11. Aleksander Kotsis - Portret Emilii Dunin-Majewskiej, 1868-1870

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Piotr Michałowski
    - Głowa konia, ok. 1840,

  • Następny

    Następna praca

    Józef Chełmoński
    - Jeździec, 1879,

wszystkie obiekty

Proweniencja

Kraków, kolekcja Agnieszki Mancewicz

Wystawiany

Kraków, Muzeum Narodowe w Krakowie, Aleksander Kotsis (1836-1877). Odcienie realizmu, 5 marca - 11 lipca 2021.

Reprodukowany

Krypczyk-De Barra A., Aleksander Kotsis (1836-1877). Odcienie realizmu [katalog wystawy], wyd. Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2021, poz. 37, s. 128.

Biogram artysty

Kotsis tworzył portrety inteligencji krakowskiej i wiedeńskiej ale też wizerunki chłopów, górali i Żydów. Sam urodził się w rodzinie chłopskiej. W latach 1850-60 studiował w Krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem Wojciecha Kornelego Stattlera, Władysława Łuszczkiewicza oraz Aleksandra Płonczyńskiego. Podczas studiów zaprzyjaźnił się m.in. Z Arturem Grottgerem, Andrzejem Grabowskim i Izydorem Jabłońskim. Naukę kontynuował na stypendium rządowym we Wiedniu. W 1862 roku zamieszkał w Krakowie. W 1867 zwiedził Paryż i Brukselę, w latach 1870-1875 odbywał podróże artystyczne do Wiednia i Monachium a także na Litwę. Znany jako miłośnik Tatr i góralszczyzny wielokrotnie wędrował po górach malując z natury. Zwiedził również Bawarię i przemierzał szlaki Alpejskie. Podczas powstania styczniowego tworzył kompozycje w duchu patriotycznym i martyrologicznym. Później malował niemal wyłącznie sceny o tematyce rodzajowej i ludowej okolic Krakowa i Podhala oraz krajobrazy, często z rodzajowym-fabularnym sztafażem. Kotsis był jednym z głównych przedstawicieli polskiego malarstwa połowy XIX wieku. Całe życie związany był z rodzinnym Krakowem a jego malarstwo nosi znamiona bardzo osobistej i szczerej więzi z kulturą ojczystą. Jego twórczość to przede wszystkim obrazy olejne i akwarele. Pozostawił kilkaset obrazów z czego połowa to swobodnie malowane szkice o wysokich walorach malarskich. Zapomniany na przełomie XIX i XX wieku został ponownie odkryty przez artystów związanych z Komitetem Paryskim w 1932 roku po wystawie w Muzeum Narodowym w Krakowie. O jego twórczości w 1932 roku entuzjastycznie pisał Jan Cybis: Obraz Kotsisa nas intryguje, bo jest malowany z powodem plastycznym w czasie kiedy najbardziej gubiono powód plastyczny, malując dla tematu. Podkreślał również jego indywidualny styl: Materia malarska wyróżnia Kotsisa stanowczo od wszystkiego co się kiedykolwiek u nas robiło. Wnikliwą ocenę jego malarstwa spisał Mieczysław Porębski: (...) umiał szybciej niż inni rówieśnicy (...), osiągnąć ten stopień artystycznej dojrzałości, który wysuwa najlepsze jego prace z przełomu lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych na czoło naszych zdobyczy malarskich czasu. Ich swoboda, świetlistość, ciepło ich podmiotowa i przedmiotowa wrażliwość, lekkość dotknięcia, wyczucie plamy barwnej, stłumionej, ale nie pozbawionej własnego, indywidualnego dźwięku, świadczą o prawdziwie samorodnym, intuicyjnym raczej niż refleksyjno-spekulacyjnym talencie.

Nr katalogowy: 11

Aleksander Kotsis (1836 - 1877)
Portret Emilii Dunin-Majewskiej, 1868-1870


olej, tektura / 45 x 37 cm


Estymacja:
150 000 - 180 000 zł
30 928 - 37 114 EUR
30 182 - 36 218 USD

Aukcji Dzieł Sztuki 20 października 2022

czwartek, 20 października 2022, o godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

wystawa przedaukcyjna:
3 - 20 października 2022 r.
Galeria Domu Aukcyjnego
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa czynna:
pn. – pt.: 11.00 – 18.00

sob.: 11.00 – 15.00

Skontaktuj się z nami, aby licytować na aukcji:
+48 (22) 62 81 367
galeria@polswissart.pl

Licytuj online

ZLECENIE LICYTACJI

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: