97. Anna Podlewska-Polit - Bez tytułu, 2009
Opis obiektu
Buduję wewnętrzną przestrzeń obrazu światłem. Efekty świetlne tworzą napięcia wewnątrz kompozycji i koloru. Ale nie jest to czysto optyczna przestrzeń. Moim celem jest ewokowanie przestrzeni dotykowej.
– Anna Podlewska-Polit
Wertykalne struktury obrazów Anny Podlewskiej-Polit przywołują na myśl reliefy kanelowanych kolumn lub powierzchnie zaciągniętych żaluzji. Cykl białych kompozycji olejnych, rozpoczęty w 2008 roku, redukuje niemal do minimum głębię przedstawienia, konfrontując spojrzenie odbiorcy z subtelnymi efektami modelunku tworzącymi iluzję pofałdowanej powierzchni. Powtarzalny rytm pionowych pasów artykułuje każdorazowo inne fluktuacje światła, wskazując w ten sposób na upływ czasu. W tych jednolitych kompozycjach brak jest wyróżnionych form, dominujących planów; działają one na odbiorcę w sposób całościowy.
Cykl ten rozwija jeden z wątków twórczości zasadniczo neutralnej wobec modernistycznego postulatu poszukiwania specyfiki medium malarskiego. Budowane przez Podlewską-Polit kompozycje nie są uzależnione od „danych przyrodzonych” obrazu; rzutowane są niejako na płaszczyznę podobrazia, niekiedy tylko podkreślają jego materialność. Obraz jest tutaj rodzajem ekranu dla zmiennej gry światła, kompozycja malarska rodzajem projekcji. Artystka przenosi punkt ciężkości ze specyfiki medium na percepcję obrazu; uważa go za rodzaj pulsującej światłem membrany, z którą styka się spojrzenie odbiorcy. Często wykorzystywany przez nią format 120 x 100 cm kojarzy z „kartką papieru, niezobowiązującą powierzchnią poręczną dla prowadzenia rozważań malarskich”.
Białe obrazy Podlewskiej-Polit splatają ze sobą cechy abstrakcji i przedstawienia realistycznego: prezentują się jako abstrakcyjny układ form, a zarazem kojarzą się z nieprzejrzystą powierzchnią zamkniętej żaluzji. Są swego rodzaju testem dla spojrzenia; uruchamiać mogą charakterystyczny dla odbioru tradycyjnego malarstwa sposób czytania polegający na przesuwaniu się wzroku po powierzchni obrazu, lub prowokować próby wniknięcia do jego wnętrza – „przeszycia” wzrokiem iluzji płaskiej i nieprzenikliwej powierzchni. Wobec braku dostępu do optycznej głębi obrazu, ten drugi sposób czytania aktywizuje wyobraźnię odbiorcy – pobudza procesy reminiscencji wcześniejszych doświadczeń albo antycypacji doświadczeń przyszłych. Powierzchnie żaluzji malowanych przez artystkę nie skrywają za sobą równoległego świata zdarzeń; skąpane we własnym wibrującym świetle obrazy-żaluzje Podlewskiej-Polit nabierają znaczenia w procesie percepcji – tworzą rodzaj składni dla doświadczenia i skojarzeń odbiorcy.
Wystawiany
Fryburg, Atelier Fribourg-Nord, Dis/Re, 2012.
Podkowa Leśna, Muzeum Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów, Żaluzja. Hommage à Leonor Fini, 2011.
Warszawa, Biblioteka Uniwersytetu Warszawskiego, Konsekwencje, 2009
Biogram artysty
Urodzona w 1971 roku Anna Podlewska-Politjest absolwentką Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Dyplom z malarstwa obroniła w 1997 roku u prof. Rajmunda Ziemskiego. Jeszcze w 1993 roku została laureatką II nagrody na 6 Ogólnopolskim Przeglądzie Rysunku Studentów Wyższych Uczelni Plastycznych w Katowicach. Była stypendystką programu rezydencyjnego International Plein Air „Mark Rothko 2012” w Mark Rothko Art Centre (Daugavpils, Łotwa, 2012). Została wyróżniona na 45. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2021.
Autorka wystaw indywidualnych, m. in.: Galeria Promocyjna (Warszawa, 1998), Galeria Art (Warszawa, 2004), Biblioteka Uniwersytetu Warszawskiego (z Grażyną Bartnik, Warszawa, 2009), Muzeum Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów (Podkowa Leśna, 2011), Atelier Fribourg-Nord (Fryburg, Szwajcaria, 2012). Uczestniczka wystaw zbiorowych, m. in.: Collection, Mark Rothko Art Centre (Daugavpils, Łotwa, 2013); 8 kobiet, Konduktorownia (Częstochowa, 2017); Gold: Exhibition form the Collection of Daugavpils Mark Rothko Art Centre, Madona Museum of Local History and Art (Madona, Łotwa, 2018); GEO: Daugavpils Mark Rothko Art Center Collection Exhibition, Riga Art Space (Ryga, Łotwa, 2021); 45. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2021, Galeria Bielska BWA (Bielsko-Biała, 2021); No.2 [Untitled]: Rothko Museum Collection,Rothko Museum(Daugavpils, Łotwa, 2023).
Jej prace znajdują się w zbiorach Rothko Museum w Daugavpils, Galerii Bielskiej BWA w Bielsku-Białej oraz w kolekcjach prywatnych. Na co dzień pracuje w Milanówku.
Nr katalogowy: 97
Anna Podlewska-Polit (1971)
Bez tytułu, 2009
(dyptyk) olej, płótno / 120 x 100 cm (każdy)
sygn. na odwrocie: (1) A.Podlewska VIII 09' oraz: (2) A. Podlewska I 09'
- Estymacja:
-
20 000 - 25 000 zł
4 406 - 5 507 EUR
5 000 - 6 250 USD
- Cena sprzedaży:
-
15 000 zł
3 304 EUR
3 750 USD
Aukcja Dzieł Sztuki 15 marca 2022
15 marca 2022 godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa
wystawa przedaukcyjna:
23 luty – 15 marca 2022 r.
Galeria Domu Aukcyjnego
ul. Wiejska 20, Warszawa
Wystawa czynna:
pn-pt: 11:00 - 18:00
sob-nd: 11:00 - 15:00