
(Wywiad Michała Jachuły ze Zbigniewem Makowskim, [w:] „Co po Cybisie?”, Jachuła M. [red.], Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2018, s. 151)

Zbigniew Makowski studiował na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych u Kazimierza Tomorowicza w latach 1950-1956. Po zakończeniu edukacji aktywnie uczestniczył w życiu artystycznym środowiska awangardy i brał udział w wystawach i wydarzeniach, które decydowały o obliczu polskiej sztuki lat 50. i 60., taki jak np. III Wystawa Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (1959) oraz Plener Koszaliński – Osiecki (1963).

Pomimo bliskiego kontaktu z tworzącą się wtedy awangardą, malarz obrał inną drogę twórczą niż jego przyjaciele. Jego prace zachowały własny charakter nawiązujący do surrealizmu, z którym zetknął się podczas podróży do Paryża w 1962 roku. Poznał wtedy sztukę André Bretona oraz członków międzynarodowego ugrupowania Phases. Zainspirowany, zaczął tworzyć skomplikowane kompozycje, łączące luźne skojarzenia z symbolami, cyframi, literami i geometrycznymi formami. Nie można jednak jednoznacznie określić Makowskiego jako surrealistę. Nie liczyła się dla niego idea tego kierunku, a jedynie liryczność i poetyka prac. Artysta zafascynowany był nie tylko sztuką, ale również matematyką, kulturą europejską i azjatycką, poezją, filozofią, zjawiskami magicznymi i ezoteryką. Wszystkie te pasje miały odbicie w jego pracach i szczegółowo przemyślanych kompozycjach. Makowski ułożył własny arsenał symboli, którymi posługiwał się by twórczo komentować swoje życie wewnętrzne, myśli i nabywaną wiedzę. Malował przede wszystkim na papierze, choć czasem sięgał też po różne tkaniny – od surowego płótna po aksamit. Był szczególnie sprawny warsztatowo. Rysunek jego prac jest bardzo staranny, budujący iluzję przestrzeni.

Artysta otrzymał wiele wyróżnień, m.in. Nagrodę Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida (1973) oraz Nagrodę im. Jana Cybisa (1992). W 2012 został laureatem XI Nagrody im. Kazimierza Ostrowskiego „za ponadczasową i uniwersalną malarską wizję rzeczywistości, za ukrytą w jego obrazach poezję, magię, metafizykę form i kolorów oraz za harmonijne połączenie intelektualnego i estetycznego wymiaru sztuki” – jak głosił werdykt Kapituły ZPAP. W 1991 roku praca Makowskiego „Mirabilitas secundum diversos modos exire potest a rebus” została podarowana przez rząd Rzeczpospolitej genewskiej siedzibie ONZ. Jego obrazy znajdują się w kolekcjach w Polsce i za granicą oraz były eksponowane na licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych.

Nr katalogowy: 60

Zbigniew Makowski (1930 - 2019)
LE MAT, 1973


olej, płótno / 150x70 cm


Cena wywoławcza:
60 000 zł
14 355 EUR
18 349 USD

Estymacja:
70 000 - 80 000 zł
16 747 - 19 139 EUR
21 407 - 24 465 USD

Cena sprzedaży:
70 000 zł
16 747 EUR
21 407 USD

AUKCJA DZIEŁ SZTUKI

9 października 2014 r.
ul. Wiejska 20, Warszawa

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: