49. Roman Opałka - Portret kobiety w bordowej spódnicy, 1956.
Opis obiektu
Oferowane obrazy są szczególnie ciekawe, ponieważ dokumentują w twórczości Romana Opałki czas poprzedzający słynne obrazy liczone. Zanim artysta rozpoczął swój najsłynniejszy cykl w 1965 roku przeszedł drogę niemniej interesującą choć znaną tylko nielicznym. W czasie studiów w łódzkiej PWSSP a następnie w warszawskiej ASP Opałka prowadził indywidualne próby w zakresie rysunku i malarstwa realistycznego. Powstałe wówczas prace pomogły artyście wypracować pewne rozwiązania formalne czy udoskonalić pierwotne wizje stając się ostatecznie podwaliną pod mający nadejść Program obrazów liczonych.Opałka, rozwijając warsztat, próbował swoich sił w licznych technikach malarskich i rysunkowych, żonglował tematyką prac – od portretów i pejzaży, poprzez ilustracje, okładki książkowe, projekty plakatów czy karty pocztowe.
Oferowane portrety dwóch młodych kobiet, podobnie jak inne prace artysty z lat 50., charakteryzują się syntetycznym oddaniem modela. Kubizująca forma, kształty obwiedzione wyraźnym konturem, brak światłocienia to charakterystyczne elementy dla malarstwa Opałki tego czasu. Obydwie prace są monumentalna zarówno poprzez swój rozmiar, jak i kompozycję. „Portret kobiety w błękitnej bluzce” namalowany został w 1956 roku – w czasie, gdy Opałka kończył studia na warszawskiej ASP. Sposób malowania zdradza pokrewieństwo z formizmem, momentami też kubizmem, widoczna jest tu geometryzacja kształtów, jak i pogłębiona ich syntetyzacja. Druga kompozycja powstała w podobnym okresie. „Portret kobiety w chabrowej spódnicy” zdradza nawiązania do realistycznego sposobu obrazowania, z użyciem giętkiej, mniej surowej linii. Nie zmienia to jednak faktu, że obydwie realizacje pod wieloma względami są do siebie podobne – mowa tu przede wszystkim o motywie, kolorystyce, charakterystycznej, grubej, konturowej kresce. Obydwie prace pokazywane były na wystawie „Roman Opałka. Pierwsze trzy dekady twórczości” zorganizowanej najpierw w warszawskiej Galerii Stalowa a następnie w 2015 roku we wrocławskiej Galerii Miejskiej. Po raz pierwszy można było wówczas oglądać blisko 200 wczesnych prac Romana Opałki - figuratywnych szkiców, rysunków, gwaszy i plakatów, a także archiwaliów.
Proweniencja
Warszawa, kolekcja prywatna
Kraków, kolekcja Ewy i Marka Pietkiewicza
Wystawiany
Wrocław, Galeria Miejska, Roman Opałka. Pierwsze trzy dekady twórczości, styczeń – marzec 2015.
Warszawa, Galeria Stalowa, Roman Opałka. Pierwsze trzy dekady twórczości.
Reprodukowany
Roman Opałka, wyd. Modulus, Kraków, 1996, s. 37 (jako Halszka)
Roman Opałka. Pierwsze trzy dekady twórczości, wyd. Galeria Miejska, Wrocław 2015, s. 68.
Nr katalogowy: 49
Roman Opałka (1931 - 2011)
Portret kobiety w bordowej spódnicy, 1956.
tempera, papier beżowy / 125,5 x 95 cm
sygn. p.d.: OR 1956
- Estymacja:
-
90 000 - 130 000 zł ●
20 786 - 30 024 EUR
23 499 - 33 943 USD
- Cena sprzedaży:
-
80 000 zł
18 476 EUR
20 888 USD
AUKCJA DZIEŁ SZTUKI 12 MARCA 2019
12 marca 2019 r. godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa
- Kontakt w sprawie obiektów: