52. Jan Lebenstein - Figura na różowym tle, 1959
Opis obiektu
Cykl „Figur” to nie tylko obrazy olejne ale również prace malowane tuszem, gwaszem lub akwarelami na papierze, często milimetrowym. Przedstawiają zgeometryzowane, zsyntetyzowane, uproszczone postaci o hieratycznej strukturze, ukazane nieruchomo, wertykalnie i symetrycznie wokół osi - kręgosłupa, w pełni niemal wypełniające płaszczyznę kartki. Wobec figur osiowych często używa się określenia „rozpięte” czyli rozłożone symetrycznie wzdłuż osi, „hieratyczne” – ponieważ dostojne, sztywne, przywodzące na myśl pismo staroegipskie, wobec prac wykonanych na papierze stosuje się przymiotnik „kreślone”. Sam artysta mówił, że figury osiowe „były obrazami pojęciowymi, tzn. rzutowały naturę w sposób wyabstrahowany na obraz, a nie przedstawiały przedmiotu w sposób pośredni”. Traktował je zatem jak rodzaj znaków, elementów tajemniczego kodu. Figur osiowych nie da się łatwo przyporządkować do żadnego nurtu w sztukach plastycznych lat 50. i 60. Nie należą bowiem ani do sztuki abstrakcyjnej, ani do surrealizmu ani do nowej figuracji – są bytem osobnym. Lebenstein był przekonany, że „Malarstwo ma swoje jedyne uzasadnienie w swoim istnieniu, byciu. Żądanie publiczności skierowane do artysty, by wyjaśnił swą postawę, wyjaśnił swój stosunek do świata – zaciera chyba istotę rzeczy”. Artysta pragnął, aby jego obrazy przemawiały same w swoim imieniu i aby wsłuchać się w nie, a nie przelotnie zerknąwszy na nie pytać twórcę o objaśnienie. Sztuka ma mówić sama i czynić to dobitnie i wyraźnie. „Figury” są wyraźnym, konkretnym głosem, który przemawiając porusza i zadziwia – bowiem „Sztuka jako zjawisko fascynujące nie potrzebuje dodatkowych wyjaśnień, gdyż jest przede wszystkim bodźcem do poruszania nas, do intensywnego uczucia” (Portrety wewnętrzne. Z Janem Lebensteinem rozmawia Witold Orzechowski, “Kultura”, nr 11, 1967)
Proweniencja
Warszawa, kolekcja prywatna
Biogram artysty
Absolwent warszawskiej ASP (1948-54) w klasie Artura Nachta-Samborskiego należy do grupy najwybitniejszych polskich malarzy i rysowników. Przełomowym momentem w karierze artystycznej Lebensteina było otrzymanie w 1959 roku Grand Prix na I Międzynarodowym Biennale Młodych w Paryżu. Od tego momentu twórczość artysty weszła na wielkie międzynarodowe salony zdobywając sobie wielkie uznanie krytyków i publiczności, dzięki wydarzeniom takim jak indywidualna wystawa w paryskim Muzeum Sztuki Nowoczesnej w 1961 roku. Kolejne pokazy, w Amsterdamie, Nowym Jorku, Rzymie, Oslo czy Berlinie, tylko utwierdzały pozycję Lebensteina stawiając go w ścisłej czołówce światowego malarstwa. Jego twórczość jest trudna do zdefi niowania. Z jednej strony jawi się jako oryginalna odmiana malarstwa figuratywnego, z drugiej zaś przemawia bogatym językiem abstrakcyjnym, który bliski jest surrealizmowi. Obrazy Lebensteina to poetyckie transpozycje figury ludzkiej, ekspresyjne postaci zwierzęce, w których przebrzmiewa fascynacja reliktami archaicznych kultur.
Nr katalogowy: 52
Jan Lebenstein (1930 - 1999)
Figura na różowym tle, 1959
akwarela, tusz, papier milimetrowy / 56 x 19 cm
opisany na odwrocie: JAN LEBENSTEIN „figura na różowym tle" 1959 gwasz 56 x 18-19
- Estymacja:
-
25 000 - 30 000 zł ●
5 507 - 6 608 EUR
6 685 - 8 022 USD
Aukcja Dzieł Sztuki 1 czerwca 2021
1 czerwca godz. 19.00
aukcja odbędzie się online
wystawa przedaukcyjna:
14 maja – 1 czerwca
Galeria Domu Aukcyjnego
ul. Wiejska 20, Warszawa