40. Victor Vasarely - Noir-Vert-Bleu, 1964-1967

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Ryszard Waśko
    - Time sculpture, 1986,

  • Następny

    Następna praca

    Tamara Berdowska
    - Relief, 2022,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

Domyślam się głębokich plastycznych dążeń człowieka, jak tęsknota za melodią, rytmem czy poezją. Myślę, że istnieją obecnie możliwości zaspokojenia naturalnej ludzkiej potrzeby zmysłowej radości.

– Victor Vasarely (Bonavides P., Vasarely M., Victor Vasarely. Catalogue raisonne 2. Multiples - Spatials and Remarkable works, 2017, s. 14.)

 

Za symboliczny początek ery Op-art’u w sztukach plastycznych uważa się otwarcie w 1965 roku w nowojorskim Muzeum Sztuki Nowoczesnej wielkiej wystawy zatytułowanej The Responsive Eye. Światła reflektorów padły wówczas na dwóch artystów: Josefa Albersa, spadkobiercy Bauhausu, oraz Victora Vasarely’ego. Ale podczas gdy Albers, często lekceważony przez krytyków, stał się szybko czarną owcą nowoczesnej abstrakcji, dla Vasarely’ego, który właśnie osiągał szczyt swojej artystycznej kariery pokaz ten stał się platformą startową do sławy. Ostateczne uształtowanie się wizji artystycznej Vasarelego miało miejsce dekadę wcześniej. Świadectwem tego było otwarcie wystawy zbiorowej Movement (Le Mouvement) w Galerii Denise René w kwietniu 1955 roku. W pokazie wzięli udział pionierzy sztuki kinetycznej Marcel Duchamp i Alexander Calder, a także Vasarely oraz inni młodzi artyści. Na wystawie zaprezentowano również tzw. Żółty Manifest Vasarely’ego. Manifest ten był wyrazem jego refleksji nad kinetyzmem i jednością plastyczną, a także podstawowym językiem malarskim, w którym elementy geometryczne są mnożone w permutacyjne serie. Manifest wyrażał również pogląd artysty o potrzebie seryjnego zwielokrotniania i popularyzacji dzieł sztuki. Victor Vasarely w czasie swojej długiej, cenionej przez krytyków kariery nieustannie przekonywał do podejścia do tworzenia sztuki, które byłoby głęboko społeczne. Pierwszorzędną wagę przywiązywał do rozwoju wciągającego, przystępnego języka wizualnego, który mógłby być powszechnie zrozumiały - tym językiem dla Vasarely’ego była abstrakcja geometryczna. Poprzez precyzyjne kombinacje linii, geometrycznych kształtów, kolorów i cieniowania, tworzył obrazy przyciągające wzrok, pełne iluzji głębi, ruchu i trójwymiarowości. Bardziej niż o miłe dla oka sztuczki, Vasarely’emu zależało by przekazać, że „czysta forma i czysty kolor mogą opisać świat”. W tym celu w 1959 roku opatentował „Alfabet plastyczny”. W alfabecie znajdowało się 15 form, wszystkie oparte na wariacjach koła, trójkąta i kwadratu, a każda z form występowała w gamie 20 różnych odcieni. Każda forma była przedstawiona w kwadratowej ramie, a kształt i otaczająca go rama były prezentowane w różnych odcieniach. Alfabet można było układać w pozornie nieskończoną ilość kombinacji i wykorzystywać do tworzenia nieskończonej ilości obrazów. Koncepcja, którą Vasarely przedstawił za pomocą swojego Alfabetu, polegała na tym, że dzięki jego zastosowaniu akt twórczy mógł być przeprowadzony za pomocą czysto naukowego procesu. Wkład Vasarele’go w rozwój abstrakcji był przełomowy. Przyjaciele, współpracownicy i zwolennicy artysty z entuzjazmem wspominają, że jednym z jego mott było „sztuka dla wszystkich”. Cieszył się, gdy jego twórczość pojawiała się na ubraniach, pocztówkach, produktach komercyjnych i w reklamach. Przewidywał, że w przyszłości sztuka może pozostać aktualna tylko wtedy, gdy stanie się dostępna dla wszystkich.

Proweniencja

Warszawa, kolekcja prywatna
Polswiss Art, aukcja 19.10.2021, poz. 74.
Monaco, kolekcja prywatna
Sothebys, aukcja 21.04.2020, poz. 43
Genewa, kolekcja prywatna
Germann Auktionshaus, aukcja 23.11.2015, poz. 76 S
zwajcaria, kolekcja prywatna
Zurych, Thomas Amman Fine Art

Reprodukowany

Bonavides P., Vasarely M., Victor Vasarely. Catalogue raisonne 2. Multiples - Spatials and Remarkable works, 2017, poz. 1926, s. 98

Biogram artysty

Sztuka musi stać się hojna i całkowicie upowszechniona. Sztuka musi być szczerze współczesna. Od tego momentu nowe technologie są po to, by niezwłocznie rozpowszechniać sztukę ludziom.

– Victor Vasarely

 

OP-ART czy abstrakcja kinetyczna? Nie jest to nic więcej, jak przedstawienie wymiaru ruchu, przestrzeni i czasu w świecie plastycznym. Nadal jest to dwuwymiarowy świat, ale iluzja stworzenia przestrzeni i ruchu w mikro-czasie jest tak silna, że sprawia wrażenie rzeczywistości.

– Victor Vasarely

 

Victor Vasarely urodził się w 1906 roku na Węgrzech. Choć pierwsze studia medyczne zarzucił na rzecz sztuki, w jego dojrzałych pracach widoczny jest swoisty pierwiastek naukowej metodologii. Kształcenie artystyczne rozpoczął w prywatnej Akademii Podolini-Volkmann w Budapeszcie, jednak dla jego przyszłej drogi twórczej najważniejsza była nauka w warsztatach Műhely  – szkole wzorującej się na zasadach Bauhausu.

W 1930 roku artysta opuścił Węgry i osiadł w Paryżu. Pracował jako grafik, wykonując różne projekty tkanin i druków reklamowych. Już w tych wczesnych realizacjach, Vasarely starał się wywołać w widzu najprzeróżniejsze efekty wizualne, a przede wszystkim zmylić jego oko różnymi fortelami optycznymi. Obserwując przyrodę i otaczającą rzeczywistość powtarzał rytm form, wprowadzając je w geometryczny schemat kompozycji.

W 1944 roku swoją indywidualną wystawą zainaugurował otwarcie paryskiej Galerii Denise Rene. Wówczas styl Vasarely’ego stał się zdecydowanie konstruktywistyczno-abstrakcyjny. Jego liczne próby i doświadczenia z wizualnością owocowały kolejnymi etapami twórczymi, których celem zawsze było uzyskanie w obrazie efektu optycznego złudzenia.

Ostateczna wizja artystyczna Vasarely’ego ukształtowała się w latach 50. W 1955 roku artysta wziął udział w wystawie zbiorowej „Le Mouvement” w Galerii Denise René, obok innych pionierów sztuki kinetycznej, takich jak Marcel Duchamp i Alexander Calder. Wówczas też zaprezentował swój „Żółty Manifest”, stanowiący refleksję nad kinetyzmem i jednością plastyczną, a także podstawowym językiem malarskim, w którym elementy geometryczne są mnożone w permutacyjne serie. Manifest wyrażał również pogląd artysty o potrzebie seryjnego zwielokrotniania i popularyzacji dzieł sztuki.

Vasarely w czasie swojej długiej, cenionej przez krytyków kariery, nieustannie przekonywał do podejścia do tworzenia sztuki, które byłoby głęboko społeczne. Uważał za niezwykle istotne rozwijać przystępny język wizualny, który mógłby być powszechnie zrozumiały – a tym językiem dla Vasarely’ego była abstrakcja geometryczna. Poprzez precyzyjne kombinacje linii, geometrycznych kształtów, kolorów i cieniowania, artysta tworzył obrazy przyciągające wzrok, pełne iluzji głębi, ruchu i trójwymiarowości. Bardziej niż o miłe dla oka sztuczki, zależało mu na przekazie, że „czysta forma i czysty kolor mogą opisać świat”.

W tym celu Vasarely w 1959 roku opatentował „Alfabet plastyczny”, w którym znajdowało się piętnaście form. Wszystkie formy oparte były na wariacjach koła, trójkąta i kwadratu oraz występowały w gamie dwudziestu różnych odcieni. Alfabet można było układać w pozornie nieskończoną ilość kombinacji i wykorzystywać do tworzenia nieskończonej ilości obrazów. Dzięki zastosowanej koncepcji „Alfabetu plastycznego” artysta udowodnił, że akt twórczy mógł być przeprowadzany za pomocą czysto naukowego procesu.

Wkład Vasarely’ego w rozwój abstrakcji nie sposób przecenić. Jednym z jego mott było „sztuka dla wszystkich”. Artysta cieszył się, gdy jego twórczość pojawiała się na ubraniach, pocztówkach, produktach komercyjnych i w reklamach. Uważał, że sztuka może pozostać aktualna tylko wtedy, gdy stanie się ogólnie dostępna.

 

 

Nr katalogowy: 40

Victor Vasarely (1906 - 1997)
Noir-Vert-Bleu, 1964-1967


tempera, relief, deska / 75 x 75 cm
sygn. i opisany na odwrociu: BB-NOIR-VERT-BLEU 75 x 75 - 1964-67 Vasarely


Estymacja:
200 000 - 250 000 zł ●
42 463 - 53 079 EUR
42 554 - 53 192 USD

Rzeźba i obiekty przestrzenne 27 września 2022

27 września 2022 r., godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

wystawa przedaukcyjna:
9 – 27 września 2022 r.
Galeria Domu Aukcyjnego
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa czynna:
pn. – pt.: 11.00 – 18.00
sob.: 11.00 – 15.00

Skontaktuj się z nami, aby licytować na aukcji:
+48 (22) 62 81 367
galeria@polswissart.pl

ZLECENIE LICYTACJI

Licytuj online

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: