83. Tomasz Baran - Bez tytułu, 2013
Opis obiektu
Mimo, że Baran porusza się w ramach estetyki industrialnej, punktów odniesienia dla jego twórczości bardziej niż w naszym otoczeniu należy szukać raczej w modernistycznym malarstwie – autotematycznym i wyczulonym na problematykę medium.
(Cieślak N., Heavy metal [fragment z recenzji wystawy Tomasza Barana w BWA Galeria Sztuki w Olsztynie])
Podstawowymi środkami wyrazu Tomasza Barana jest malarstwo abstrakcyjne i malarstwo przestrzenne. Jego obrazy mają często charakter rzeźbiarski, artysta uzyskuje trzeci wymiar poprzez deformacje powierzchni płótna lub wybrzuszenia podłoża.
W swoich minimalistycznych i abstrakcyjnych pracach Baran eksploruje przede wszystkim fizyczne właściwości malarstwa. Nie interesują go żadne odniesienia poza obrazem samym w sobie – jego prace są chłodne, przemyślane, blisko im do instalacji artystycznych. Swoją artystyczną drogę rozpoczynał tradycyjnie, od malarstwa figuratywnego. Szybko zorientował się, że nie była to słuszna dla niego ścieżka, w rozmowie z Magdą Kownacką artysta wspominał, że w malarstwie figuratywnym czuł cały czas oddech doświadczeń poprzednich pokoleń artystów, nie potrafił odnaleźć w nim siebie (Deptuła B., Nieformalna forma, w: „Art&Business” 11/2011, s. 74). Dopiero całkowity zwrot w stronę płótna, blejtramu i farby pozwolił mu złapać dystans i czerpać z tradycji malarstwa. Nie bez znaczenia są też korzenie Barana - wychował się w Stalowej Woli – hutniczym mieście z przemysłowym krajobrazem. Stąd być może w jego pracach postindustrialny charakter oraz wybór stosowanych materiałów i technik, wywodzących się spoza tradycyjnego warsztatu malarza. Baran chętnie sięga po farby przemysłowe, sam projektuje i wycina swoje podobrazia, używając wyrzynarki. W jego pracowni znaleźć można różnego rodzaju materiały, jak sam mówi, często sięga po gotowe elementy jeśli tylko te odpowiednio go zainspirują.
Oferowana praca to obraz-obiekt. Przywodzi na myśl próbniki kolorów i narzędzia do korekcji barw w programach komputerowych. Baran zastosował zabieg stopniowania i mechanicznego nakładania koloru, tworząc wrażenie ruchu poprzez zmianę proporcji między kolorem a wyciętą wokół białą przestrzenią. W oferowanej pracy odczuwalny jest wpływ sztuki konstruktywistycznej i op-artu.
Proweniencja
Tychy, kolekcja prywatna
Wystawiany
Warszawa, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Co widać Polska sztuka dzisiaj, 14 luty - 31 sierpnia 2014
Biogram artysty
(ur. 1985 r.) ukończył Wydział Malarstwa krakowskiej ASP w 2010 r. Jego praca dyplomowa pokazywana była na wystawie Najlepsze Dyplomy ASP 2010 w Gdańsku. Brał udział w 40. Biennale Bielska Jesień w Bielsku Białej i 10 Konkursie im. E. Gepperta we Wrocławiu. W ramach Konkursu im. E. Gepperta otrzymał wyróżnienie miesięcznika Art & Businesses. Uczestnik Biennale Jeune Création Européenne w Montrouge we Francji w 2009 r. Laureat nagrody Strabag Art Award, Austria, Wiedeń (2012). Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2012).
Nr katalogowy: 83
Tomasz Baran (1985)
Bez tytułu, 2013
akryl, spray, płótno / 200 x 150 cm
sygn. na odwrociu: Tomek Baran 2013 Untitled 200 x 150 cm
(do obiektu dołączono certyfikat autentyczności Galerii Le Guern z listopada 2014 roku)
- Estymacja:
-
20 000 - 25 000 zł ●
4 274 - 5 342 EUR
4 515 - 5 644 USD
Aukcja Dzieł Sztuki 31 maja 2022
31 maja o godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa
wystawa przedaukcyjna:
16 maja - 31 maja 2022 r.
Galeria Domu Aukcyjnego
ul. Wiejska 20, Warszawa
Wystawa czynna:
pn. – pt.: 11.00 – 18.00
sob.: 11.00 – 15.00
Skontaktuj się z nami, aby licytować na aukcji:
+48 (22) 62 81 367
galeria@polswissart.pl