10. Andrzej Pronaszko - Na pastwisku, 1911-12

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Stanisław Kamocki
    - Plac Mariacki,

  • Następny

    Następna praca

    Wlastimil Hofman
    - Anioł, 1923,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

Młody Pronaszko „zrażony sposobem nauczania i konserwatyzmem Akademii”, w niespełna rok po rozpoczęciu studiów na krakowskiej uczelni porzucił je, by w latach 1911-13 wraz z bratem Zbigniewem i Tytusem Czyżewskim, zająć się „organizacją pierwszych Wystaw Niezależnych, wzorowanych na francuskich Salons des Independants. Wówczas powstały akwarele i oleje: „Dziad i Pijak” (1910), „Dziewczyna z różą” (1910), „Chochlikpolujący”(1911), „Tatry”, „Zielony gaj”, „Motyw z Bukowiny” (wszystkie z 1912),  „Topielec”, „Triumf śmierci”, czy „Portret męski” - obecnie Muzeum Narodowe w Warszawie (wszystkie z 1913).

Wartość prezentowanej pracy jest tym bardziej znacząca, iż większość dorobku z tamtego okresu, nie zachowała się do naszych czasów, znane są jedynie ich tytuły, wymienione w katalogach wystaw.

Akwarela pt. „Na pastwisku” z lat 1911-1912, doskonale ilustruje moment przejściowy w rozwiązaniach twórczych artysty. Młodopolska w temacie, zdradza już pierwsze cechy formizmu: zgeometryzowane kształty podkreślone intensywną barwą oraz delikatny kontur, dzielący płaszczyzny na osobne pola.

Wystawiany

Obraz wystawiany w TPSP w Poznaniu pomiędzy 1912 a 1914 rokiem.

Biogram artysty

Chociaż Andrzej Pronaszko znany jest przede wszystkim jako wybitny scenograf, to właśnie fascynacji malarstwem uległ najwcześniej. We wspomnieniach z dzieciństwa spędzonego na Podolu pisał: „Trawiłem czas – w mniejszym stopniu na zabawach z rówieśnikami – a w większym na wymalowywaniu barwnymi kredkami przedmiotów otaczającego mnie świata, który z dnia na dzień kolejno odkrywałem” (Wierzbicka A., Andrzej Pronaszko znany scenograf i zapomniany malarz, [w:] Biuletyn Historii Sztuki, R. LVI, 1994, Nr 1-2, s. 101). Początkowo, za namową ojca, podjął studia Wyższej Szkole Przemysłowej w Krakowie, lecz już w 1909 roku wstąpił na krakowską Akademię Sztuk Pięknych. Tam, pod okiem Leona Wyczółkowskiego, pracował „(…) nad realistycznym opanowaniem formy i koloru studiowanego przedmiotu” (Tamże, s. 102). Po roku, zniechęcony konserwatyzmem Akademii, zrezygnował z nauki – ale nie z malarstwa. Obrazy z pierwszego okresu twórczości Pronaszki noszą znamiona sztuki Młodej Polski. Znać w nich również echa lekcji malarstwa, pobieranych w młodości od Wlastimila Hofmana, z którym zaprzyjaźniona była rodzina Pronaszków.
Zasadniczą zmianę przyniósł rok 1913, w którym artysta zwrócił się ku formizmowi. Od tego czasu obrazy Pronaszki charakteryzowała uproszczona i zgeometryzowana forma. Podejmowane tematy zaczęły oscylować wokół motywów religijnych. W 1916 roku, wspólnie z bratem Zbigniewem oraz Tytusem Czyżewskim, założył „Towarzystwo Skrajnych Modernistów”, które za cel stawiało sobie przeciwstawienie się panującemu w sztuce polskiej odrętwieniu. Ugrupowanie noszące faktyczną nazwę „Ekspresjoniści Polscy” w 1919 roku przeobraziło się w Formistów. Czołowym teoretykiem grupy stał się Zbigniew Pronaszko. W 1921 roku malarstwo Pronaszki zaczęło zdradzać wpływy kubistyczne, stało się bardziej monochromatyczne, utrzymane w tonacji szaro-niebieskiej. Preferowaną techniką malarską artysty był wówczas olej. Przez cały okres swojej twórczości równie ważnym i rozwijanym równolegle z malarstwem sztalugowym gatunkiem, był rysunek.

Choć w 1922 roku rozpadła się grupa Formistów, Pronaszko nie zarzucił eksperymentów z formą. W końcu w roku 1926 związał się z ugrupowaniem „Praesens”. W odróżnieniu od pozostałych członków grupy, jego obrazy nie były ściśle abstrakcyjne, operowały raczej zasadami deformacji przedmiotu. Począwszy od 1935 roku artysta zaczął powoli wycofywać się z malarstwa na rzecz większego zaangażowania w uprawianą jednocześnie scenografię. Andrzej Pronaszko pozostaje na kartach polskiej historii sztuki jako artysta wszechstronny, o wielkim talencie i równie silnej potrzebie poszukiwań właściwego dla siebie języka wypowiedzi.         

Nr katalogowy: 10

Andrzej Pronaszko (1888 - 1961)
Na pastwisku, 1911-12


akwarela, ołówek, piórko, tusz, papier / 20,5 x 29,5 cm
sygn. p.d.: And. Pronaszko 1911-12.
Na odwrocie nalepka Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Poznaniu z z odręcznym (autorskim ?) napisem: „Andrzej Pronaszko / Na pastwisku” i numerem: 88.


Cena wywoławcza:
5 000 zł
1 183 EUR
1 640 USD

Estymacja:
7 000 - 10 000 zł
1 655 - 2 365 EUR
2 296 - 3 279 USD

Cena sprzedaży:
6 500 zł
1 537 EUR
2 132 USD

AUKCJA DZIEŁ SZTUKI

12 marca, 2014 r. godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: