Aukcje
Wystawy
Obrazy galerii
Zaproponuj obiekt
KUP SPRZEDAJ Usługi
Inspiracje
O nas
Kontakt
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
41.

Leon Chwistek
(1884-1944)

Śniadanie, 1921

akwarela, ołówek, papier / 16 x 21 cm (w świetle oprawy)

sygn. na odwrocie: Śniadanie Rysował Leon Chwistek 1921, na odwrocie nalepka wystawowa TPSP Kraków z opisem pracy

Estymacja:
8 000 - 9 000 zł
Cena wylicytowana:
16 000 zł
41.

Leon Chwistek
(1884-1944)

akwarela, ołówek, papier / 16 x 21 cm (w świetle oprawy)

sygn. na odwrocie: Śniadanie Rysował Leon Chwistek 1921, na odwrocie nalepka wystawowa TPSP Kraków z opisem pracy

Podatki i opłaty

  • Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna.
    Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.

Kraków, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych

(…) poczucie metafizycznej grozy budzi w widzu niesamowity łeb jego [Chwistka], nabity guzami mądrości nadludzkiej jakiejś, pod którego sklepieniem, jak kopuła Bramantego, czołem, wybałuszone na bezmiar tajemnicy oczy (…) to najwidoczniej logistyka, a nie estetyka (…) daje im to połączenie sprzecznych właściwości wyrazu, powiększające jeszcze już i tak wielką grozę, odczuwaną przez wszystkich, nawet najbliższych, w razie znajdowania się w dosięgu myśli i szabli tego prawdziwego tytana ducha i ciała.

– Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkiewicz S. I., Leon Chwistek – Demon intelektu, maszynopis, 1933-34)

 

O Leonie Chwistku należałoby otwarcie powiedzieć: człowiek-orkiestra. Był wybitnym matematykiem i filozofem, jak również utalentowanym malarzem oraz teoretykiem sztuki, a na domiar tego członkiem założycielem awangardowej grupy Formistów i twórcą nowej malarskiej teorii – strefizmu. Urodził się w 1884 roku w Krakowie. Studia z zakresu filozofii i matematyki pobierał na Uniwersytecie Jagiellońskim, filozofię kontynuował później również w Getyndze. Przez pewien czas, na przełomie 1903 i 1904, uczęszczał także jako wolny słuchacz na zajęcia do pracowni Józefa Mehoffera na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Od 1922 pełnił funkcję wykładowcy matematyki na uczelni macierzystej, a od 1930 roku był profesorem logiki matematycznej na Uniwersytecie Jana Kazimierza we Lwowie.

Wiele podróżował po Europie, prowadząc badania naukowe. Czas spędzony za granicą poświęcał też na samodzielne kształcenie artystyczne, odwiedzając licznie muzea i studiując dzieła wielkich mistrzów. W Wiedniu zachwyciło go weneckie malarstwo renesansowe. W Paryżu w Académie de la Grande Chaumière uczył się rysunku i równoecześnie poznawał twórczość kubistów.

Jako artysta zadebiutował w 1917 roku na pierwszej wystawie Formistów w Krakowie. Później uczestniczył w niemal wszystkich wystawach grupy, będąc jednocześnie jej czołowym teoretykiem. Opublikował szereg artykułów, wykładając w nich swoje koncepcje artystyczne (m.in. „Wielość rzeczywistości w sztuce”, 1918; „Wielość rzeczywistości”, 1921). Największe znaczenie dla postawy malarskiej Chwistka miały osiągnięcia włoskich futurystów i francuskich kubistów. Od nich to artysta przejął myśl o autonomii formy, uwolnionej od naśladowania natury. W 1922 sformułował zasady tzw. strefizmu, własnej „matematycznej” teorii malarskiej, w myśl której kompozycja obrazu winna być budowana „według jakości kształtów, barw, tempa wydarzeń itp.” tworząc wyodrębnione, ale przechodzące jedna w drugą, strefy pokrewnych form i barw.

Wystawiał w Krakowie (wystawa indywidualna w 1927) oraz we Lwowie (wystawa indywidualna w 1934). W okresie formistycznym malował portrety, akty, kompozycje figuralne oraz widoki fantastycznych miast. Tworzył także portrety oraz kompozycje inspirowane założeniami futurystycznymi oraz pracami dzieci.