38. Mela Muter - MACIERZYŃSTWO

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Mela Muter
    - PORTRET MĘŻCZYZNY,

  • Następny

    Następna praca

    Włodzimierz Terlikowski
    - PEJZAŻ Z POŁUDNIA FRANCJI,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

Z tematów kompozycyjnych pociąga Mutermilchową nade wszystko problem uczucia macierzyństwa. I tu ten talent na wskroś męski nabiera na chwilę miękkości i słodyczy kobiecej. W geście matki obejmującej dziecko, widzi artystka naturalną, zawsze skończoną kompozycję malarską. W kobiecie najbrzydzszej nawet, tulącej do piersi dziecko, odnajduje pierwiastki niezwykłego poetyckiego piękna i harmonii. (...)

Henryk Zbierzchowski, 1910
za: Jerzy Malinowski, Barbara Brus-Malinowska W kręgu Ecole de Paris. Malarze żydowscy z Polski, Warszawa, 2007.

 

 

Temat macierzyństwa zajmuje niezwykle ważne miejsce w twórczości Meli Muter. Wątki z nim związane pojawiają sie w nim około roku 1905, by pozostać aktualne w różnych wariantach do końca artystycznej działalności. Przedstawienia kobiet z dziećmi przy piersi wykazują silne analogie do twórczości Władysława Ślewińskiego. Matki, często postaci wieśniaczek o rysach jakby wyrzeźbionych, wyrytych przez ból podniesione są do rangi niemalże Madonny. Oto dojrzały owoc boleści - mawiała artystka o swoich matkach, tłumacząc, że tłem jej pracy przy tych przedstawieniach były cierpienie i miłość. Zniszczone twarze i ręce były na to dowodem, świadectwem naturalnego stanu rzeczy, który tak fascynował artystkę. Piękno w klasycznym wydaniu nie pociągało artystki, szukała raczej cech swoistych, które sprawiały, że każdy model opowiadał swoją tylko historię i przez to stawał się jeszcze bliższy twórcy i odbiorcy. Nawet dzieci były jakby dojrzalsze niż na to wskazywać mógłby ich wiek, z czujnymi oczami, przedwcześnie rozbudzonymi do ciężkiego życia o nadmiernie inteligentnym spojrzeniu. Takie spojrzenie na postać ludzką, skłonność do przedstawiania człowieka w jego bardzo naturalnym wydaniu miało zapewne swoje korzenie w społecznym zaangażowaniu artystki, ale było też wyrazem stanu psychicznego, jaki cechował wielu artystów tamtego okresu. Cierpienie, egzystencjalny dramat ludzkiego losu i wynikajace z tego piękno było motywem przewodnim twórczości na początku wieku m.in. Wojciecha Weissa czy Witolda Wojtkiewicza. Prezentowana praca stanowi piękny przykład tego nurtu działalności artystki. Monumentalna w wymiarze jest wciąż rzadkością na rynku i należy niewątpliwie do najbardziej wartościowych dzieł artystki

Reprodukowany

Katalog Aukcji École de Paris, Artcurial, 24.10.2012. poz. 393.

Biogram artysty

To Paryż dał mi wszystkie elementy, które składają się na moją sztukę. Tu odnalazłam nawet mój słowiański charakter, którego w Polsce bym zapewne nawet nie zauważyła, a który tu wszyscy chętnie zauważają w moich płótnach. I w tym jest, jak sądzę, wielka siła Paryża: wszystkie przeróżne surowce, jakie przywozimy tu ze sobą, ulegają tu wzmocnieniu i przetapiają się w jednolity typ, rodzaj solidnego i jednorodnego metalu. – Mela Muter

(Mela Muter. Malarstwo, wyd. Muzeum Uniwersyteckie w Toruniu, Toruń, 2010, s. 13.)

Mela Muter – a dokładnie Maria Melania z Klingslandów Mutermilch – urodziła się w Warszawie, w majętnej żydowskiej rodzinie, wiernej polskiej tradycji niepodległościowej. Swoją edukację malarską rozpoczęła uczęszczając na kurs w prywatnej Szkole Rysunku i Malarstwa dla Kobiet w Warszawie, prowadzonej przez Miłosza Kotarbińskiego. W 1901 roku wyjechała do Paryża, w którym z niewielkimi przerwami została do końca życia. Będąc młodą matką kształciła się w paryskich szkołach: Académie Colarossi oraz Académie de la Grande Chaumičre, które umożliwiały edukację kobietom. Po burzliwym małżeństwie z krytykiem sztuki Michałem Mutermilchem, artystka wywołała duże zainteresowanie wśród paryskiej awangardy swoim związkiem z francuskim publicystą Raymondem Lefebvrem. Barwna osobowość Meli Muter pozwoliła jej na nawiązanie interesujących relacji z elitą inteligencką i artystyczną. W gronie bliskich jej przyjaciół znajdował się uwielbiany w Francji poeta Rainer Maria Rilke. Malarka utrzymywała także kontakt z Polakami mieszkającymi w Paryżu – Leopoldem Staffem, Władysławem Reymontem oraz Stefanem Żeromskim. Znała się również z Olgą Boznańską, obok której wynajmowała sąsiadującą pracownię.

Mela Muter należała do międzynarodowego artystycznego kręgu École de Paris, a jej nazwisko pojawiało się wśród najbardziej cenionych twórców, takich jak Marc Chagall, Amadeo Modigliani czy Pablo Picasso. Wśród sportretowanych przez nią osobistości świata sztuki, znaleźli się m.in. meksykański malarz, mąż Fridy Kahlo – Diego Rivera, znany marszand Ambrois Vollard, czy wreszcie jeden z najważniejszych architektów francuskich Auguste Perret, który zaprojektował dla niej luksusową willę i pracownię przy Rue Vaugirard 114. W 1917 roku atelier Meli Muter odwiedził sam Henri Matisse, którego zachwyciła jej sztuka. Malarka wystawiała w paryskich galeriach Chéron (1918) i Druet (1926 i 1928), a także na pokazach w barcelońskiej Galerii José Dalmau, w Monachium, Pittsburgu oraz krajowych wystawach zbiorowych w Krakowie, Lwowie i Warszawie.

W jej karierze istotne okazały się podróże. Podczas pobytu w Bretanii, malarkę zaintrygowała sztuka artystów tzw. szkoły z Pont-Aven. Uproszczony, miękki modelunek portretowanych postaci, czasami kontrastowany z abstrakcyjnie położoną barwną plamą farby, przyczynił się do jej krótkiej fascynacji twórczością Gauguina. Na jej dojrzały styl wpływ miała jednak inspiracja płynąca z obrazów Paula Cézanne'a, Vincenta van Gogha oraz Edouarda Vuillarda. Będąc pod wrażeniem ich sztuki, artystka zaczęła eksperymentować z plamą barwną, rozbijając ją na wibrujące drobne cząsteczki. Zmieniła również stosowaną kolorystyczną paletę, co przyczyniło się do wypracowania nowej nastrojowości dzieł i bardziej intymnego klimatu.

Nr katalogowy: 38

Mela Muter (1876 - 1967)
MACIERZYŃSTWO


olej, tektura / 107.5 x 88 cm
sygn. l.g.: Muter


Cena wywoławcza:
370 000 zł
88 096 EUR
98 144 USD

Estymacja:
400 000 - 500 000 zł ●
95 239 - 119 048 EUR
106 101 - 132 626 USD

AUKCJA DZIEŁ SZTUKI
23 MAJA 2017

23 maja, 2017 r. godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa przedaukcyjna:
28 kwietnia - 23 maja 2017 r.
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Kontakt w sprawie obiektów:

galeria@polswissart.pl
tel.: +48 (22) 628 13 67

ZLECENIE LICYTACJI

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: