69. Grzegorz Mroczkowski - Pejzaż 3/2018, 2018

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Stefan Krygier
    - Z cyklu Symultanizm formy,

  • Następny

    Następna praca

    Witold Kaczanowski (Witold-K)
    - P-1975-1951, 1975 z cyklu Ludzie,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

Są te prace w swoim wyrazie nieokreśloną, odrealnioną, a nawet pełną symfonią świata natury, czy właśnie jej tajemnicy. Te tony jakby muzycznej ciszy w tle odległych dźwięków docierają jednak do duszy bezpośrednio, gdyż człowiek nosi muzykę w sobie.

– prof. Andrzej Banachowicz (Grzegorz Mroczkowski. Malarstwo, wyd. BWA Przemyśl, Przemyśl 2012, s. nlb.)

 

Malarstwo Grzegorza Mroczkowskiego jest na wskroś tradycyjne – łączy w sobie doskonałość warsztatu i dbałość o technikę – artysta używa tempery jajowej - z ustawicznym poszukiwaniem nowej estetyki. Nadrzędnym jego celem jest szukanie odpowiedzi na dwie odwieczne i uniwersalne potrzeby człowieka: potrzebę ładu i potrzebę piękna.

Porządek obecny w jego obrazach wywodzi się z analizy matematycznej, praw geometrii, wnikliwej obserwacji kompozycji, celowego wykorzystania podstawowych budulców malarstwa: linii, punktów, koloru i materii. Artystę cechuje umiejętność dostrzegania harmonii w otaczającej rzeczywistości, wyczulone nań oko rejestruje odkryty w niej ład, który następnie pojawia się na płótnie w postaci przemyślanej i zwartej kompozycji.

Piękno z kolei wynika bezpośrednio z koloru. Tak jak pojedynczy dźwięk jest atomem użytym do skomponowania symfonii, tak pojedynczy symbol, plama czy ślad doskonalonego przez lata pociągnięcia pędzla jest w obrazach Mroczkowskiego cząstką elementarną, czytamy na stronie artysty. Najczęściej stosowanym przez Mroczkowskiego wyrazem jest powtarzany dziesiątki tysięcy razy znak stawiany pędzlem. Każdy obraz składa się z wielu warstw, które przenikają się wzajemnie, budując kolor, głębię i spektakularne efekty optyczne. Ze względu na stosowaną technikę tempery jajowej proces tworzenia jest skomplikowany i czasochłonny ale pozwala osiągnąć niespotykane w innych technikach efekty. Niekiedy Mroczkowski porzuca temperę jajową na rzecz równie wymagającej akwareli. W jednym i drugim przypadku dąży do osiągnięcia stanu, w którym kolor staje się dźwiękiem, a jego malarstwo pozbawione jest materii. Farba zamienia się w czysty kolor, a kolor w światło. W przesterowanym świecie krzykliwych barw i natarczywych dźwięków malarstwo Mroczkowskiego przynosi spokój, jest efemeryczne i kontemplacyjne.

Proweniencja

Warszawa, kolekcja prywatna

Nr katalogowy: 69

Grzegorz Mroczkowski (1966)
Pejzaż 3/2018, 2018


tempera żółtkowa, płótno / 50 x 50 cm
sygn. na blejtramie: MROCZKOWSKI GRZEGORZ „Pejzaż 3/2018" 2018 temp. żółtk.


Estymacja:
18 000 - 25 000 zł ●
3 847 - 5 342 EUR
4 064 - 5 644 USD

Cena sprzedaży:
16 000 zł
3 419 EUR
3 612 USD

Aukcja Dzieł Sztuki 31 maja 2022

31 maja o godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

wystawa przedaukcyjna:
16 maja - 31 maja 2022 r.
Galeria Domu Aukcyjnego
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa czynna:
pn. – pt.: 11.00 – 18.00

sob.: 11.00 – 15.00

Skontaktuj się z nami, aby licytować na aukcji:
+48 (22) 62 81 367
galeria@polswissart.pl

 

ZLECENIE LICYTACJI

Licytuj online

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: