39. Janina Reichert-Toth - Głowa kobiety

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Włodzimierz Terlikowski
    - Anemony w wazonie, 1922,

  • Następny

    Następna praca

    Stefan Chmielarski
    - Bokser, 1931,

wszystkie obiekty

Proweniencja

Warszawa, kolekcja prywatna
Kraków, kolekcja prywatna

Biogram artysty

Ze zdziwieniem i radością zobaczyłem w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych całą salę zapełnioną rzeźbami. A zdziwienie to było tem większe, skoro dowiedziałem się, że tym rzeźbiarzem jest kobieta, Janina Reichertówna. (…) Nie jest to misterne, wyuczone, bezbłędne, ale też bezindywidualne dłubanie w glinie czy kamieniu – lecz śmiałe porywanie się na wypowiedzenie się w odpowiednim do rodzaju materiale, zrozumienie go i przystosowanie się do niego. Czy to będzie marmur, czy drzewo, ten prastary materiał rzeźbiarski tak bliski duchowi Słowiańszczyzny, zawsze artystka umie sobie z nim poradzić, rozumie właściwości bryły, prowadzi w niej linię logicznie, konsekwentnie, ze zrozumieniem proporcji, siły wyrazu i statyki. To jest rzeczywiście urodzony talent rzeźbiarski, który wiele już zapowiada. – Artur Schröder
(Schröder A., Wystawa Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych, „Gazeta Poranna”, 25 V 1927, s. 8)

Janina Reichert-Toth była lwowską rzeźbiarką, jedną z pierwszych studentek Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że podjęła studia w pracowni profesora Laszczki jeszcze w roku 1918 – kiedy kobiety nie mogły jeszcze oficjalnie studiować na tej uczelni. W początkowym okresie twórczości wykonywała przede wszystkim portrety i mniejsze prace rzeźbiarskie. Czołowy krytyk lwowski, Artur Schröder, w recenzji jej wystawy podkreślał, żeartystka doskonale: „rozumie właściwości bryły, prowadzi w niej linię logicznie, konsekwentnie, ze zrozumieniem proporcji, siły wyrazu i statyki” bez względu na zastosowaną technikę (Schröder A., Wystawa Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych, „Gazeta Poranna”, 25 V 1927, s. 8).

Po 1930 roku rzeźbiarka podejmuje większe projekty o tematyce religijnej (w tym realizacje do kościołów św. Marii Magdaleny i św. Elżbiety we Lwowie, w Polance koło Krosna oraz p. w. Matki Boskiej Nieustającej Pomocy w Tarnopolu). Utalentowana artystka wygrywa także liczne konkursy na pomniki. Zrealizowała Pomnik poległych w Brzeżanach, miasto Lwów zamówiło u niej portrety Marii Konopnickiej i biskupa Władysława Bandurskiego, a Wilno – przedstawienie Józefa Piłsudskiego. W 1935 roku reprezentowała Polskę na międzynarodowej wystawie w Brukseli, obok Alfonsa Karnego, Edwarda Wittiga i Augusta Zamoyskiego. Niestety, jej świetnie rozwijającą się karierę brutalnie przerwał wybuch II wojny światowej. Realizacje pomników zostały zarzucone, a większość dorobku artystki uległa zniszczeniu lub rozproszeniu. W roku 1946 rzeźbiarka zamieszkała w Krakowie, gdzie uczestniczyła w odbudowywaniu strat wojennych. Wraz z mężem, Fryderykiem Tothem, brała udział w konserwacji Ołtarza Wita Stwosza oraz rekonstrukcji pomnika Adama Mickiewicza. W tym okresie wykonała też liczne prace o tematyce socrealistycznej, przestawiające ludzi przy pracy.

Nr katalogowy: 39

Janina Reichert-Toth (1895 - 1986)
Głowa kobiety


brąz / wys. 37 cm
sygn. i opisany z tyłu: JANINA REICHERT 2/8
ed. 2/8


Estymacja:
60 000 - 70 000 zł ●
12 766 - 14 894 EUR
13 101 - 15 284 USD

Cena sprzedaży:
65 000 zł
13 830 EUR
14 193 USD

Aukcja Dzieł Sztuki 13 grudnia 2022

wtorek, 13 grudnia 2022, o godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

wystawa przedaukcyjna:
25 listopada - 13 grudnia 2022 r.
Galeria Domu Aukcyjnego
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa czynna:
pn. – pt.: 11.00 – 18.00

sob.: 11.00 – 15.00

Skontaktuj się z nami, aby licytować na aukcji:
+48 (22) 62 81 367
galeria@polswissart.pl

Licytuj online

ZLECENIE LICYTACJI

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: