Bardzo ważne jest dla mnie, aby we wszystkich moich pracach znalazła się cząstka nadziei, bo wierzę, że będzie „lepiej”. Nawet po największych tragediach.
– Igor Dobrowolski
Igor Dobrowolski urodził się w 1987 roku w Jeleniej Górze. Swoją przygodę ze światem sztuki rozpoczął w 2014 roku. W krótkim czasie został doceniony i uzyskał rozgłos na całym świecie. Obecnie reprezentowany jest m.in. przez słynną Maddox Gallery w Londynie, która o Dobrowolskim pisze: „Kierując się pasją uchwycenia głębokiej i często tragicznej natury ludzkiego doświadczenia, artysta interdyscyplinarny Igor Dobrowolski tworzy wielowarstwowe prace wizualne, które kontrastują zachodni konsumpcjonizm z jego niszczącym wpływem na środowisko i społeczności w innych częściach świata. Jego często monochromatyczne kolaże tworzone z fragmentów znanych obrazów i ikonografii z zachodniej historii kultury, fotografii, symboliki i graffiti wciągają. Konfrontują widza z jaskrawo przeciwstawnymi, równoległymi rzeczywistościami współczesnego społeczeństwa, jak również zmuszają nas do negocjowania naszego osobistego w nich usytuowania”.
Dobrowolski znany jest z bardzo świadomego, niemalże metodycznego, podejścia do tworzenia sztuki, pracując w obrębie kilku cyklów, za które odpowiadają różne osobowości psychologiczne autora. Odkrywając w sobie emocje utożsamiane z kobiecością – wrażliwość, wdzięk czy dojrzałość w rozwoju emocjonalnym, implementuje je w procesie twórczym. Natomiast za stronę opozycyjną, odpowiedzialną za złote płaskorzeźby, które pełne są kanciastych elementów czy ostrych kształtów, odpowiada osobowość „tyraniczna” w stosunku do swojej pracy. Pokazuje ona tytaniczne przykładanie się do niej, konsekwentne zmierzanie do wyznaczonego przez siebie celu, a także bezkompromisową dążność do perfekcji. Kolejną postacią determinującą inny cykl prac, jest wewnętrzne dziecko, które kieruje autora do tworzenia tzw. dziecięcych abstrakcji, malowanych lewą ręką. Są to obrazy kreowane na pograniczu transu i jawy, w które artysta oddaje całe swoje serce i nieograniczoną, dziecięcą wyobraźnię. Ostatnim, rozpoznawalnym tematem prac Igora Dobrowolskiego jest jego tzw. strona współczesna, w której łączy wszystkie poprzednie odsłony, poruszając tematy psychologiczne, emocjonalne, społeczne oraz polityczne.
Oferowana praca powstała w technice rozwiniętej w pełni przez artystę. Po zakończeniu procesu formowania powierzchni obiektu, jest on pokrywany srebrem (pr. 925) w procesie chemicznym, czego efektem jest lustrzany połysk. Następnie dzieło lakierowane jest na złoty kolor. Płaskorzeźby o dużych formatach z tego cyklu posiadają umieszczone w sobie kryształy górskie. Ten przewrotny sposób przyciągniecia uwagi odbiorcy nasuwa oczywiste skojarzenia z bogactwem, przepychem i luksusem. „Kapiący złotem” obiekt jest jednak nośnikiem przeciwstawnej treści – wyryte na nim bowiem napisy i łączące się z nimi rysunki opowiadają historie nieuregulowanej sytuacji pracowników fizycznych narażających codziennie swoje zdrowie i życie. Dobrowolski przewrotnym hasłem „Every 3 weeks” zwraca naszą uwagę na problem narkotykowy – co trzy tygodnie bowiem w Ameryce z powodu przedawkowania substancji nielegalnych umiera tyle samo osób, co w atakach terrorystycznych 11 września.
Oferowana praca to coś więcej niż komentarz artysty, to krzyk w kierunku opływającego luksusem zachodniego świata zwracający uwagę na biedę, samotność, cierpienie drugiego człowieka.
Pionierska praktyka artystyczna i aktywizm Dobrowolskiego przesuwają granice świata sztuki i łączą wrażliwość materialną i wizualną z bezkompromisowym zaangażowaniem w sprawy społeczne.
Do tej pory artysta stworzył 17 złotych prac w dużym formacie, większość z nich sprzedała londyńska Maddox Gallery. Dobrowolski wystawiał swoje dzieła m.in. w Miami, Tajwanie, Londynie, Los Angeles czy Berlinie. Jego prace znajdują się w kolekcjach prywatnych takich gwiazd jak Nicole Scherzinger, Channing Tatum i Gigi Hadid.