93. Tomasz Sętowski - Królowa Arkadii, 2012
Opis obiektu
Wycieczki w krainę fantazji są dla mnie poszukiwaniem skarbów, którymi chciałbym się podzielić. Umysł jest swoistą fabryką snów uruchamianą na czas tworzenia. Wymyślanie monumentalnych kompozycji jest próbą zaistnienia w świecie wyobraźni, z dala od codzienności.
– Tomasz Sętowski
Twórczość Tomasza Sętowskiego wpisuje się w nurt realizmu magicznego. Pojęcie to (z hiszp. realismo mágico) oznacza tendencję estetyczną, ukształtowaną początkowo w Niemczech w latach 20. XX wieku w sztukach plastycznych, wtórnie zaadaptowaną następnie na grunt literacki. Głównym czynnikiem wyróżniającym realizm magiczny było odwoływanie się do wyobraźni, operowanie tym, co dziwne, niezwykłe, zaskakujące, nawiązywanie do legend i mitów oraz lokalnych tradycji.
Nurtowi temu od lat pozostaje wierny Tomasz Sętowski. W jego pracach to, co rzeczywiste, materialne, co doskonale znamy i potrafimy rozpoznać, ukazane jest w sposób nierzeczywisty. Realizm miesza się z magią w równych proporcjach, a za tym metaforycznym obrazem niejednokrotnie kryje się głębszy przekaz. Alegoria goni alegorię. Artysta posługuje się przede wszystkim techniką malarstwa olejnego na płótnie, na podstawie której realizuje również grafiki i okazjonalnie tworzy rzeźby.
Tematyka obrazów Sętowskiego jest konsekwentnie prowadzona wokół fantastyki i miejsc wyobrażonych. Powracającym wielokrotnie tematem jest m.in. świat mitycznej Atlantydy – miasta znajdującego się pod wodą. O istnieniu tajemniczego miejsca mówił już Platon w swoich dwóch dialogach: „Timajos” i „Krytias”, w których opisał wyspiarskie, wojownicze i bogate plemię Atlantów. W IX tysiącleciu p.n.e. miało ono toczyć boje z przodkami Ateńczyków. Ci ostatni w końcu zwyciężyli, po czym na Atlantów spadł gniew bogów: „Przyszły straszne trzęsienia ziemi i potopy, a wyspa Atlantyda zanurzyła się pod powierzchnię morza i zniknęła”. O starożytnym przekazie przypomniała epoka romantyczna. Mit o zaginionej Atlantydzie zyskał wielką popularność, która trwała do początku XX wieku. Tyko do 1920 roku powstało ponad 1,2 tys. artykułów naukowych i literackich na temat legendarnego miasta, którego historią fascynowali się pisarze, poeci i artyści.
Sętowski zabiera nas do własnej Atlantydy – otoczonego wodą tajemnego miasta, którego obraz zdumiewa. Spiętrzone na skałach rzędy budynków, mostów i schodów, kopuły przywołujące na myśl bliskowschodnie miasta czy wpisana w architekturę niczym wieża potężna postać kobieca – w obrazie skupiają się niczym w soczewce wszystkie cechy charakterystyczne malarstwa Sętowskiego. Ponadto pracę charakteryzuje niezwykła pieczołowitość i dbałość w oddaniu najmniejszego detalu oraz nieograniczona niczym wyobraźnia, która pozwala zbudować fantastyczną architekturę i wciągającą topografię mitycznego miasta. „Poprzez swoje obrazy wprowadza swoich odbiorców, promotorów i kuratorów sztuki w baśniową opowieść, w której rzeczywistość miesza się z fikcją, przez co w mgnieniu oka artystę ogłoszono jednym z najbardziej oryginalnych i najzdolniejszych malarzy młodego pokolenia, któremu udało się stworzyć własny, niepowtarzalny i rozpoznawalny styl” – czytamy na stronie artysty. Niewątpliwie, obrazy z cyklu podwodnych miast cieszą się dużym uznaniem wśród miłośników malarstwa Tomasza Sętowskiego. Intrygują swą tajemniczością, wciągają widza w beztroski świat wyobraźni, odwracając choć na chwilę jego uwagę od rzeczywistości dnia codziennego.
Proweniencja
Kraków, kolekcja prywatna
Biogram artysty
Tomasz Sętowski jest artystą malarzem, który, w szczególny sposób, łączy tradycje malarstwa fantastycznego z bardzo współczesną kreacją, bliską – w swym zasadniczym sensie – cyfrowo realizowanej, wirtualnej rzeczywistości. Realność rzeczy i ludzi, którą wyobraża w obrazach, staje się w licznych jego pracach ciągiem zdarzeń jakby niekończącej się podróży – zbudowanej z wielości światów, zbliżonych do siebie sztuką swojego malarstwa. Sętowski tworzy tą różnorodnością światów konstrukcję, swoją konstrukcję wielu przestrzeni w jednym przygotowując w ten sposób pewną postmodernistyczną inscenizację, pełną obrazowych cytatów, zmiennych i ułamkowych, jakby zatrzymanych pod naszymi powiekami. Wypełniając szczelnie obraz wizjami o baśniowych cechach i tajemniczej atmosferze uzyskuje niesamowitą gęstość zawartych w nim treści (...).
(Panek M., Odyseja obrazów Tomasza Sętowskiego, czyli malarski wehikuł czasu, w: Tomek Sętowski. Malarski teatr zdarzeń, Częstochowa 1996, ss. 10-11.)
Tomasz Sętowski urodził się w Częstochowie, gdzie ukończył Wyższą Szkołę Pedagogiczną na wydziale plastycznym. Jak sam twierdzi studia dały mu tylko teoretyczną podstawę, a wypracowanie swojego charakterystycznego stylu trwało latami. Tworzy głównie prace malarskie w technice olejnej, akrylowej oraz gwaszu, ale także grafiki oraz rzeźby. Jest jednym z twórców nurtu realizmu magicznego, który wymaga od swoich przedstawicieli mistrzowskiego warsztatu, niesamowitej wyobraźni oraz niekiedy architektonicznego podejścia. Od końca lat 80. wystawiał swoje prace w najlepszych galeriach we Francji, Niemczech, a dopiero następnie w Polsce. Wielki sukces przyniosła mu wystawa w Biurze Wystaw Artystycznych w Częstochowie (1994), po której jego obrazy zostały włączone do wystawy objazdowej „Surrealiści polscy”. Uznany za oceanem przez nowojorką galerię Stricoff Fine Art, w 1998 powraca na targi sztuki w Nowym Jorku pod szyldem „Muzeum Wyobraźni”. Nazwa, która tak dobrze opisuje filozofię artysty, zostaje z Sętowskim i w 2000r. w swoim rodzinnym mieście zakłada galerię autorską pod taką samą nazwą. Jak sam mówi, założeniem było, aby widz odwiedzający galerię mógł się poczuć jak bohater jego obrazów, a tym samym przenieść się w bajkowy świat, w którym prawda miesza się z fikcją. Od 1991 roku jest członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków, a w 2003 roku jego prace zostają wystawione na salonach CFM oraz w Inter Art Gallery w Nowym Jorku, obok prac takich artystów jak Salvador Dali oraz Michael Parkes. Z biegiem lat sława Sętowskiego dociera także na Bliski Wschód, co skutkuje wielkim sukcesem w Emiratach Arabskich. W 2008 roku zostaje pierwszym artystą, który prezentuje prace w Burij Al Arab, Abu Dhabi Cultural Fundation i Emirat Towers. Obrazy Sętowskiego wielokrotnie pojawiały się na okładkach pism oraz książek. W 2013 otrzymał brązowy medal „Gloria Artis”, najwyższe odznaczenie za wybitne zasługi w dziedzinie kultury.
Nr katalogowy: 93
Tomasz Sętowski (1961)
Królowa Arkadii, 2012
olej, płótno / 80 x 120 cm
sygn. p. d.: T. Sętowski
(do obiektu dołączono certyfikat autentyczności wydany przez autora)
- Estymacja:
-
110 000 - 130 000 zł ●
23 405 - 27 660 EUR
24 018 - 28 385 USD
Aukcja Dzieł Sztuki 13 grudnia 2022
wtorek, 13 grudnia 2022, o godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa
wystawa przedaukcyjna:
25 listopada - 13 grudnia 2022 r.
Galeria Domu Aukcyjnego
ul. Wiejska 20, Warszawa
Wystawa czynna:
pn. – pt.: 11.00 – 18.00
sob.: 11.00 – 15.00
Skontaktuj się z nami, aby licytować na aukcji:
+48 (22) 62 81 367
galeria@polswissart.pl